Två av anläggningens ägare, Michael Karlsson och Mattias Strömberg, tittar på när kommunalrådet Magnus Gunnarsson (M), Björn Eriksson samt Nette Schölin och Nisse Petersson, TIA, klipper bandet.Fotograf: Göran Rosengren Två av anläggningens ägare, Michael Karlsson och Mattias Strömberg, tittar på när kommunalrådet Magnus Gunnarsson (M), Björn Eriksson samt Nette Schölin och Nisse Petersson, TIA, klipper bandet.Fotograf: Göran Rosengren

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

17 000 kvadratmeter parkering invigdes officiellt i lördags i samband med TIA:s paneldebatt. Proffs var på plats och vi frågar en av delägarna i Ljungby Hotell AB, Mattias Strömberg, hur idén föddes.
– Problemet med rastplatser har funnits länge, säger han. Uppställd tung trafik försvårar tillgängligheten för våra andra kunder.

Tung trafik är varmt välkommen att tanka och handla, men själva uppställningen har varit problematisk och nu ska hotellet byggas ut.
– Att ha utländska ekipage ståendes en vecka där turistbussar ska parkera fungerar inte, säger han.

När marken på andra sidan vägen planlades, uppstod nya möjligheter. Man ska nu starta på en rimlig nivå för utvecklas utefter de behov och önskemål som kommer. Det kommer att kosta 75 kronor per dygn att stå där och någon begränsning av tiden finns inte.
– Du betalar i en automat för den tid du behöver och får då ett kvitto med en streckkod som ger dig tillträde till servicehuset och wifi samt öppnar grinden när du ska lämna parkeringen.

Om man har stått längre än man betalat för fungerar inte streckkoden. En differentierad avgift för dem som endast ska stanna någon timme för att duscha, kan bli aktuell.

Securitas bevakar platsen redan nu, men att det inte sällan festas på rastplatser, är känt. Hur tänker ni kring det?
– Möjligen kan mer bevakning av Securitas då behövas och vi är öppna för ny teknik som exempelvis att alkoblås ska göras i samband med utfart, men nu i starten lägger vi oss på en rimlig nivå och utvecklas därifrån, avslutar Mattias Strömberg.

Om artikeln

Publicerad: 2017-09-18 16:04
Kategori: Nyheter
Taggar: Invigning Ljungbystopp Parkering Uppställningsplatser