Det här ekipaget framfördes av en berusad chaufför som dessutom tappade stora delar av betonglasten. Nu väntar åtal Foto: Anders Svensson

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.


Ett polskt trailerekipage lastat med betongelement tappar delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Foto: Ur polisens förundersökning 

Under kvällen den 22 oktober tappade ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnade på motsatt körbana där en personbil körde in i det och föraren togs till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demolerades svårt.

Lastbilsföraren, en polsk medborgare i 50-årsåldern, stannade inte utan fortsatte att köra. Polisen hittar senare lastbilen parkerad på en rastplats med fördragna gardiner. Man bankar samt använder blåljus och sirener utan respons. Efter beslut om husrannsakan slår man sönder rutan, men kan inte nå handtaget.

Med hjälp av en snökäpp petade de på och skrek till mannen att vakna, men han vände sig endast om. Med hjälp av en soptunna klättrade polisen in i hytten och ruskade om, och bankade på, mannen. Först då vaknade han.

Föraren hävdar att han druckit en halv öl när han stannade och sedan kastat ut burken som återfanns och var av samma sort som man påträffade inne i hytten tillsammans med annan starksprit. Hytten beskrivs som mycket ofräsch.

Inspektör Magnus Wendahl i Jönköping som utrett olyckan, berättar att åtal väckts den 8 oktober och att förhandlingar på Eksjö Tingsrätt förväntas hållas inom två veckor. Vad åtalas han för?
- Med 1,47 promille åtalas han för grovt rattfylleri, men även för grovt vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik samt smitning, säger han.

Föraren sitter fortfarande häktad i Jönköping och om han döms till fängelse kommer de dagar han suttit frihetsberövad att, från första dagen, dras av. Han förnekar grovt rattfylleri, men erkänner smitning samt vållande till kroppsskada, men varken erkänner eller förnekar bristfällig lastsäkring.

För att komma tillrätta med bristerna med den här typen av transporter är det viktigt att alla agerar även utöver det lagar och avtal föreskriver. Det handlar om trafiksäkerhet för alla och därför agerade Gripen Betongelement i Malmö direkt när de fick kännedom om händelsen. Försäljningsingenjör Joakim Kjellberg berättar att man upplever händelsen som mycket allvarlig och att det får inte hända igen.
- Vi tog omgående kontakt med vår underleverantör som är väl förtrogen med den här typen av transporter och vi har arbetat med dem en längre tid utan incidenter, säger han.

Gripen har nu initierat en grundlig översyn av transportörens kvalitetsarbete och utkomsten av den genomlysningen är ännu inte klar, säger han.

Åkeriet, Galan Logistics i Polen, anser inte att de är direkt ansvariga för olyckan, men har redan vidtagit åtgärder. Föraren har kört för dem en tid och skött sig bra hittills.
- Vi har nu introducerat ytterligare procedurer för att kontrollera förare, säger man till Proffs.

Det som hänt säger de är en engångsföreteelse och under de elva år man varit verksam i Sverige har något liknande aldrig inträffat. Vem anser ni är ansvarig då?
- Alla rutiner har följts och lasten var korrekt lastad och kontrollerad innan avfärd varför det är förarens beteende som orsakat situationen, säger man. Vår policy är att vi inte använder förare som har problem med alkohol varför den aktuelle föraren inte kommer att arbeta hos oss i framtiden, avrundar Galan Logistics och lyfter än en gång att säkerhet har högsta prioritet.

Nu inväntar man polisrapporten och utefter den kommer man att vidta ytterligare åtgärder för att eliminera farliga situationer på vägarna.


Polisen fann både tomburkar och alkoholhaltiga drycker l i förarhytten. Foto: Ur polisens förundersökning 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 10 November 2017, kl 16:48
Kategori: Nyhet
Taggar: Galan Logistics, Gripen Betongelement AB, Rattfylleri, Trafikolycka, Trafiksäkerhet

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant