(Västerås) Föraren av den här bilen erhöll ett inbetalningskort för att ha kört med dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta. Foto: Roger Ogemar

Från solfilm på rutorna till otillåtet cabotage

Trafikpolisen hade en intensiv torsdag

Om svenska kontrollplatser likt många i Norge hade varit bemannade dygnet runt, kunde statskassan sannolikt haft ett ständigt inflöde av pengar. Kanske hade denna del av polisens verksamhet till och med kunnat vara självförsörjande? Proffs har följt trafikpolisens arbete i tre olika regioner - en helt vanlig torsdag på jobbet.


(Helsingborg) Polsk dragbil och italiensk trailer i färd med att köra otillåtet cabotage. Men i Helsingborg tog resan slut. 

Torsdagen tar avstamp i att man fått veta att ett fartyg skulle leverera bentonitlera i Västerås hamn den 29 augusti. Den mycket tunga leran skulle transporteras till Stockholm på väg av stockholmsbaserade Norrorts Åkeri.
- Av erfarenhet vet vi att detta åkeri tidigare har slarvat med att förlänga dragstången till släpen vilket kan resultera i en för hög bruttovikt i förhållande till fordonslängden, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.

När transporterna började rulla, kontrollerades ekipagen på kontrollplats Kaleby och de flesta låg precis på maxgränsen vad gäller trippelaxeltryck på bilen medan bruttovikterna låg under max. Däremot var det en av förarna som i onsdagsväckte Ogemars intresse.
- Han hade börjat köra senare än alla de andra och dessutom hade det varit en annan förare som kört de första 90 minuterna, säger han.

Just då hade han inte mer att gå på, men istället började de lite tidigare under torsdagenför att kolla samma förare igen. Då stod man istället utanför hamnen där de lastar för att se om det var någon annan som körde bilen i början.
- Först ville han inte svänga in för kontroll eftersom han ju hade blivit kontrollerad dagen innan och sedan fumlade han med färdskrivaren när jag bad honom göra en utskrift, säger Ogemar.

Hans misstanke var rätt. Det visade sig att han körde på en annans förarkort som han hävdade han hittat i bilen. Kortets ägare hade slutat på åkeriet tre månader tidigare och han hade nog glömt kortet i bilen, sade föraren till Ogemar. Han erkände och fick 5 500 kronor i böter både för att ha kört på annans förarkort samt för de mörkade kör- och vilotiderna.

Norrorts Åkeri är inte misstänkt för något brott.

Sedan var det dags att åka till kontrollplats Kaleby för att slå upp portarna och först in blev ett polskt ekipage med svenskregistrerad tomtrailer på väg till Stockholm för att lasta. Vägavgiften var obetald och han hade kört lite för länge vid ett tillfälle i Polen för två veckor sedan.
- Föraren hävdade att fordonet gått sönder och att han velat ta sig till en verkstad, säger Ogemar. När jag bad honom visa verkstadsfakturan som verifikation, visade det sig att det dessvärre skiljde sex dagar mellan dessa datum, berättar han.

Utöver en bot på 3 000 kronor för obetald vägavgift, fick föraren även en sanktionsavgift på 3 000 kronor för att ha kört för länge utomlands.

I samma veva togs en svenskregistrerad dragare med en tyskt LKW Walter-trailer in. Den polske föraren verkade otroligt trött.
- Efter diverse bortförklaringar som vi lyckades slå hål på, visade det sig att föraren använde sig av två förarkort för att slippa stanna och vila, säger Ogemar.

Även denne förare erhöll ett inbetalningskort för dubbla förarkort samt för kör- och vilotidsbrott på 5500 kronor. Dessutom klampades han för att ta sin vila innan han fick få fortsätta. LKW Walter är inte misstänkt för något brott.

 

Full verksamhet även i Göteborg och Helsingborg

Det är inte endast Västeråspolisen som var på hugget under torsdagen. Proffs hann med att kolla läget hos trafikpolisen både i Göteborg och i Helsingborg. Och även där hände det saker.

I ett regnigt Göteborg hade gruppchefen, trafikpolis Kjell Andersson, samlat sitt gäng på kontrollplatsen på Arendalsvägen intill den nya id-kontrollen. Bland annat kunde man konstatera dåligt säkrad last och en hel rad ekipage med tekniska brister som till exempel en bulgarisk dragbil där tre av fyra bromsskivor var spruckna.

Till detta kunde bilinspektörerna lägga även glapp i styrningen och ett riktigt utslitet däck på trailern.

En kvinna, som sade sig vara lastbilschaufför, i en till synes mycket ”välanvänd” Volvo personbil bjöd på ”dagens cirkus”. Bilen tillhörde hennes far, men hon hade själv bytt ut originalbelysningen på den till Xenon. Hon hade dessutom monterat solfilm på båda de främre sidorutorna – och på framrutan(!). Solfilmen slet hon genast bort, märkbart irriterad över polisens påpekande. Därefter förnekade hon att solfilmen någonsin hade suttit där. Trots att fem-sex poliser och bilinspektörer (samt tidningen Proffs reporter) bevittande hennes tilltag. Därmed har hon sannolikt en rättegång att se fram emot. Med en dom som är tämligen förutsägbar och som egentligen endast belastar rättssystemet helt i onödan.

I Helsingborg var det ett trailerekipage bestående av en polsk dragbil och en italiens trailer från Arcece som stod i fokus. Chauffören från Ukraina och dennes arbetsgivare såg båda för gott att erkänna att transporten var ett otillåtet cabotage.

Dragbilen hade varit i Sverige längre än tillåtet och när den stoppades, var den på väg från Malmö till ett par olika adresser i Sverige.

Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, betalades under torsdagskvällen.


Översta bilden (Göteborg): Tre av fyra bromsskivor hade spruckit, glapp i styrningen och ett utslitet däck var några av bristerna på det här fordonet. Nedersta bilden (Göteborg): En traktortransport vars lastsäkring inte uppfyllde kraven. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Fredag 1 September 2017, kl 14:31
Kategori: Nyhet
Taggar: Cabotage, Göteborg, Helsingborg, Trafikpolisen, Västerås

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant