Nette Schölin håller i trådarna för TIA:s räkning när det drar ihop sig till debatt. En debatt där Före detta rikspolischef är moderatorn som ska hålla ordning på deltagarna i panelen.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

Björn Eriksson är insatt i den polisiära verksamheten och numera är han bland annat ordförande för den privata säkerhetsindustrin.
- Han är dessutom medlem i Nationella Transportsäkerhetsrådet, förklarar Nette.

Hon nämner att TIA är av uppfattningen att gruppolariseringen inom politiken hämmar agerandet för framtida lönsamhet och lagefterlevnad bland företagarna inom transportbranschen.
- Konsekvensen av frikostiga kryphål i lagen, som utnyttjas av oseriösa aktörer, blir allt mer påtaglig. Detta tillsammans med en tynande polisorganisation där trafikpoliserna av kött och blod blir mer och mer sällsynta längs Sveriges vägar, kommer att skövla oskyldiga trafikanters liv om inget görs.

Nette förklarar med inlevelse att skatteintäkter och arbetstillfällen glider Sverige ur händerna, medan en ständigt växande ”osund konkurrens” tar över branschen.
- Rattonyktra förare, trafikfarliga fordon och fusk med vilotider blir en direkt risk för icke ont anande medtrafikanter dagligen.

Hon beskriver situationen på vägarna och lyfter bland annat att till exempel trafikpolisen i Helsingborg, med dagens resurser, på ett ungefär kan hinna med att kontrollera omkring tio tunga fordon per grupp och arbetspass.
- Vid senaste mätningen från Trafikverket 2015 har man konstaterat att i snitt passerar 46 000 fordon på E6/E20 utanför Helsingborg varje dygn. 3 600 av dessa fordon uppges vara tunga lastbilar, vilket ger en tydligare bild av hur illa ställt det är med bemanningen inom trafikpolisen.

Nette Schölin tillägger att situationen blir rena guldgruvan för de kriminella och för transportfuskarna.
- Risken att åka fast är ju endast någon ynka promille, menar hon.

Fler trafikpoliser är alltså vad Nette Schölin och TIA vill ha. Om någon politiker nu lovar det på lördag, är då problemen borta för branschens del?
- Om det vore så enkelt. Självklart är det mycket som inte är som det ska. Och mer är ju på gång. Under hösten kommer till exempel det nya vägpaketet i EU att vridas och vändas på. Det är uppenbart att det i EU råder delade meningar om vad som bör och inte bör vara i en gällande lagstiftning, där kraven på tuffare regelverk krockar med fri rörlighet och liberalare cabotagetransporter.

Nette menar att oavsett vilka lagar och regler som ändras och tillkommer, så faller frågan ändå tillbaka på det mest grundläggande.
- Polisen. Vi måste ha många fler ”riktiga” poliser, utbildade sådana som tillsammans med bilinspektörerna har förmågan att lagföra fuskarna.

Men det är inte bara lagbrotten som utförs av chaufförer och åkare som skapar otryggheten i transportbranschen, menar Nette Schölin.
- Kriminaliteten som livnär sig på stölder och smuggel drabbar lastbilarna och dess förare i form av inbrott och stölder vid rastplatser under vilotiderna. Även mycket stöldgods transporteras via utstuderade, kriminella nätverk som har tillgång till lastbilar.

- Björn har ett och annat att säga om såväl nedrustningen av kontrollverksamheten utmed vägen, som om det bristande ansvaret från många beställare och jakten på lägsta transportpris som allena saliggörande. Både han och vi i TIA menar att yrkestrafiken har blivit lite av en tummelplats för alltför många med kopplingar till inhemsk och internationell kriminalitet. Och precis som TIA, anser Björn att lagstiftningen på området lämnar åtskilligt i övrigt att önska.

Debatten startar klockan 10 på lördag och hålls på Ljungbystopp. Det är fritt för alla att komma och lyssna och ställa frågor. Det behövs ingen förhandsanmälan, men då antalet platser är begränsat, rekommenderar TIA alla som vill komma att boka plats via telefon eller sms: 0760-49 96 49.


Läs även:


Många tunga namn i Ljungbydebatten

Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby



Om artikeln

Publicerad: Onsdag 13 September 2017, kl 17:52
Kategori: Nyhet
Taggar: Debatt, Ljungby, Ljungbystopp, Politik, TIA, Trafikpolisen, Transportstyrelsen

PROFFS NR 11-2017 UTE NU!

Det är dags att kräva en internationell bärgningsförsäkring!

Ett trailerekipage råkade den 8 november ut för ett haveri och stod därför väldigt illa till på E20 vid Kumla. Många ringde till polisen och till Trafikverket för att påtala riskerna med att trailern stod en bit ut på vägbanan.
Men att det var farligt, togs uppenbarligen inte på så stort allvar av nämnda myndigheter. Snart inträffar det värsta tänkbara. En personbil kör in i det stillastående ekipaget och en kvinna avlider.

Dom idag:

Rumänskt åkeri får betala 150 000 för manipulation av färdskrivare

Det rumänska företaget Luxury Bride säljer brudklänningar och bedriver åkeriverksamhet. När nu åkeriet fastnat i Västeråspolisens nät, kanske man behöver sälja extra många brudklänningar ett tag framöver. Talan om företagsbot väcktes och idag meddelades domen.

Sverige riskerar att missa EU:s infrastrukturmål

Sverige har åtagit sig att bygga ut vissa vägar och järnvägar så att EU får ett sammanhållet stomnät. Riksrevisionens granskning visar att regeringen och Trafikverket inte har prioriterat detta åtagande i den nationella infra­struktur­planeringen, vilket riskerar att leda till att EU-målen inte nås i tid.

Transportfuskare stod på rad i Helsingborg

- Började med en avåkning i snöslasket

I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.

Polack fick böta två gånger - för samma överlast

Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag – i Helsingborg.

Moderat politiker får upprättelse:

”Det är Berghedens linje som gäller”

När Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaket) den 18 maj i år röstades igenom i Strasbourg, stod det klart att Moderaterna i EU röstat mot det egna partiets politik som drivs här i Sverige.
Proffs har envist ställt frågan vems politiska inställning det är som gäller för moderaterna. Är det Anna Maria Corazza Bildts eller Sten Berghedens? Nu, ett halvår senare, har vi äntligen fått svaret!

Bemanningsföretag utreds – riskerar likvidation

Transport: "Konkursansökan ett alternativ"

Svenskt bemanningsföretag med svenska chaufförer är föremål för undersökning från flera håll. Bland annat saknas årsredovisning och ett likviditetsföreläggande är nära. Nu måste Transportarbetareförbundet försöka säkra de anställdas löner.

Girteka vill köra Tesla "på alla rutter"

Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.

Snart blir det dyrare att bryta mot kör- och vilotiderna

Regeringen har i dag beslutat om ändringar i förordningen om kör- och vilotider. Beslutet innebär bland annat att sanktionsavgiften för transportföretag som gör allvarliga överträdelser, som till exempel vid felaktigheter med färdskrivaren eller när föraren avsevärt avviker från reglerna om kör- och vilotider, höjs. Takbeloppet för hur stor avgift ett företag sammanlagt kan få för flera överträdelser höjs också från 200 000 kr till 800 000 kr.

Michelin:

Vinterdäck på släpvagnar en onödig miljöbelastning

I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul – även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.

Manipulerad skrivare och rejäl överlast fastnade i Västeråspolisens ”garn”

Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.

Chaufför funnen död i Danmark

Polisen: ”En olycklig händelse”

Polisen på Sydsjälland i Danmark fick igår in en anmälan om att det eventuellt kunde ligga en död person i en lastbil i Nørre Alslev. En patrull skickas till platsen och kan snart konstatera att misstankarna stämde.

Speglar eller inte vid transport av bred last?

Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.

Berusad chaufför åtalas för olycka

Åkeriet: ”Det är föraren som orsakat situationen”

Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören – och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.

Nätverkande trafikpolis samlades i Helsingborg

Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ”fusionerades”.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Alla som kämpar och arbetar för en bättre framtid gör något bra””

När man ser tillbaka på tiden från november 2014 då vi startade en protest som kallades Härstannarsverige (HSS) så inser man att vi har kommit längre än vi trodde. Vi hade tänkt att hålla på fram till jul samma år, när vi kom till jul och det var dags att ta det lugnt så ville en del att vi skulle fortsätta. Vi hade varit hos trafikutskottet och träffat politiker, de hade berättat vad som var på gång och vad som hände.
Läs hela Här stannar Sveriges krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant