Chauffören, Marek Rutkowski, befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Foto: Polisen

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.


Asmirs bil blev rejält tilltygad. Asmir skadades i olyckan och har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig. Foto: Polisen 

Under kvällen den 22 oktober tappar ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnar på motsatt körbana där en personbil kör in i det, eller i bakre delen av trailern och föraren tas till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demoleras svårt.

Vi intervjuar såväl polisutredare som det polska åkeriet samt transportköparen i väntan på förhandlingarna.

Under utredningen och väntan på domen, har den 49-årige polske föraren Marek Rutkowski, suttit häktad i Jönköping. 

Förhandlingarna äger rum i tingsrätten i Eksjö och idag kom domen. Rutkowski befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Detta renderar fängelse i 1 år. Han har suttit häktad mellan 22 oktober till 9 november och den tiden kommer att räknas av från fängelsestraffet.

Vi kontaktar åklagare Adam Rullman som menar att domen är rimlig. Kommer han att föras direkt till fängelse nu?
- I samband med tingsrättsförhandlingen försattes han på fri fot och nu är det Kriminalvårdens uppgift att se till att straffet avtjänas, sammanfattar Rullman.

På Kriminalvården säger man att om den dömde inte infinner när han kallas för att avtjäna straffet och inte har anfört skäl för detta, efterlyses personen. När det handlar om exempelvis en polsk medborgare, utfärdas en europeisk arresteringsorder. Samarbetet mellan de europeiska länderna är så bra att man på Kriminalvården menar att utsikterna att straffet faktiskt avtjänas, är mycket goda.

Lyckas vederbörande hålla sig undan tills efter preskriptionstidens utgång, slipper han straff. Hur lång preskriptionstiden är, avgörs av det brott med högst straffvärde, i detta fallet grovt rattfylleri och således är preskriptionstiden här fem år.

Rutkowskis minnen av händelseförloppet är vaga, men han hade kört från Karlskrona och var på väg till Jönköping, läser vi i domen. Han minns att han tappade ett betongblock och att den mötande bilen träffade betongblocket, inte släpet. Sedan minns han inget förrän polisen väckte honom.

Han säger också att han inte hade druckit något före eller under färden, men däremot druckit dagen innan. Han vet inte heller varför han inte stannade på olycksplatsen.

Det var Asmir som, på väg hem söderut till Åseda, råkade illa ut. Asmir upplever det som att han krockade med bakre delen av släpet, men allt hade gått så fort. Hur känner du inför domen?
- Det är en okej dom, säger han och berättar hur han minns att trailern hade täckt hela hans körbana innan det small.

Vi berättar att Rutkowski försatts på fri fot i samband med förhandlingarna. Hur skulle du känna om han inte hörsammar Kriminalvårdens kallelse och därmed undandrar sig att avtjäna straffet?
- Jag skulle bli mycket besviken, säger han. Jag tänker ofta på hur nära det var att det gått riktigt illa, så jag hoppas verkligen att han gör rätt för sig.

Asmir har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig och går på rehabiliterande sjukgymnastik.

Vi har sökt Rutkowskis advokat för att höra dennes inställning till domen, om de har för avsikt att överklaga och om hans klient annars kommer att avtjäna sitt straff, men advokaten har suttit i förhandlingar under dagen och inte kunnat nås innan publiceringen.

 


Stora betongelement hamnade på vägen. Mirakulöst nog dödades ingen i olyckan. Foto: Polisen 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 4 December 2017, kl 16:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Lastsäkring, Rattfylleri, Rättsfall, Smitning, Vårdslöshet

Ko-misk djurtransport fick köra vidare

Polisens ledningssamtal får dagligen ta emot samtal om allt mellan himmel och jord. Men frågan är om kanske inte måndagens samtal kan läggas till de mer udda inslagen?

INSÄNDARE

Bränslet blir dyrare - är det slutkört nu?

Jag har under hela mitt yrkesverksamma liv ägnat mig åt det roligaste jag vet. Att köra lastbil. Jag var från början anställd chaufför under närmare 20 år. De senaste 20 åren har jag varit "egen" åkare och som mest haft åtta anställda.

30 miljoner extra till yrkesförarutbildning

Det råder chaufförsbrist i Sverige. Beskedet om att regeringen beviljat ytterligare 30 miljoner kronor till utbildning av yrkesförare, tas därför emot med glädje av branschens företrädare.

Pirtek expanderar för att ta hand om trasiga hydraulslangar

Under våren har Pirtek, före detta Slangakuten, mött upp efterfrågan på deras tjänster. I Stockholm och Göteborg har den befintliga styrkan på åtta respektive fem bussar, stärkts upp ytterligare till tio respektive sju bussar. Senare i år väntas ytterligare en expansion.

Cabotageutbildningen är över

”Nu finns verktygen - men vem ska skruva?”

Den stora utbildningsinsatsen som bland annat har gått ut på att lära landets poliser och bilinspektörer hur man ska hantera misstänkta otillåtna cabotage, är över. Proffs var med på två avslutande praktiska övningar under torsdagen. Och det är övervägande positiva intryck som instruktörerna tar med sig hem.

MP vill ta ännu hårdare tag om lastbilarna

”De största förorenarna”

Jakop Dalunde (MP), kommenterar EU-kommissionens förslag om minskade utsläpp från lastbilar. EU-kommissionen har nu presenterat sitt tredje mobilitetspaket som är avsett att minska koldioxidutsläppen och förbättra vägsäkerheten. Dalunde vill se hårdare tag.

Rekorddyrt att tanka

”Dieselpriset snart över 16 kronor litern!”

Bensin- och dieselpriserna steg under onsdagen till de högsta nivåerna någonsin i Sverige. De tidigare toppnoteringarna var från 2012. Dagens riktpriser är nu uppe i 15.96 kronor per liter för bensin och 15.86 kronor per liter för diesel. Priserna väntas passera 16 kronor inom kort.

Tipsa Proffs – gå in gratis på Lastbil 2018!

Har du ett nyhetstips som du tycker att vi på tidningen Proffs borde titta närmare på? Skicka det då till oss. Tips som leder till en artikel, belönar vi med fribiljetter till Lastbil 2018 på Elmia.

Stockholm Truck Meet – årets solsäkraste event?

Stockholm Truck Meet kunde inte bjudit utställare och besökare på bättre väder – som vanligt, ska tilläggas. Fordonen sken ikapp med solen och stämningen var på topp. Hos en del till och med ”over the top”. Minnena som tas med hem från dessa dagar, lär också vara en hel del solbrännor.

Danskt tv-team följde chaufför under 59-timmars arbetspass

Icke transportrelaterad media har uppmärksammat en del av problemen inom transportindustrin. Danska TV Midvest har följt ett antal lastbilschaufförer och det visar sig att de vilar alldeles för lite. Ett skräckexempel är en chaufför som arbetat 59 timmar utan dygnsvila.

Helsingborgs hamn bekräftar:

Flera BMB-fordon med körförbud har använts

GDL: ”Stämmer detta, vidtas åtgärder”

Efter tidningen Proffs artikel om att BMB Groups fordon körts i reguljär trafik trots körförbud, besiktigar åkeriet fyra dragbilar samma dag och dagen efter. Endast fordonet som av misstag körts, blir godkänt samma dag. Fotodokumentation och information från tidigare och nu, gör gällande att fordonen körts trots körförbud över tid, något som åkeriet fortsätter att dementera.

Danmark rekryterar chaufförer - från fängelset

Chaufförsjobb tilltalar många interner på danska fängelser. Internerna får i dessa veckor därför besök av transportbranschens roadshow som presenterar transportsektorns goda arbetsmöjligheterna för dem.

Två olagliga transporter på 1 timme – i Halland

Hallandspolisen inledde veckan genom att sätta stopp för två polska dragbilars framfart på E6. Den ena är nu misstänkt för att ha kört otillåtet cabotage, i den andra dragbilen saknade föraren förartillstånd.

Stockholm Truck Meet slår upp portarna

Alla väderappar förutspår att Stockholm Truck Meet 2018 på Gillingebanan strax nordost om Stockholm, kommer att genomföras i strålande solsken från en nära nog klarblå himmel. Årets motorfest bjuder i år även på tävlingar. Ta chansen att visa att just du är bäst på att backa med släp. Tidningen Proffs är på plats medan allt fler fordon anländer.

Obetald vägavgift, obesiktigat och utan trafiktillstånd

Svensk bil som stoppades blev utlänningsärende

Strax efter att bilinspektör Lars-Olof Tuvesson gått på sitt arbetspass vid 6-tiden på onsdagsmorgonen den 3 maj, får han syn på ett mörklagt, svenskregistrerat trailerekipage på väg norrut på E6. Han beslutar sig för att stoppa det och tar det med sig in på kontrollplatsen vid Långeberga.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant