Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Hastighetsbegränsningar har funnits längre än man kanske tror och redan under hästfordonens tid fanns det lokala föreskrifter som exempelvis att en bro endast fick korsas med hästen i skritt, det vill säga gånghastighet.

När motorfordonen gjorde entré vid sekelskiftet 1900, blev hästens gångarter som hastighetsangivelse svår att applicera. I Sverige infördes generella hastighetsgränser år 1907 då högsta hastighet i tätort var 15 km/h under dagtid och 10 km/h efter att solen gått ner.

Att hastighet har betydelse för trafiksäkerheten är belagt, men ändå sker många olyckor just på grund av att personer framför fordon i en hastighet som det antingen inte är lämpat för, är för hög för omgivningen fordonet framförs i, ej anpassat till väglaget eller att föraren helt enkelt kör över sin förmåga.

Just hur motorburna personer tänker kring hastigheter är alltid intressant att ta del av, inte minst bland tunga yrkesförare som dagligen har att hantera faror som omger hastigheten.

Att framföra ett tungt fordon med släp kräver, som du ju känner väl till, kunskap om - och respekt för - hastighetens inverkan på fordonet. I Sverige är högsta hastighet för tunga lastbilar med släp 80 km/h om inte lägre hastighet anges.

Skillnaderna på högsta tillåtna hastighet för tungt fordon med släp är inte stora inom Europa och ligger oftast på mellan 80-90 km/h.

I Storbritannien våren 2015, höjdes hastighetsbegränsningen för HGV-fordon (där återfinner vi exempelvis dragbil och trailer) från 64 km/h på tvåfiliga vägar till istället 80 km/h och på fyrfiliga vägar från 80 km/h till 96 km/h.

En anledning som angavs var att det var en naturligt följd av utvecklingen av säkrare fordon sedan 1960, men det nämns inget om huruvida vägnätet förbättrats i förhållande till den utvecklingen. Isle of Man är idag den enda plats som helt saknar generella hastighetsbestämmelser på tvåfiliga landsvägar.

I Tyskland gäller för fordon över 3,5 ton på motorvägar och motortrafikleder 80 km/h både med och utan släp. I Bulgarien tillåts hastigheter på 100 km/h på vissa motorvägar. 

För kommersiella motorfordon, CMV, som exempelvis trailers, bussar och tunga lastbilar, varierar maxhastigheten i USA i de olika delstaterna mellan 56 km/h i tätbebyggt område, till 137 km/h på motorvägarna och ibland kan dagsljus också spela in.

I Montana är högsta tillåtna hastighet på motorväg oftast cirka 105 km/h, men på vissa vägar tillåts cirka 113 km/h på dagen och cirka 105 km/h på natten.

Lägst hastighet på motorväg, finner vi i Virgin Islands med cirka 65 km/h, tätt följt av Alaska, Kalifornien, Delaware och Michigan med cirka 89 km/h. Högst hastighet har man i Nevada och South Dakota med cirka 129 km/h.

I Australien, bortsett från road-trains, är maxhastigheten i allmänhet 100 km/h på landsvägar med och utan släp.

Allra högst hastighet på motorväg med tunga ekipage, finner vi på Förenade Arabemiraternas mer lantliga motorvägar där det tillåts 140 km/h, men å andra sidan finns det fartkameror på alla sorters vägar där och dessa har nolltolerans. 

Avslutningsvis Indien som idag på nya motortrafikleder, har fri fart.

Hur ter sig de svenska hastigheterna i jämförelse med till exempel dem som ovan nämnts? England har höjt hastigheten med motivation att fordonen utvecklats, men hur ser deras vägar ut? Och hur kan det vara att köra i fri fart i Indien eller i 140 km/h i Förenade Arabemiraten?

Vad anser du om våra svenska hastighetsbegränsningar? Är de ”lagom”, för låga eller rentav för höga? Kommentera gärna artikeln på vår sida på Facebook!

 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 5 December 2017, kl 16:56
Kategori: Nyhet
Taggar: Hastighetsbestämmelser, Kuriosa, Lastbilar, Tunga fordon

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant