Har du sett till dragbilen med registreringsnummer KH7204BA (BG)? Kontakta polisen på telefon 114 14!

Bulgar skulle betala 84 000 för ”triss” i fusk – försvann med klampen

Vid 15-tiden, måndagen den 29 januari, stoppas ett bulgariskt ekipage av polisen i Helsingborg. Enligt trafikpolis Christer Hansson såg ekipaget tungt ut, något som i sanning skulle visa sig stämma. Men det var mer som inte stämde och totalt landade notan för böter och sanktionsavgifter på 84 000 kronor. Under natten mot torsdag bröt chauffören upp klampen och lämnade platsen.

I samma ögonblick som Christer Hansson beordrar upp det bulgariska ekipaget på polisens våg på Långeberga, sätts ett nytt ”personligt rekord” för den luttrade polisen.
- 16 880 kilo hade han på drivaxeln. Det här är rekord för mig på en tvåaxlad lastbil, berättar Christer som har varit trafikpolis i cirka sju år.

Totalt vägdes dragbilen, en blå MAN 18-480 av 2007 års modell, in med en bruttovikt på 25 000 kilo. Men chauffören och transportören hade mer att stå till svars för.
- Bilinspektörerna kunde bland annat konstatera att chauffören hade brutit mot kör- och vilotiderna i Norge, vilket resulterade i en sanktionsavgift på 8 000 kronor.

Nämnda sanktionsavgift och böter för överlasten, 6 000 kronor, landar alltså på totalt 14 000 kronor. Som chauffören ska betala!
- Åkaren fick en överlastavgift på 30 000, tillägger Christer Hansson.

Ekipaget i sig vägde endast 38,4 ton. Vad fanns i lasten och hur lyckades man med konststycket att få så pass hög vikt på drivaxeln?
- Godset bestod av grov metalltråd och allt hade lastats långt fram i trailern.

Chauffören hade hämtat trailern i Trelleborg och var på väg till mottagaren i Värnamo. En inrikestransport, med andra ord.
- Det stämmer. En olaglig sådan. Vi konstaterade att ekipaget körde en otillåten cabotagetransport eftersom det saknades rätt dokument för transporten, förklarar Christer.

Menar du att det handlar om ytterligare 40 000 kronor som ska betalas?
- Ja. Totalt landade notan på 84 000 kronor i förskott på sanktionsavgift, sanktionsavgift och böter, summerar Christer Hansson.

Under måndagen stod det klart att åkeriet hade uppenbara problem med att skaffa fram pengarna och därför klampas ekipaget vid polishuset i Helsingborg.

Dagarna går och inga pengar betalas. Klampen sitter för ovanlighetens skull kvar på bilen, den plockades inte bort efter 24 timmar.
- Det beror helt enkelt på det höga axeltrycket, som riskerar att skada våra vägar, men också på de trafiksäkerhetsrisker som det innebär att köra med närmare 17 ton på drivaxeln på en tvåaxlad lastbil, förklarar Christer, som allt sedan i måndags har haft många och långa telefonsamtal med bland andra speditören, åkeriet och med godsmottagaren i Värnamo.

I omgångar har Christer fått löfte om att pengarna på ett eller annat sätt skulle betalas. Men i torsdags morse, när han skulle gå på sitt arbetspass, är ekipaget puts väck.
- Chauffören har på något sätt lyckats plocka av klampen och dessutom tagit den med sig, konstaterar han.

Ägaren till trailern, österrikiska Transped, kontaktades på nytt och via spårningsutrustning ombord kunde släpet lokaliseras.
- Vi fick uppgift om att den skulle befinna sig på en adress i Åstorp.

Christer Hansson beger sig till adressen och mycket riktigt finner han trailern där.
- Men dragbilen är borta och vi har i nuläget inte en aning om var den befinner sig.

Förutom de 84 000 kronorna, riskerar nu chauffören ett ännu högre straff.
- Ja, han har ju inte endast brutit upp klampen, han har ju dessutom stulit den. Han har flyttat sitt fordon trots att han blivit beordrad att stå kvar och han har även gjort sig skyldig till ytterligare en överlast och egentligen ett till otillåtet cabotage.

I skrivande stund för Christer Hansson en dialog med polisens rättsavdelning för att klura ut vilka brott som chauffören nu kan komma ifråga för att ha begått. En del av de 84 000 kronorna har betalats och trots att chauffören nu är försvunnen, är Christer Hansson inte uppgiven.
- Jag tror absolut att pengarna kommer att betalas, det tvivlar jag inte på. Jag vill också tillägga att speditören, Transped, har varit väldigt tillmötesgående och de är inte misstänkta för att ha gjort något olagligt, understryker Christer avslutningsvis.

Proffs kommer att följa upp ärendet och vi återkommer så snart något mer har tillförts i ärendet.

Fotnot
Har du sett till den försvunna dragbilen? Ring i första hand till polisen på telefon 114 14 eller hör av dig till Proffs så att vi kan förmedla uppgifterna.


Lasten bestod av tung, grov ståltråd på väg till en mottagare i Värnamo. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 2 Februari 2018, kl 16:40
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Klampning, Otillåtet cabotage, Överlast, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Transped

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant