Har du sett till dragbilen med registreringsnummer KH7204BA (BG)? Kontakta polisen på telefon 114 14!

Bulgar skulle betala 84 000 för ”triss” i fusk – försvann med klampen

Vid 15-tiden, måndagen den 29 januari, stoppas ett bulgariskt ekipage av polisen i Helsingborg. Enligt trafikpolis Christer Hansson såg ekipaget tungt ut, något som i sanning skulle visa sig stämma. Men det var mer som inte stämde och totalt landade notan för böter och sanktionsavgifter på 84 000 kronor. Under natten mot torsdag bröt chauffören upp klampen och lämnade platsen.

I samma ögonblick som Christer Hansson beordrar upp det bulgariska ekipaget på polisens våg på Långeberga, sätts ett nytt ”personligt rekord” för den luttrade polisen.
– 16 880 kilo hade han på drivaxeln. Det här är rekord för mig på en tvåaxlad lastbil, berättar Christer som har varit trafikpolis i cirka sju år.

Totalt vägdes dragbilen, en blå MAN 18-480 av 2007 års modell, in med en bruttovikt på 25 000 kilo. Men chauffören och transportören hade mer att stå till svars för.
– Bilinspektörerna kunde bland annat konstatera att chauffören hade brutit mot kör- och vilotiderna i Norge, vilket resulterade i en sanktionsavgift på 8 000 kronor.

Nämnda sanktionsavgift och böter för överlasten, 6 000 kronor, landar alltså på totalt 14 000 kronor. Som chauffören ska betala!
– Åkaren fick en överlastavgift på 30 000, tillägger Christer Hansson.

Ekipaget i sig vägde endast 38,4 ton. Vad fanns i lasten och hur lyckades man med konststycket att få så pass hög vikt på drivaxeln?
– Godset bestod av grov metalltråd och allt hade lastats långt fram i trailern.

Chauffören hade hämtat trailern i Trelleborg och var på väg till mottagaren i Värnamo. En inrikestransport, med andra ord.
– Det stämmer. En olaglig sådan. Vi konstaterade att ekipaget körde en otillåten cabotagetransport eftersom det saknades rätt dokument för transporten, förklarar Christer.

Menar du att det handlar om ytterligare 40 000 kronor som ska betalas?
– Ja. Totalt landade notan på 84 000 kronor i förskott på sanktionsavgift, sanktionsavgift och böter, summerar Christer Hansson.

Under måndagen stod det klart att åkeriet hade uppenbara problem med att skaffa fram pengarna och därför klampas ekipaget vid polishuset i Helsingborg.

Dagarna går och inga pengar betalas. Klampen sitter för ovanlighetens skull kvar på bilen, den plockades inte bort efter 24 timmar.
– Det beror helt enkelt på det höga axeltrycket, som riskerar att skada våra vägar, men också på de trafiksäkerhetsrisker som det innebär att köra med närmare 17 ton på drivaxeln på en tvåaxlad lastbil, förklarar Christer, som allt sedan i måndags har haft många och långa telefonsamtal med bland andra speditören, åkeriet och med godsmottagaren i Värnamo.

I omgångar har Christer fått löfte om att pengarna på ett eller annat sätt skulle betalas. Men i torsdags morse, när han skulle gå på sitt arbetspass, är ekipaget puts väck.
– Chauffören har på något sätt lyckats plocka av klampen och dessutom tagit den med sig, konstaterar han.

Ägaren till trailern, österrikiska Transped, kontaktades på nytt och via spårningsutrustning ombord kunde släpet lokaliseras.
– Vi fick uppgift om att den skulle befinna sig på en adress i Åstorp.

Christer Hansson beger sig till adressen och mycket riktigt finner han trailern där.
– Men dragbilen är borta och vi har i nuläget inte en aning om var den befinner sig.

Förutom de 84 000 kronorna, riskerar nu chauffören ett ännu högre straff.
– Ja, han har ju inte endast brutit upp klampen, han har ju dessutom stulit den. Han har flyttat sitt fordon trots att han blivit beordrad att stå kvar och han har även gjort sig skyldig till ytterligare en överlast och egentligen ett till otillåtet cabotage.

I skrivande stund för Christer Hansson en dialog med polisens rättsavdelning för att klura ut vilka brott som chauffören nu kan komma ifråga för att ha begått. En del av de 84 000 kronorna har betalats och trots att chauffören nu är försvunnen, är Christer Hansson inte uppgiven.
– Jag tror absolut att pengarna kommer att betalas, det tvivlar jag inte på. Jag vill också tillägga att speditören, Transped, har varit väldigt tillmötesgående och de är inte misstänkta för att ha gjort något olagligt, understryker Christer avslutningsvis.

Proffs kommer att följa upp ärendet och vi återkommer så snart något mer har tillförts i ärendet.

Fotnot
Har du sett till den försvunna dragbilen? Ring i första hand till polisen på telefon 114 14 eller hör av dig till Proffs så att vi kan förmedla uppgifterna.

Om artikeln

Publicerad: 2018-02-02 16:40
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Klampning Otillåtet cabotage Överlast Trafikpolisen trafiksäkerhet Transped