Klampen på tills pengarna blev betalda. Foto: Alexander Calmerfalk

Ekol-ekipage fast för otillåtet cabotage

Turkiska Ekol blev nyligen föremål för kontroll av trafikpolisen i Västerås. En kontroll som hittills renderat i 43 000 kronor i böter och sanktionsavgift för föraren och företaget.
Pengarna har betalats, men är historien slut? Nej, inte riktigt än...

Torsdagen den 21 december bjuder på en blandad kompott när trafikpolisen i Västerås genomför kontroller utanför Sala på båda sidor av vägen. Vi talar med bilinspektör Roger Ogemar som berättar att kollegorna Tommy Roos och Jonas Nordin stoppat två svenskregistrerade 3,5-tons lastbilar.
- Den ena hade en överlast på 143 procent vilket ledde till omhändertagande av körkort och 4 000 kronor i böter, säger han. I den andra fann de en utländsk förare som omhändertogs för verkställande av utvisning.

Nästa ekipage stoppas av Ogemar och kollegan Alexander Calmerfalk. Det är en rumänsk förare i en svensk dragbil. Föraren stannar först på en parkeringsficka innan kontrollplatsen, men hämtas in för kontroll och det visar sig att han kör på sin brors förarkort.
- Körkortet omhändertas och för detta, samt brott mot kör- och vilotiderna, får han böter på 10 000 kronor, säger Ogemar.

När sedan Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar stoppar ett ekipage från turkiska Ekol med bulgarisk dragbil och turkisk trailer, blir turerna många. Föraren är vad man numera kan kalla en ”bulgarisk makedon” och per omgående tar man hjälp av en tolk för att ställa frågor.

Föraren bedyrar och bevisar att han kommit till Malmö med buss den 25 november då han tar över bilen och har sedan dess inte varit utanför Sverige alls, säger han till Ogemar.
- Kombidirektivet faller eftersom aktuell transport började med en lastad trailer från Göteborg till Gävle och han är olastad på väg tillbaka till Göteborg när vi stoppar honom, säger Ogemar. Dessutom saknar föraren förartillstånd.

Det slutar emellertid inte med detta eftersom föraren inte kan uppvisa dokument på inkommande last. Ogemar tar kontakt med det bulgariska åkeriet genom ett telefonnummer till Makedonien, för att informera om betalningen.
- Föraren har berättat var han kört, men det bulgariska åkeriet hävdar under samtalet att ekipaget den 15 december varit i Oslo, säger Roger Ogemar.

När även föraren talat med åkeriet, går denne snabbt tillbaka till bilen och presenterar sedan ett kuvert med en handskriven fraktsedel från Osloresan, även bilens registreringsnummer är handskrivet på kopian med bläckpenna och dokumentet saknar mottagarkvittens.

När färdskrivarbladen kontrolleras, räknar man ihop 390 kilometer som stämmer med förarens första redogörelse.
- Skulle bilen ha varit i Oslo, borde det varit runt 910 kilometer, vilket föraren inte har någon förklaring till, konstaterar Ogemar.

Föraren får böter om 3 000 kronor och får inte fortsätta färden. Det beslutas även om sanktionsavgift på 40 000 kronor som, efter kontakt med Transportstyrelsen, blir fastställd. En totalsumma på 43 000 kronor. Eftersom betalning inte kan ske direkt, klampas ekipaget.

Idag hör Ekol i Turkiet av sig till Västeråspolisen för att fråga varför ekipaget stoppats och fick då klart för sig vad som gällde och att den står där tills pengarna betalats, berättar Ogemar.

Under eftermiddagen tar en företrädare för Ekol Logistics AB i Göteborg kontakt. Denne är mån om att sanktionsavgiften betalas då de har för avsikt att snarast börja köra med svenska dragbilar. Proffs kontaktar Transportstyrelsen och får reda på att några trafiktillstånd har företaget ännu inte och har heller ännu inte ansökt om några.
- Nej, hade de ansökt, hade vi sett det i registret, säger tjänstemannen hos Transportstyrelsen.

Nu är pengarna inbetalda, men när den nya dragbilen kommer för att hämta trailern, visar det sig att den har varit i Sverige sedan den 15 december och får inte heller köra nationellt, i alla fall inte innan ett CMR på inkommande last presenteras.
- Tillbaka på ruta ett alltså, avslutar Roger Ogemar som nu kommer att kontakta det bulgariska åkeriet för att höra om det finns ett sådant CMR. 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 22 December 2017, kl 16:26
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Ekol, Rättsfall, Trafikpolisen, Västerås

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant