Åkeriet har betalat 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift för otillåtet cabotage. Nu riskerar man att få betala ytterligare 150 000 kronor i företagsbot.

Åklagare yrkar på 150 000 i företagsbot för manipulation

Trafikpolisen i Helsingborg börjar sitt arbetspass med att ta in två trailerekipage för kontroll på Långeberga. Därmed hade man att göra resten av dagen, och lite till. De två ekipagen körde båda otillåtet cabotage. Det ena hade dessutom en manipulerad färdskrivare.

Måndagen den 13 november började som de flesta andra dagar för Helsingborgs trafikpoliser. Sören Johansson och Lars-Göran Samuelsson samt bilinspektörerna Jonas Zimmerbäck och Lars-Olof Tuvesson beger sig vid arbetspassets början ut på E6 för att arbeta på kontrollplatsen vid Långeberga.
- Vi börjar med att ta in två trailerekipage till kontrollplatsen - och dessa hade vi sedan att göra med resten av dagen, berättar Samuelson.

Det slumpade sig så att det råkade bli två gula dragbilar.
- Ja, de ser nästan likadana ut, men den ena bilen är registrerad i Bulgarien och den andra i Tjeckien.

Men det var inte endast färgerna som var lika.
- Båda rapporterades för otillåtet cabotage och båda fick betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift, förklarar Lars-Göran Samuelsson som tillsammans med sina kollegor kunde konstatera att det fanns flera brister i de båda makedonska förarnas dokumentation.

Men där slutade likheterna. Dragbilen från Tjeckien hade nämligen, till skillnad från sin bulgariske kollega, mer att stå till svars för.
- Vi misstänkte ganska snart att den tjeckiske bilen kunde ha en manipulerad färdskrivare, förklarar Samuelsson som kontaktade kammaråklagare Mikael Bäckström.

Lastbilen togs i beslag för teknisk undersökning. Vi pratar med bilinspektör Lars-Olof Tuvesson, som vid intervjutillfället är mitt uppe i undersökningen.
- Själva manipulationsutrustningen hittade vi ganska snabbt men det är mycket jobb runtomkring. Bland annat ska vi ju säkra upp bevisningen för om, och i så fall när och hur, man använt sig av utrustningen.

Lastbilen stoppades som tidigare nämnts på måndagen. Vi pratar med Tuvesson ett par dagar senare.
- Även om vi lär oss efterhand hur vi ska arbeta, tar dessa ärenden väldigt lång tid, förklarar Tuvesson, som tillsammans med sin kollega Jonas Zimmerbäck hittills har lagt 2,5 arbetsdag på det tjeckiska ekipaget.

När den tekniska undersökningen är färdig, skickas rapporten till kammaråklagare Mikael Bäckström.

Strax före jul, den 22 december, lämnar han in en stämningsansökan till Helsingborgs tingsrätt där han yrkar på 150 000 kronor i företagsbot till det tjeckiska åkeriet. ”Brottet har varit av särskilt farlig art då tillvägagångssättet varit förslaget, varit svårupptäckt samt skett med särskilt avancerade metoder”, står det att läsa i stämningsansökan.

Båda transportörerna har betalat förskotten på vardera 40 000 kronor.


Den bulgariska transportören körde för en italiensk speditör. Otillåtet cabotage, konstaterade polisen som därmed drev in förskottet på 40 000 kronor på plats. 

Om artikeln

Publicerad: Torsdag 4 Januari 2018, kl 12:00
Kategori: Nyhet
Taggar: Helsingborg, Manipulation, Otillåtet cabotage, Rättsfall, Trafikpolisen

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant