Körde med tre förarkort för Oxelösundsåkeri

Ett tips till polisens ledningscentral i Västerås leder till att en förare, anställd av ett svenskt åkeri med bas i Oxelösund, stoppas och bötfälls bland för att ha använts sig av flera förarkort. Inget ovanligt i åkeriet menar föraren och något som därför kan få konsekvenser för företaget i fråga.

Söndagen den 7 januari rings ett tips in till ledningscentralen, LKC, i Västerås. Tipsaren bevittnar en svenskregistrerad lastbil som vinglar på riksväg 56 norrgående utanför Västerås. En patrull från Vägbrottsgruppen skickas ut och får stopp på lastbilen i ett industriområde i Västerås. Fordonet är hemmahörande i ett medelstort, svenskt åkeri i Oxelösund och Vägbrottsgruppen konstaterar att föraren verkar mycket trött och dessutom sitter någon annans förarkort i färdskrivaren.

Den slovakiske föraren hävdar att han hämtat bilen tom i Södertälje för att köra till Coop i Västerås för lastning. Att det inte är hans förarkort i skrivaren, förklarar han med att en annan förare lagt sitt kort på samma ställe som han själv alltid brukar lägga sitt kort och därför hade han nu matat in fel kort.

Då Vägbrottsgruppen inte har specialistkompetens för färdskrivarkontroll, beordrar stationsbefälet i Västerås in bilinspektör Roger Ogemar trots att denne är ledig. Det är nödvändigt mot bakgrund att föraren ter sig trött och att han inte kör på sitt eget förarkort varför fler brott kan misstänkas.
- När jag påbörjar kontrollen visar det sig att den förarens kort inte använts på tre dagar, men att bilen istället körts med två andra förarkort under helgen, berättar Ogemar.

Efter analys av frakthandlingar i jämförelse med hur fordonet körts tillsammans med förarens förklaringar, uppstår misstanke om att den slovakiske föraren är den ende som kört fordonet den senaste månaden.

När chefen på företaget där bilen är hemmahörande kontaktas för att få ut telefonnummer och uppgifter på de övriga förarkortens ägare, uppger denne att han inte har telefonnummer till dem, berättar Ogemar.
- Efter påtryckningar presenterar han till slut ett telefonnummer till en av dem, men det fungerar inte då det är ett påhittat nummer, säger Roger Ogemar.

Efter två timmars förhör med föraren då han får redogöra för resultatet från Octet-kontrollen och för frakthandlingarna han visar upp, erkänner han till slut att det är han själv som använt alla tre förarkorten.
- Ett av dem säger han sig redan ha hunnit låna ut till en annan förare som behövde det på sin väg till Ukraina via Polen, säger Ogemar.

En genomsökning av såväl förare som fordon bekräftar att förarkortet inte står att finna och således har man förarens eget kort samt ytterligare ett förarkort. Enligt förarens egen utsaga, är företeelsen med flera förarkort inget ovanligt i företaget.

Det beslutas om förbud mot fortsatt färd, det felaktiga förarkortet omhändertas och föraren får 6 000 kronor i böter för att ha kört på annans förarkort samt endast haft sex timmars dygnsvila.
- Vi omhändertar fordonsnycklarna för att säkerställa att han tar ut en fullständig dygnsvila och en underrättelse skickas till Transportstyrelsen om företagskontroll, sammanfattar Roger Ogemar som sedan återgår till att fortsätta sin ledighet.

Underrättelsen till Transportstyrelsen är också anledningen till att vi i nuläget inte namnger aktuellt företag.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 10 Januari 2018, kl 17:29
Kategori: Nyhet
Taggar: Kör- och vilotider, Trafikpolisen, Vägbrottsgruppen, Västerås

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant