Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Hastighetsbegränsningar har funnits längre än man kanske tror och redan under hästfordonens tid fanns det lokala föreskrifter som exempelvis att en bro endast fick korsas med hästen i skritt, det vill säga gånghastighet.

När motorfordonen gjorde entré vid sekelskiftet 1900, blev hästens gångarter som hastighetsangivelse svår att applicera. I Sverige infördes generella hastighetsgränser år 1907 då högsta hastighet i tätort var 15 km/h under dagtid och 10 km/h efter att solen gått ner.

Att hastighet har betydelse för trafiksäkerheten är belagt, men ändå sker många olyckor just på grund av att personer framför fordon i en hastighet som det antingen inte är lämpat för, är för hög för omgivningen fordonet framförs i, ej anpassat till väglaget eller att föraren helt enkelt kör över sin förmåga.

Just hur motorburna personer tänker kring hastigheter är alltid intressant att ta del av, inte minst bland tunga yrkesförare som dagligen har att hantera faror som omger hastigheten.

Att framföra ett tungt fordon med släp kräver, som du ju känner väl till, kunskap om - och respekt för - hastighetens inverkan på fordonet. I Sverige är högsta hastighet för tunga lastbilar med släp 80 km/h om inte lägre hastighet anges.

Skillnaderna på högsta tillåtna hastighet för tungt fordon med släp är inte stora inom Europa och ligger oftast på mellan 80-90 km/h.

I Storbritannien våren 2015, höjdes hastighetsbegränsningen för HGV-fordon (där återfinner vi exempelvis dragbil och trailer) från 64 km/h på tvåfiliga vägar till istället 80 km/h och på fyrfiliga vägar från 80 km/h till 96 km/h.

En anledning som angavs var att det var en naturligt följd av utvecklingen av säkrare fordon sedan 1960, men det nämns inget om huruvida vägnätet förbättrats i förhållande till den utvecklingen. Isle of Man är idag den enda plats som helt saknar generella hastighetsbestämmelser på tvåfiliga landsvägar.

I Tyskland gäller för fordon över 3,5 ton på motorvägar och motortrafikleder 80 km/h både med och utan släp. I Bulgarien tillåts hastigheter på 100 km/h på vissa motorvägar. 

För kommersiella motorfordon, CMV, som exempelvis trailers, bussar och tunga lastbilar, varierar maxhastigheten i USA i de olika delstaterna mellan 56 km/h i tätbebyggt område, till 137 km/h på motorvägarna och ibland kan dagsljus också spela in.

I Montana är högsta tillåtna hastighet på motorväg oftast cirka 105 km/h, men på vissa vägar tillåts cirka 113 km/h på dagen och cirka 105 km/h på natten.

Lägst hastighet på motorväg, finner vi i Virgin Islands med cirka 65 km/h, tätt följt av Alaska, Kalifornien, Delaware och Michigan med cirka 89 km/h. Högst hastighet har man i Nevada och South Dakota med cirka 129 km/h.

I Australien, bortsett från road-trains, är maxhastigheten i allmänhet 100 km/h på landsvägar med och utan släp.

Allra högst hastighet på motorväg med tunga ekipage, finner vi på Förenade Arabemiraternas mer lantliga motorvägar där det tillåts 140 km/h, men å andra sidan finns det fartkameror på alla sorters vägar där och dessa har nolltolerans. 

Avslutningsvis Indien som idag på nya motortrafikleder, har fri fart.

Hur ter sig de svenska hastigheterna i jämförelse med till exempel dem som ovan nämnts? England har höjt hastigheten med motivation att fordonen utvecklats, men hur ser deras vägar ut? Och hur kan det vara att köra i fri fart i Indien eller i 140 km/h i Förenade Arabemiraten?

Vad anser du om våra svenska hastighetsbegränsningar? Är de ”lagom”, för låga eller rentav för höga? Kommentera gärna artikeln på vår sida på Facebook!

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 5 December 2017, kl 16:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Hastighetsbestämmelser, Kuriosa, Lastbilar, Tunga fordon

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant