Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Marcus i Trelleborg kör saltbil i Malmö och när han skulle köra till sitt jobb, tankade han bilen på Circle K. Tankningen hamnade i dagspressen.

Händelsen innebar att allmänheten fick kunskap om att från och med den 1 februari 2018, reserverar Circle K ett belopp på 1500 kronor när man tankar med kort. Ett högre belopp än vad Marcus tankar för. Inte heller släpptes reservationen när han tankat klart.

Circle K är inte ensamma om förfarandet varför det som kund finns anledning att fråga just sitt bensinbolag. De som kräver reservationen är enligt Circle K i artikeln Visa, Mastercard och bankerna.

Även OKQ8 reserverar pengar nu.
- För att vi ska kunna ta emot Mastercard och Visakort på våra stationer, måste vi följa deras regelverk, svarar Jesper Kansbod på kommunikationen. Det är den kortutgivande banken som gör reservationen och bestämmer beloppet. Däremot görs ingen reservation om kunder använder kort utgivet av OKQ8.

När kunden tankat klart, släpps reservationen om kortutgivande bank följer Visa och Mastercards riktlinjer, säger han. Om så inte sker, ska kunden ta kontakt med den kortutgivande banken.

När vi frågar efter vilket lagstöd det finns för detta, hänvisar han åter till kortutgivande bank.

Vi vänder oss till två banker, Swedbank och SEB. Swedbank säger att de inte reserverar ett högre belopp än det kunden tankar för oavsett om kortet har kredit eller inte.
- Det fungerar som vid ett vanligt kortköp i butik, säger Josefine Uppling kommunikationschef. Vi gör en saldokontroll och reserverar det belopp man handlar för. Vare sig mer eller mindre.

SEB är Circle K:s bank och Frank Hojem berättar att förfarandet grundar sig på ett internationellt regelverk om hantering av bensinköp i obemannad miljö som gäller alla kortutgivare. Det är en global standard med goda erfarenheter av förfarandet, säger han. När tankningen är klar, ersätts reservationen med det faktiska beloppet.

Ni säger att det ska skydda kunden mot övertrassering, men varför gäller det endast vid bensinköp och inte exempelvis långtidsparkering?
- Vi skyddar alltid kortköp oavsett bransch, svarar han. Vid kortköp på bensinstationer vid obemannade pumpar är dock skillnaden att det på förhand inte går att veta det exakta beloppet som kunden väljer att tanka för.

Svaret väcker följdfrågan om det går att förutse kostnaden för långtidsparkering. Men svar på den frågan fick vi inte.

På frågan om de själva inte ifrågasatt det internationella beslutet, får vi inte heller något svar på och vi undrar istället om de anser det är rimligt att, i synnerhet, mindre bemedlade kunder ska hamna i en situation då deras sista kronor riskerar fastna i ett system som uppenbarligen har brister och som i det aktuella fallet ledde till att en kund fick sina pengar låsta under en helg.
- Vid problem finns en jourtelefon dygnet runt, svarar Frank Hojem på SEB.

SEB hänvisar till ett internationellt regelverk som vi vill ta del av. Var finner vi det?
- Jag tänker att det är bäst att ni vänder er till Mastercard eller Visa för frågor kring standarden och om ni vill ta del av den, avslutar Frank Hojem på SEB.

SEB kan, eller vill inte, inte skicka oss det regelverk reservationerna baseras på och svarar inte på om de har, eller inte har, ifrågasatt det.

Mot bakgrund av detta, måste frågan bli om de alls läst regelverket eller om syftet med reservationerna är just mer pengar in och en ökad likviditet byggt på pengar som man lånar av kunderna.
- När jag ansöker om ett Mastercard eller VISA så gör ju kortutgivaren en kreditkontroll på mig. Att jag fått kortet bör ju betyda att jag är kreditvärdig. Jag har därför svårt för att köpa de här ganska kryptiska och svävande svaren, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör, Göran Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Februari 2018, kl 17:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Circle K, Ekonomi, Kreditkort, Mastercard, OKQ8, Reservation, Visa

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant