På det här österrikiska ekipaget hade godset hamnat för långt fram vilket innebar att bilen vägde 4,5 ton för mycket. Och det var dessutom dåligt säkrat.

Par i tunga och dåligt säkrade plåttransporter

+ ett otillåtet cabotage

Nyårsraketerna hann knappt tystna förrän det var dags för ännu ett otillåtet cabotage, det första för i år i Helsingborg. Dagarna därpå, under onsdagen och torsdagen, stoppade Helsingborgspolisen bland annat ytterligare två ekipage, ett danskt och ett österrikiskt, båda lastade med stålplåt på väg ut ur landet. Förutom godset, hade de båda även annat gemensamt. Överlast och dålig lastsäkring.

Det nya året fick en raketstart för polisen i Helsingborg. På tisdagen vinkade trafikpolis Lars-Göran Samuelsson in en bulgarisk dragbil med trailer för kontroll. Och därmed kom årets första "streck" i cabotagestatistiken för den nordvästskånska polisens del.
- Som vanligt handlar det om brister i dokumentationen, förklarar Samuelsson luttrat.

När det var dags att inkassera förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, såg det inledningsvis ganska dystert ut.
- Vi blev tvungna att klampa bilen på kvällen innan vi slutade vårt arbetspass. Inte heller dagen därpå verkade åkeriet kunna göra rätt för sig.

Efter 24 timmar fick Samuelsson låsa upp klampen. Däremot fick chauffören tydliga order om att stanna kvar tills förskottet var betalt. En uppmaning man lydde.
- Strax därefter betalades pengarna och en annan dragbil kunde rekvireras för att fortsätta transporten.

Under våra samtal återkommer Lars-Göran Samuelsson ofta till hur det ser ut med laglydigheten på våra vägar.
- Tar vi in tio ekipage så är det alltid allvarliga brister på hälften av dem. Minst, säger han och suckar.

Nästkommande dag, onsdag, stoppas ett ekipage registrerat i Österrike för kontroll. Återigen är skådeplatsen Långeberga vid Helsingborg.
- Det var den första lastbilen jag stoppade. Den såg lite tung ut, berättar trafikpolis Sören Johansson.

På vågen besannas Johanssons misstankar.
- Det handlade om att godset var felplacerat på trailern, vilket gjorde att dragbilen vägde cirka 4,5 ton för mycket.

Utöver det misstaget var godset dessutom dåligt säkrat. Föraren hade även brutit mot kör- och vilotiderna.

Böter och överlastavgift landade på totalt 23 000 kronor, som betalades på plats. Och stopp för fortsatt färd, så klart, med den aktuella dragbilen.

Torsdagen började ungefär på samma sätt. Johansson kör ut på E6 vid Fleninge och beger sig söderut på motorvägen.
- Jag får syn på ett dansk ekipage som även det såg tungt ut.

Långeberga nästa – vilket slutade med i princip en identisk rapport som för österrikaren. Skillnaden var att den danske chauffören dessutom hade kört ganska fort.
- Föraren fick böta totalt 5 650 kronor för sina förseelser. Till detta kommer sedan en överlastavgift som åkeriet får betala, förklarar Sören Johansson.

Böter för osäkrad last är trots allt inte det värsta som kan hända.
- Nej, risken är ju väldigt stor att det kan gå riktigt galet om godset kommer i rörelse vid en undanmanöver eller inbromsning. Konsekvenserna vill man ju knappt ens tänka på, avslutar Sören Johansson.


Otillåtet cabotage. Pengarna tycktes sitta långt inne, men kom så småningom att betalas. Detta efter att klampen åkt både på - och av. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 4 Januari 2018, kl 16:59
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Klampning, Lastsäkring, Otillåtet cabotage, Överlast, Trafikpolisen

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant