Reserverade ”bensinpengar” ett sätt att öka bankernas likviditet?

Plötsligt ökar likviditeten hos kortutställarna när det i samband med tankningar reserveras, eller rättare sagt "lånas", ett belopp som överstiger det kunden nyttjar. Må så vara endast för en kort stund, men med otaliga tankningar under bara ett dygn, en vecka eller ett år, blir summan ansenlig och ständig.

Marcus i Trelleborg kör saltbil i Malmö och när han skulle köra till sitt jobb, tankade han bilen på Circle K. Tankningen hamnade i dagspressen.

Händelsen innebar att allmänheten fick kunskap om att från och med den 1 februari 2018, reserverar Circle K ett belopp på 1500 kronor när man tankar med kort. Ett högre belopp än vad Marcus tankar för. Inte heller släpptes reservationen när han tankat klart.

Circle K är inte ensamma om förfarandet varför det som kund finns anledning att fråga just sitt bensinbolag. De som kräver reservationen är enligt Circle K i artikeln Visa, Mastercard och bankerna.

Även OKQ8 reserverar pengar nu.
- För att vi ska kunna ta emot Mastercard och Visakort på våra stationer, måste vi följa deras regelverk, svarar Jesper Kansbod på kommunikationen. Det är den kortutgivande banken som gör reservationen och bestämmer beloppet. Däremot görs ingen reservation om kunder använder kort utgivet av OKQ8.

När kunden tankat klart, släpps reservationen om kortutgivande bank följer Visa och Mastercards riktlinjer, säger han. Om så inte sker, ska kunden ta kontakt med den kortutgivande banken.

När vi frågar efter vilket lagstöd det finns för detta, hänvisar han åter till kortutgivande bank.

Vi vänder oss till två banker, Swedbank och SEB. Swedbank säger att de inte reserverar ett högre belopp än det kunden tankar för oavsett om kortet har kredit eller inte.
- Det fungerar som vid ett vanligt kortköp i butik, säger Josefine Uppling kommunikationschef. Vi gör en saldokontroll och reserverar det belopp man handlar för. Vare sig mer eller mindre.

SEB är Circle K:s bank och Frank Hojem berättar att förfarandet grundar sig på ett internationellt regelverk om hantering av bensinköp i obemannad miljö som gäller alla kortutgivare. Det är en global standard med goda erfarenheter av förfarandet, säger han. När tankningen är klar, ersätts reservationen med det faktiska beloppet.

Ni säger att det ska skydda kunden mot övertrassering, men varför gäller det endast vid bensinköp och inte exempelvis långtidsparkering?
- Vi skyddar alltid kortköp oavsett bransch, svarar han. Vid kortköp på bensinstationer vid obemannade pumpar är dock skillnaden att det på förhand inte går att veta det exakta beloppet som kunden väljer att tanka för.

Svaret väcker följdfrågan om det går att förutse kostnaden för långtidsparkering. Men svar på den frågan fick vi inte.

På frågan om de själva inte ifrågasatt det internationella beslutet, får vi inte heller något svar på och vi undrar istället om de anser det är rimligt att, i synnerhet, mindre bemedlade kunder ska hamna i en situation då deras sista kronor riskerar fastna i ett system som uppenbarligen har brister och som i det aktuella fallet ledde till att en kund fick sina pengar låsta under en helg.
- Vid problem finns en jourtelefon dygnet runt, svarar Frank Hojem på SEB.

SEB hänvisar till ett internationellt regelverk som vi vill ta del av. Var finner vi det?
- Jag tänker att det är bäst att ni vänder er till Mastercard eller Visa för frågor kring standarden och om ni vill ta del av den, avslutar Frank Hojem på SEB.

SEB kan, eller vill inte, inte skicka oss det regelverk reservationerna baseras på och svarar inte på om de har, eller inte har, ifrågasatt det.

Mot bakgrund av detta, måste frågan bli om de alls läst regelverket eller om syftet med reservationerna är just mer pengar in och en ökad likviditet byggt på pengar som man lånar av kunderna.
- När jag ansöker om ett Mastercard eller VISA så gör ju kortutgivaren en kreditkontroll på mig. Att jag fått kortet bör ju betyda att jag är kreditvärdig. Jag har därför svårt för att köpa de här ganska kryptiska och svävande svaren, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör, Göran Rosengren.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 9 Februari 2018, kl 17:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Circle K, Ekonomi, Kreditkort, Mastercard, OKQ8, Reservation, Visa

Pia Nilsson (S):

Hur har miljonerna mot cabotagefusket använts?

Inför 2017 satsade regeringen 100 miljoner för att förbättra och utveckla cabotagekontrollerna i Sverige. Pengarna var jämt fördelade över fyra år, 25 miljoner per år fram till år 2020. Många har sedan dess undrat vad som hänt med satsningen – och inte minst – var pengarna har blivit av.
Nu ryter Pia Nilsson (S) till. Hon efterlyser en tydlig rapport om hur miljonerna har använts.

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant