Fotograf: Göran Rosengren, arkivbild

Ökänd polack krävs på 335 000 för manipulation

Tungvognscenter Syd i Danmark tog tidigare i somras emot en anmälan från en dansk åkare som misstänkte att ett polskt ekipage gick fortare än det borde. Enligt anmälaren hade ett "mycket karaktäristiskt utseende" och kördes betydligt snabbare än de 89 km/tim som är den fart som hastighetsbegränsaren ska vara inställd på.

När polisen kollar upp registreringsnumret som anmälaren lämnat uppgifter om, visar det sig att ekipaget var känt sedan tidigare i polisiära sammanhang.

I tisdags, den 5 september, fick polisen syn på ekipaget. När de körde upp bakom det, stod det ganska snart klart att anmälaren hade rätt. Det gick snabbare än 89 km/tim.

Ekipaget stoppas och under den efterföljande kontrollen visar det sig att det fanns en knapp i hytten som föraren kunde trycka på för att avaktivera både färdskrivaren och hastighetsbegränsaren.

Även värdena i fordonsdatorn var manipulerade vilket gjorde att hastighetsbegränsaren, även då den var inkopplad, gjorde det möjligt att köra snabbare än 89 km/tim.

Polisen hittade också en kniv i en hållare monterad vid förarplatsen samt en radarvarnare som varnar för hastighetskontroller, något som också är förbjudet.

Tungvognscenter Syd håller i skrivande stund fortfarande på med den tekniska undersökningen av fordonet och därför har man inte heller kunnat presentera ett slutgiltigt bötesbelopp. Åkeriet har däremot avkrävts en säkerhet motsvarande 250 000 danska kronor (cirka 335 000 svenska) för att få tillbaka sin lastbil.

Då åkeriet inte kunde betala, har lastbilen tagits i beslag. Den 66-årige, polske chauffören har fått lifta hem med en kollega som kom till platsen för att hämta 66-åringens släpvagn.

Den polske chauffören är inte heller han okänd för den danska polisen. För tre år sedan, 2014, fick han nämligen böter för ungefär samma förseelser samt förbud att köra i Danmark under sex månader.

Om artikeln

Publicerad: 2017-09-07 14:11
Kategori: Nyheter
Taggar: Danmark Manipulation trafiksäkerhet Tungvognscenter Syd