Det här ekipaget framfördes av en berusad chaufför som dessutom tappade stora delar av betonglasten. Nu väntar åtal Foto: Anders Svensson

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.


Ett polskt trailerekipage lastat med betongelement tappar delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Foto: Ur polisens förundersökning 

Under kvällen den 22 oktober tappade ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnade på motsatt körbana där en personbil körde in i det och föraren togs till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demolerades svårt.

Lastbilsföraren, en polsk medborgare i 50-årsåldern, stannade inte utan fortsatte att köra. Polisen hittar senare lastbilen parkerad på en rastplats med fördragna gardiner. Man bankar samt använder blåljus och sirener utan respons. Efter beslut om husrannsakan slår man sönder rutan, men kan inte nå handtaget.

Med hjälp av en snökäpp petade de på och skrek till mannen att vakna, men han vände sig endast om. Med hjälp av en soptunna klättrade polisen in i hytten och ruskade om, och bankade på, mannen. Först då vaknade han.

Föraren hävdar att han druckit en halv öl när han stannade och sedan kastat ut burken som återfanns och var av samma sort som man påträffade inne i hytten tillsammans med annan starksprit. Hytten beskrivs som mycket ofräsch.

Inspektör Magnus Wendahl i Jönköping som utrett olyckan, berättar att åtal väckts den 8 oktober och att förhandlingar på Eksjö Tingsrätt förväntas hållas inom två veckor. Vad åtalas han för?
- Med 1,47 promille åtalas han för grovt rattfylleri, men även för grovt vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik samt smitning, säger han.

Föraren sitter fortfarande häktad i Jönköping och om han döms till fängelse kommer de dagar han suttit frihetsberövad att, från första dagen, dras av. Han förnekar grovt rattfylleri, men erkänner smitning samt vållande till kroppsskada, men varken erkänner eller förnekar bristfällig lastsäkring.

För att komma tillrätta med bristerna med den här typen av transporter är det viktigt att alla agerar även utöver det lagar och avtal föreskriver. Det handlar om trafiksäkerhet för alla och därför agerade Gripen Betongelement i Malmö direkt när de fick kännedom om händelsen. Försäljningsingenjör Joakim Kjellberg berättar att man upplever händelsen som mycket allvarlig och att det får inte hända igen.
- Vi tog omgående kontakt med vår underleverantör som är väl förtrogen med den här typen av transporter och vi har arbetat med dem en längre tid utan incidenter, säger han.

Gripen har nu initierat en grundlig översyn av transportörens kvalitetsarbete och utkomsten av den genomlysningen är ännu inte klar, säger han.

Åkeriet, Galan Logistics i Polen, anser inte att de är direkt ansvariga för olyckan, men har redan vidtagit åtgärder. Föraren har kört för dem en tid och skött sig bra hittills.
- Vi har nu introducerat ytterligare procedurer för att kontrollera förare, säger man till Proffs.

Det som hänt säger de är en engångsföreteelse och under de elva år man varit verksam i Sverige har något liknande aldrig inträffat. Vem anser ni är ansvarig då?
- Alla rutiner har följts och lasten var korrekt lastad och kontrollerad innan avfärd varför det är förarens beteende som orsakat situationen, säger man. Vår policy är att vi inte använder förare som har problem med alkohol varför den aktuelle föraren inte kommer att arbeta hos oss i framtiden, avrundar Galan Logistics och lyfter än en gång att säkerhet har högsta prioritet.

Nu inväntar man polisrapporten och utefter den kommer man att vidta ytterligare åtgärder för att eliminera farliga situationer på vägarna.


Polisen fann både tomburkar och alkoholhaltiga drycker l i förarhytten. Foto: Ur polisens förundersökning 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 November 2017, kl 16:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Galan Logistics, Gripen Betongelement AB, Rattfylleri, Trafikolycka, Trafiksäkerhet

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant