Som enda svensk tidning fanns Proffs på plats när Volkswagen premiärvisade sin E-Delivery, utvecklad av Volkswagen Caminhões e Ônibus och med lastförmåga 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande.Fotograf: S-E Lindstrand Som enda svensk tidning fanns Proffs på plats när Volkswagen premiärvisade sin E-Delivery, utvecklad av Volkswagen Caminhões e Ônibus och med lastförmåga 4,5 - 6,5 ton beroende på utförande.Fotograf: S-E Lindstrand

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

Vid ett hyrt konferenscenter intill Elbe trängdes en rad högteknologiska fordon för alternativa bränslen. Som platoon- och självkörande lastbilar med hybrid-, gas eller helelektrisk drift. Speciellt intressanta ur svensk synvinkel var en helt självgående 8×4 Scania R450 med en lastförmåga på 24 ton. Direkt efter presentationen skeppas bilen vidare till ett gruvföretag i Afrika.

Likaså visades en elhybrid från Ernst Express som sedan 18 månader går i prov på ”Elväg Gävle”. Det är en 2 km lång teststräcka mellan hamnen och Storvik. Projektet är ett samarbete med tyska Siemens.

Det är nu två år sedan Volkswagen Truck & Bus GmbH bildades. I denna paraplyorganisation ingår MAN, Scania, VW nyttofordon inklusive Brasilien samt den molnbaserade öppna nätverkstjänsten Rio. I den nordamerikanska alliansen är Navistar med det anrika lastbilsmärket International en strategisk partner efter det att VW köpt in sig i bolaget med närmare 20 procent.

VWTB är ingalunda någon sovande jätte, snarare tvärtom. Andreas Renschler gjorde ingen hemlighet av att gruppen har alla förutsättningar att bli en ”global mästare”, som han uttryckte det. Bolagsgruppen ägs av VW AG i vars styrelse Renschler ingår.

Även om MAN och Scania konkurrerar med varandra så har nya tvärgående interna funktioner skapats som omfattar hela VWTB-gruppen. Det gäller områden som ekonomi med redovisning, forskning och utveckling samt inköp och personaladministration.

Volkswagen Truck & Bus kommer fram till 2022 att investera drygt 13 miljarder kronor inom områden som elektriska drivlinor, autonoma körsystem och molnbaserad softvara.

En nyckelroll utvecklingen av framtida fordon spelas av svensken Anders Nielsen i sin egenskap av Chief Technical Officer (CTO) med placering i Södertälje. Uppdraget är att se till att kunderna erbjuds rätt produkt i rätt tid.

Detta sker genom att koordinera och moderera varje varumärkes tekniska utvecklingsinsatser för att samordna och synkronisera dessa projekt. Anders har haft ledande positioner inom både Scania och MAN och känner de båda företagen mycket väl.

En avslutande höjdpunkt var avtäckningen av en ny helelektrisk mellanstor lastbil, VW E-Delivery, som tagits fram i Brasilien. Motorn utvecklar 109 hk (80 kW) och har en räckvidd på upp till 20 mil.

Totalvikten är 9-11 ton och nyttolast 4,5 – 6,5 ton beroende på utförande. Under 2018 kommer fältprov att genomföras hos kunder. 

Den nya modellen kan ses som ett svar på Daimlers Fuso eCanter som hade världspremiär i New York för mindre än en månad sedan.

Det råder knappast någon tvekan om att det är världsledande Daimler med märken som Mercedes, Freightliner och Fuso som befinner sig i Renschlers kikarsikte. Andreas Renschler känner Daimler väl efter att i närmare tio år mycket framgångsrikt styrt Daimlers lastbilsaffär runt om i världen.

Om artikeln

Publicerad: 2017-10-13 15:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Fordonsnyheter Helektriska nyttofordon Volkswagen Truck & Bus