Chauffören, Marek Rutkowski, befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Foto: Polisen

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.


Asmirs bil blev rejält tilltygad. Asmir skadades i olyckan och har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig. Foto: Polisen 

Under kvällen den 22 oktober tappar ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnar på motsatt körbana där en personbil kör in i det, eller i bakre delen av trailern och föraren tas till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demoleras svårt.

Vi intervjuar såväl polisutredare som det polska åkeriet samt transportköparen i väntan på förhandlingarna.

Under utredningen och väntan på domen, har den 49-årige polske föraren Marek Rutkowski, suttit häktad i Jönköping. 

Förhandlingarna äger rum i tingsrätten i Eksjö och idag kom domen. Rutkowski befinns skyldig till samtliga fyra åtalspunkter; vållande till kroppsskada, smitning från olycksplatsen, grov vårdslöshet i trafik samt grovt rattfylleri. Detta renderar fängelse i 1 år. Han har suttit häktad mellan 22 oktober till 9 november och den tiden kommer att räknas av från fängelsestraffet.

Vi kontaktar åklagare Adam Rullman som menar att domen är rimlig. Kommer han att föras direkt till fängelse nu?
- I samband med tingsrättsförhandlingen försattes han på fri fot och nu är det Kriminalvårdens uppgift att se till att straffet avtjänas, sammanfattar Rullman.

På Kriminalvården säger man att om den dömde inte infinner när han kallas för att avtjäna straffet och inte har anfört skäl för detta, efterlyses personen. När det handlar om exempelvis en polsk medborgare, utfärdas en europeisk arresteringsorder. Samarbetet mellan de europeiska länderna är så bra att man på Kriminalvården menar att utsikterna att straffet faktiskt avtjänas, är mycket goda.

Lyckas vederbörande hålla sig undan tills efter preskriptionstidens utgång, slipper han straff. Hur lång preskriptionstiden är, avgörs av det brott med högst straffvärde, i detta fallet grovt rattfylleri och således är preskriptionstiden här fem år.

Rutkowskis minnen av händelseförloppet är vaga, men han hade kört från Karlskrona och var på väg till Jönköping, läser vi i domen. Han minns att han tappade ett betongblock och att den mötande bilen träffade betongblocket, inte släpet. Sedan minns han inget förrän polisen väckte honom.

Han säger också att han inte hade druckit något före eller under färden, men däremot druckit dagen innan. Han vet inte heller varför han inte stannade på olycksplatsen.

Det var Asmir som, på väg hem söderut till Åseda, råkade illa ut. Asmir upplever det som att han krockade med bakre delen av släpet, men allt hade gått så fort. Hur känner du inför domen?
- Det är en okej dom, säger han och berättar hur han minns att trailern hade täckt hela hans körbana innan det small.

Vi berättar att Rutkowski försatts på fri fot i samband med förhandlingarna. Hur skulle du känna om han inte hörsammar Kriminalvårdens kallelse och därmed undandrar sig att avtjäna straffet?
- Jag skulle bli mycket besviken, säger han. Jag tänker ofta på hur nära det var att det gått riktigt illa, så jag hoppas verkligen att han gör rätt för sig.

Asmir har fortfarande besvär av skadorna han ådrog sig och går på rehabiliterande sjukgymnastik.

Vi har sökt Rutkowskis advokat för att höra dennes inställning till domen, om de har för avsikt att överklaga och om hans klient annars kommer att avtjäna sitt straff, men advokaten har suttit i förhandlingar under dagen och inte kunnat nås innan publiceringen.

 


Stora betongelement hamnade på vägen. Mirakulöst nog dödades ingen i olyckan. Foto: Polisen 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 4 December 2017, kl 16:04
Kategori: Nyhet
Taggar: Betongtransport, Lastsäkring, Rattfylleri, Rättsfall, Smitning, Vårdslöshet

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Polskt åkeri fick betala 40 000 för otillåtet cabotage

”En stjärna i kanten till bilinspektören”

Bilinspektören i Helsingborg noterar att några lampor inte fungerar på det polska trailerekipaget. Han beslutar sig för att stoppa det. En stund senare visar det sig att ytterligare ett otillåtet cabotage kan läggas till den redan ganska dystra statistiken.

DEBATTARTIKEL

Förhindra industrins dolda dödsfällor!

I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Bulgar ska betala 700 000 för manipulerad färdskrivare

När danska Tungvognscenter Syd kontrollerade ett bulgariskt ekipage vid Kolding i fredags, visste poliserna inte att detta skulle bli ett riktigt långt "projekt", som skulle pågå till långt ut på natten mot lördag.
Men för den danska statens del, blev det troligtvis, rent ekonomiskt, en lönsam historia.

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018

26 januari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 26 januari 2018
Stäng

26 januari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Framgångsrik skogslogistik i Scaniaägda Lots
  • Cecilia har järnkoll på Lots-transporterna
  • Hur kan man välja att inte köra lastbilar?
  • Konstnär - med lastbilar som canvas
  • Ingenjör med passion för lastbilar
  • Hjullastaren som inte ville till Uppsala
  • Räddningen när olyckan är framme
  • Stoneridge visar framtiden i digital backspegel
  • Volvohytt helt i plast - på USA-museum

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant