Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Logistikchef på KåKå:

Tillståndslös transportör ”spelar ingen roll”

Transportstyrelsens besked är kristallklart: Utan trafiktillstånd får man inte köra, men hos en av transportörens kunder anser man uppenbarligen inte att den regeln är till för att följas. Företagets logistikchef kommenterar:
- För mig spelar det ingen roll.

Axfood berättar att de under vintern och våren gjorde en upphandling där aktörerna fick 24 juli som angivet startdatum för samarbetet. De valde Förlängda Armen AB, Farmen, som leverantör. Man har tidigare samarbetat med dem och har inte haft anledning att anta att de skulle använda tillståndslösa fordon från dotterbolaget Förlängda Armen Åkeri AB i somras.

Under måndagen den 21 augusti, konstaterade de att åkeriet fick trafiktillstånd.
- Våra leverantörer ska givetvis uppfylla och följa gällande lagar och regler och det har Farmen intygat de ska göra i vårt avtal. Vi ser därför allvarligt på det som hänt och kommer att ha vidare samtal med leverantören i fråga, sammanfattar Peter Hellström, pressavdelningen.

Farmen kör även en rutt mellan Stockholm och KåKå i Örebro och tillbaka igen. Farmen satte enligt våra uppgifter in fordonet den första augusti då trafiktillstånd ännu saknades. Hur tänker ni kring att de bedrivit olaglig åkeriverksamhet?
- Det har de inte gjort eftersom vi har avtal med GDL som har avtal med Farmen, säger logistikchef Toni Nilsson. Så har vi kört i över ett år eftersom Farmen inte har haft eget åkeri tills nu.

Farmen har även avtal med andra åkerier som utför deras uppdrag, men det aktuella fordonet tillhör då tillståndslösa Förlängda Armen Åkeri AB. Känns det bra att ert gods transporterats på ett olagligt sätt?
- För mig spelar det ingen roll. Företaget har funnits länge liksom vårt samarbete. Det här är en formalitet och jag uppskattar inte Transportstyrelsens långa handläggningstider på saker som bara är att skicka in och få en stämpel på. Jag har mer synpunkter på hur utländska aktörer agerar, sammanfattar Toni Nilsson.

På GDL fick vd Henrik Holm kännedom om det inträffade tidigt den 21 augusti och är inte alls nöjd.
- Det bryter mot vår policy och förklaringen vi fått är att det uppstått missförstånd mellan parter på Farmen under semestern, säger Holm.

Under måndagen fördes diskussioner med Farmen som beklagade det inträffade och Holm har gjort klart för dem att semester inte är en ursäkt.
- Detta har verkligen inte skötts på ett bra sätt av dem, säger Holm och tillägger att deras avtal är med Farmen AB och att man förutsätter att de anlitar åkerier med tillstånd.

I detta fall ligger beställaransvaret således hos Farmen AB som anlitat Farmen Åkeri AB. Båda bolagen har samma vd i Johnny Wallman och därmed kan Farmen AB knappast hänvisa till att de ”inte kände till eller hade skälig anledning att anta” att inga tillstånd fanns i det ena bolaget.

Farmen fick sitt tillstånd, men kan vi säga att ingen skada är skedd eller att konkurrensen inte påverkats negativt? Axfoods upphandling hade fler aktörer, med trafiktillstånd, som var intresserade, men valdes bort till fördel för Farmen. Inte heller vet vi om andra aktörer avstått från att delta då de kan ha saknat tillstånd eller haft för få sådana.

Våra tips ledde oss till Enskede Bilexpress som varit Axfoods transportör på snabbgrossanläggningarna i Solna och Årsta. De berättar att istället för ett skriva på ett förlängt avtal, valde de att stiga av då de fick vetskap om att Axfood skrivit nytt avtal med Farmen trots att de förde samtal om förlängning av deras avtal.
- Vid mötena framgick tydligt att de ville förlänga vårt samarbete, jobba internt med helheten av sin logistik och uttryckligen påtalade viljan att tillsammans med oss optimera och effektivisera transporterna, berättar David Sjölund som är en av ägarna.

Sjölund konfronterade Axfood angående avtalet med Farmen och avslutade därefter samarbete då de ansåg Axfood inte hållit sin del av överenskommelsen. Han säger att Axfood endast en vecka senare återkom till dem och bad om hjälp då de fått problem med sin nya avtalspartner.
- Vi är professionella och kom överens med Axfood att ställa två fordon till deras förfogande till den 31 augusti, avslutar David Sjölund.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 Augusti 2017, kl 07:16
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, KåKå

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant