Chauffören, Marek Rutkowski, befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter: vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri.Fotograf: Polisen

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Under kvällen den 22 oktober tappar ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnar på motsatt körbana där en personbil kör in i det, eller i bakre delen av trailern och föraren tas till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demoleras svårt.

Vi intervjuar såväl polisutredare som det polska åkeriet samt transportköparen i väntan på förhandlingarna.

Under utredningen och väntan på domen, har den 49-årige polske föraren Marek Rutkowski, suttit häktad i Jönköping. 

Förhandlingarna äger rum i tingsrätten i Eksjö och idag kom domen. Rutkowski befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter: vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Detta renderar fängelse i 1 år. Han har suttit häktad mellan 22 oktober till 9 november och den tiden kommer att räknas av från fängelsestraffet.

Vi kontaktar åklagare Adam Rullman som menar att domen är rimlig. Kommer han att föras direkt till fängelse nu?
– I samband med tingsrättsförhandlingen försattes han på fri fot och nu är det Kriminalvårdens uppgift att se till att straffet avtjänas, sammanfattar Rullman.

På Kriminalvården säger man att om den dömde inte infinner när han kallas för att avtjäna straffet och inte har anfört skäl för detta, efterlyses personen. När det handlar om exempelvis en polsk medborgare, utfärdas en europeisk arresteringsorder. Samarbetet mellan de europeiska länderna är så bra att man på Kriminalvården menar att utsikterna att straffet faktiskt avtjänas, är mycket goda.

Lyckas vederbörande hålla sig undan tills efter preskriptionstidens utgång, slipper han straff. Hur lång preskriptionstiden är, avgörs av det brott med högst straffvärde, i detta fallet grovt rattfylleri och således är preskriptionstiden här fem år.

Rutkowskis minnen av händelseförloppet är vaga, men han hade ko?rt fra?n Karlskrona och var pa? va?g till Jo?nko?ping, läser vi i domen. Han minns att han tappade ett betongblock och att den mo?tande bilen tra?ffade betongblocket, inte sla?pet. Sedan minns han inget fo?rra?n polisen va?ckte honom.

Han säger också att han inte hade druckit na?got fo?re eller under fa?rden, men däremot druckit dagen innan. Han vet inte heller varfo?r han inte stannade pa? olycksplatsen.

Det var Asmir som, på väg hem söderut till Åseda, råkade illa ut. Asmir upplever det som att han krockade med bakre delen av släpet, men allt hade gått så fort. Hur känner du inför domen?
– Det är en okej dom, säger han och berättar hur han minns att trailern hade täckt hela hans körbana innan det small.

Vi berättar att Rutkowski försatts på fri fot i samband med förhandlingarna. Hur skulle du känna om han inte hörsammar Kriminalvårdens kallelse och därmed undandrar sig att avtjäna straffet?
– Jag skulle bli mycket besviken, säger han. Jag tänker ofta på hur nära det var att det gått riktigt illa, så jag hoppas verkligen att han gör rätt för sig.

Asmir har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig och går på rehabiliterande sjukgymnastik.

Vi har sökt Rutkowskis advokat för att höra dennes inställning till domen, om de har för avsikt att överklaga och om hans klient annars kommer att avtjäna sitt straff, men advokaten har suttit i förhandlingar under dagen och inte kunnat nås innan publiceringen.

 

Om artikeln

Publicerad: 2017-12-04 16:04
Kategori: Nyheter
Taggar: Betongtransport Lastsäkring Rattfylleri Rättsfall Smitning Vårdslöshet