Den livsfarliga lastbilen fick körförbud och fick bärgas från platsen dit polisen körde den.Fotograf: Dennis Nilsson

Polisen satte stopp för drogad chaufför i livsfarlig dragbil

Det krävdes två polisinsatser för att få stopp på en vinglig färd med ett trailerekipage. Föraren är nu misstänkt för grovt drograttfylleri, dragbilen har fått körförbud. 
Speditören, LKW Walter får däremot information från åkeriet som säger att chauffören har blivit sjuk och att det är därför som transporten blivit försenad.

Trafikanter ringer i tisdags till polisen och berättar om ett lastbilsekipage som vinglar rejält på riksväg 21. Det handlar om en svenskregistrerad trailerdragare med LKW-trailer och den vingliga kombinationen är på väg västerut från Kristianstad när den uppmärksammas.

I Hässleholm stoppas ekipaget av IGV-polis, eller ”ordningspolisen” som de också kallas till vardags. De gör ett utandningsprov på den polske föraren. Detta visar negativt och föraren tillåts fortsätta sin färd.

Trafikanter fortsätter dock att ringa till polisen om samma ekipage. En ny polispatrull skickas ut och på E4, vid Hyllinge, får en patrull från ordningspolisen återigen stopp på den vinglige föraren. Ekipaget blir ståendes mitt ute på E4.

Den här gången misstänkte polisen att föraren är påverkad av något annat än alkohol. Polisen noterar också att det droppar olja från dragbilen. Chauffören förklarar att det handlar om ett tekniskt fel och att bilen därför är svårmanövrerad.

Föraren grips och blir senare anhållen misstänkt för grovt drograttfylleri.

På den hårt trafikerade motorvägen bildas snabbt köer och trafikpolisen kallas till platsen för att ta hand om lastbilsekipaget. Bilinspektör Lars-Olof Tuvesson får i uppgift att köra fordonskombinationen.
– Det var lättare sagt än gjort. Det gick knappt att styra bilen, det var något fel på styrväxeln som gjorde att det krävdes stort mod att ens köra den i 40 km/tim. Och den nu anhållne föraren har kört i närmare 90 km/tim med det här ekipaget. Fullt medveten om felet och eftersom han har tung behörighet, borde han ju därmed känna till vilka risker det har medfört, säger Tuvesson.

Med både chaufför och fordon i polisens förvar kan man tänka sig att det borde vara en enkel match att få kontakt med åkeriet. Men icke. Ingen svarar på de nummer som polisen lyckas få fram till styrelsemedlemmarna i åkeriet.

Det visar sig att två styrelsemedlemmar har utvandrat och en tredje, en så kallad delgivningsbar person, saknar kontaktuppgifter.

Det såg med andra ord mörkt ut att få kontakt med någon ansvarig.
– Men plötslig dyker två herrar upp och börjar rycka i dörrarna till lastbilen, berättar Lars-Olof Tuvesson.

Den mest troliga förklaringen till att de båda männen dök upp hos polisen är att dragbilen är gps-övervakad. När ägaren sett att fordonet stått parkerat lite väl länge, skickades männen till platsen för att undersöka vad som hänt.

Nu kunde polisen, via männen, få kontakt med åkeriägaren för att berätta vad som hänt.

Lastbilen, som naturligtvis belagts med körförbud, bärgades under onsdagen till en adress i Trelleborg.

Proffs har via dragbilens registreringsnummer kunnat identifiera åkeriet. Enligt ”Allabolag.se”, är företaget registrerat i Trelleborg. En sökning på nätet ger vid handen att det finns ett åkeri registrerat i Polen, med samma företagsnamn och med samma personnamn i bolagsstyrelsen.

Gerhard Mueller är kommunikationsansvarig på LKW Walter och när han kontrollerar de uppgifter vi lämnar, står det klar att Serviceavdelningen inte känner till det vi berättar.
– Enligt Serviceavdelning ska åkaren ha sagt att chauffören blivit sjuk och att man arbetar på att få fram en annan lastbil som ska ta över trailern, säger han. Nu ska vi konfrontera åkeriet med det ni har berättat.

Vi har därför anledning att återkomma till hur saken utvecklar sig efter att åkeriet har konfronterats, detaljer retts ut och hela bilden har klarnat.

Om artikeln

Publicerad: 2018-02-23 17:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Drograttfylla Helsingborg LKW Walter Trafikpolisen trafiksäkerhet