Björn Eriksson kommer att vara moderator under debatten, som anordnas av TIA i Ljungby den 16 september.Fotograf: Göran Rosengren, arkivbild

F.d. rikspolischef Eriksson moderator när

Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby

Den 16 september anordnar Truckers International Association, TIA, en debatt på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Debatten kommer att hållas på Ljungbystopp i samband med invigningen av en ny lastbilsparkering.
Till panelen har man bjudit in representanter för såväl riksdagspartierna som för trafikpolisen, Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag och åkeribranschen.
Och som moderator har man engagerat en före detta rikspolischef!

Samma dag som Ljungbystopp (vid E4, Ljungby södra) inviger sin nya, stora lastbilsparkering, kommer TIA att arrangera en debatt, ”Vägval 2018” på temat ”Vad händer med vägtransportbranschen?”.

Ett femtontal inbjudna kommer att bemanna stolarna på scenen.
– Vi har bjudit in både EU-politiker och politiker som sitter i trafikutskottet. Vi har också bjudit in trafikpoliser samt representanter för Transportstyrelsen, Sveriges Åkeriföretag och åkeribranschen. Ljungby kommun kommer också att representeras i panelen. Kommunen har ju stor erfarenhet av lastbilstrafik och dess för- och nackdelar, berättar Nette Schölin på TIA, som är den som håller i trådarna.

– Många tunga namn har redan svarat och tackat ja, tillägger hon.

För att få till en bra debatt, menar Nette Schölin att det krävs en person med både kunskap och engagemang. Och en sådan har TIA funnit.
– Ja, vi är så väldigt glada för att den före detta rikspolischefen Björn Eriksson har möjlighet att hjälpa oss, säger hon.

Debatten kommer att pågå mellan kl. 10.00 och 14.00. Lokalen rymmer 100 åhörare, platser som Nette både hoppas och tror ska fyllas. Åhörarna kommer också att ges möjlighet att ställa frågor och därmed bli en viktig del i debatten.
– Nu bjuder vi in till världens tillfälle att ställa ansvariga politiker och tjänstemän till svars för att prata om branschens framtid. Jag håller tummarna för att chaufförer och åkare ska ta den chansen. Inte minst med tanke på att det snart är val.

Vad är det då som kommer att diskuteras?
– Det lär ju visa sig när vi sätter igång. Men vi har för avsikt att initialt leda in frågorna på ämnen såsom cabotagetrafik, utstationeringsdirektivet, beställaransvaret och trafikpolisens tynande tillvaro, förklarar Nette Schölin och tillägger att man gärna vill ge politikerna möjlighet att torgföra sina åsikter om förslaget till EU:s vägtransportpaket (mobilitetspaketet).

Den närmare 17 000 kvadratmeter stora lastbilsparkeringen som ska invigas samma dag är ingen säkerhetsparkering i ordets rätta bemärkelse. Däremot är den inhägnad, vilket självklart kommer att öka tryggheten för chaufförerna som stannar för att hålla sina raster där. Och för fem Euro får man inte endast parkera lastbilen. Man får då även tillgång till wifi, dusch och toalett.

Den som tillsammans med representanter för Motell Ljungby och för kommunen ska ”klippa bandet”, är debattens moderator Björn Eriksson, som i sin nuvarande roll som ordförande i Säkerhetsbranschen är mycket väl insatt i vad trygghet innebär för människors välbefinnande.

Om artikeln

Publicerad: 2017-08-24 11:04
Kategori: Nyheter
Taggar: debatt Ljungby Ljungbystopp politik TIA Trafikpolisen Transportstyrelsen