Det krävdes tre dragbilar och två sanktionsavgifter innan trailern till höger kunde fortsätta sin resa mot slutdestinationen. Trailern till vänster är den som kom tom till kontrollplatsen. Fotograf: Roger Ogemar Det krävdes tre dragbilar och två sanktionsavgifter innan trailern till höger kunde fortsätta sin resa mot slutdestinationen. Trailern till vänster är den som kom tom till kontrollplatsen. Fotograf: Roger Ogemar

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia ? och försök att hänga med i svängarna ? nu kör vi!

I tisdags (den 5 december) hamnar bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar bakom en fransk trailer på väg mot Västerås från Köpinghållet. Den dras av en tvåaxlad slovensk dragare med obetald vägavgift.

De beslutar sig för att göra en kontroll och stoppar ekipaget väster om Västerås på Råby Rastplats.Det visar sig att fordonet har varit i Sverige i elva dagar.
– Den bulgariske föraren uppgav att sedan han tog över lastbilen hade han endast hämtat trailers i Göteborgs hamn, levererat godset, lastat och kört ner till Göteborgs hamn igen där en ny trailer hämtats, säger Ogemar. Ett solklart fall av otillåtet cabotage.

PØ Scandex kör mycket kombitrafik, men mellan Göteborg och Västerås är det längre än de för kombitrafik tillåtna 150 kilometrarna som för gods via sjön är exakt definierade. Därför kunde inte kombidirektivet åberopas och förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor som beslutades, vann gehör även hos Transportstyrelsen.

Det slovenska åkeriets representant kontaktar de via ett makedonskt telefonnummer och förklarar omständigheterna. Några pengar att per omgående betala sanktionsavgiften med visar sig inte finnas och åkeriet ber om uppskov till dagen efter. Det ledde till att dragbilen klampades.
– I detta läge kopplades trailern ifrån innan klampningen efter en överenskommelse med speditören i Frankrike, säger Ogemar. I och för sig ett högt spel från vår sida, men magkänslan sade oss att vi kunde kosta på oss det.

När det ett dygn senare är dags att låsa upp klampen, har ännu inga pengar kommit. Istället vill företaget ha ytterligare ett dygn på sig eftersom banken uppgett att det skulle ta tid att föra över pengarna till företagets konto. Tidsfristen har löpt ut, så man är tvungen att låsa upp klampen.
– Calmerfalk upplyste företaget, med all önskvärd tydlighet, att fordonet inte fick lämna platsen innan pengarna kommit in på statens konto, säger Ogemar. Han måste varit väldigt tydlig eftersom bilen stod kvar, oklampad, i ytterligare ett och ett halvt dygn.

Medan bilinspektörerna håller på med ärendet väster om Västerås, kommer en lettisk dragbil för att hämta trailern. Med sig har han en tom trailer. Den ställs av och därefter kopplas den lastade trailern.

Kvar på kontrollplatsen står nu en tomtrailer samt den slovenske dragbilen.

Den lettiske dragbilen rullar iväg, men kommer inte speciellt långt innan den stoppas av polisinspektör Erik Sjögren, 20 kilometer bort på kontrollplats Karleby.
– Det visade sig då att även denna transportör hade passerat gränsen för vad cabotagereglerna medger och en ny sanktionsavgift beslutades för transport av samma trailer, förklarar Roger Ogemar.

Inte heller den här gången kan pengarna betalas med omedelbar verkan varför man åter tar fram klampningsutrustningen.

Dagen efter kryper Heisterkamp Holland till korset och erbjuder sig att betala sanktionsavgiften trots att det är Heisterkamp Lettland som äger den senast klampade dragaren och även tillståndet. Betalningen ordnas under eftermiddagen och trailern kan fortsätta. Nu med en svensk dragare.
– Ibland går det bra, ibland går det bättre, hälsar bilinspektörerna från Västerås.

PØ Scandex har, när deras trailers tidigare blivit inblandade i dylikt, hävdat att de aldrig betalar böter eller sanktionsavgifter för åkerierna. En linje de benhårt håller fast vid även denna gång.

Vi frågar efter deras ansvar i dessa två ärenden. Generaldirektör Nicolai Østergaard säger att det slovenska företaget inte tillhör deras vanliga underleverantörer och även om man stämmer av med dem angående kombitrafiken, har det tydligen inte varit tillräckligt denna gång.
– Det lettiska ekipaget som skulle ta över, kom tom in från Norge och vi räknade inte det som en nationell transport. Således måste vi ta på oss skulden för det, sammanfattar Østergaard.

Den oklampade, slovenske dragaren står kvar utanför Västerås i väntan på att lösa betalningen.
– Igår betalade de 20 000 kronor, men de hade limit på sitt kort varför de fick skaffa ett nytt kort. I morse fungerade inte heller det kortet och nu sitter de i samtal med banken och vi får se om det löser sig innan helgen, avrundar Roger Ogemar.

När Proffs gör en sista kontroll av utvecklingen idag under förmiddagen, får vi veta att man precis fick de sista 20 000 kronorna och att en kollega till Ogemar, på sin fritid, åker för att låsa upp och vinka av föraren.

Om artikeln

Publicerad: 2017-12-08 17:02
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Heisterkamp PØ  Scandex Trafikpolisen Västerås