Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Logistikchef på KåKå:

Tillståndslös transportör ”spelar ingen roll”

Transportstyrelsens besked är kristallklart: Utan trafiktillstånd får man inte köra, men hos en av transportörens kunder anser man uppenbarligen inte att den regeln är till för att följas. Företagets logistikchef kommenterar:
- För mig spelar det ingen roll.

Axfood berättar att de under vintern och våren gjorde en upphandling där aktörerna fick 24 juli som angivet startdatum för samarbetet. De valde Förlängda Armen AB, Farmen, som leverantör. Man har tidigare samarbetat med dem och har inte haft anledning att anta att de skulle använda tillståndslösa fordon från dotterbolaget Förlängda Armen Åkeri AB i somras.

Under måndagen den 21 augusti, konstaterade de att åkeriet fick trafiktillstånd.
- Våra leverantörer ska givetvis uppfylla och följa gällande lagar och regler och det har Farmen intygat de ska göra i vårt avtal. Vi ser därför allvarligt på det som hänt och kommer att ha vidare samtal med leverantören i fråga, sammanfattar Peter Hellström, pressavdelningen.

Farmen kör även en rutt mellan Stockholm och KåKå i Örebro och tillbaka igen. Farmen satte enligt våra uppgifter in fordonet den första augusti då trafiktillstånd ännu saknades. Hur tänker ni kring att de bedrivit olaglig åkeriverksamhet?
- Det har de inte gjort eftersom vi har avtal med GDL som har avtal med Farmen, säger logistikchef Toni Nilsson. Så har vi kört i över ett år eftersom Farmen inte har haft eget åkeri tills nu.

Farmen har även avtal med andra åkerier som utför deras uppdrag, men det aktuella fordonet tillhör då tillståndslösa Förlängda Armen Åkeri AB. Känns det bra att ert gods transporterats på ett olagligt sätt?
- För mig spelar det ingen roll. Företaget har funnits länge liksom vårt samarbete. Det här är en formalitet och jag uppskattar inte Transportstyrelsens långa handläggningstider på saker som bara är att skicka in och få en stämpel på. Jag har mer synpunkter på hur utländska aktörer agerar, sammanfattar Toni Nilsson.

På GDL fick vd Henrik Holm kännedom om det inträffade tidigt den 21 augusti och är inte alls nöjd.
- Det bryter mot vår policy och förklaringen vi fått är att det uppstått missförstånd mellan parter på Farmen under semestern, säger Holm.

Under måndagen fördes diskussioner med Farmen som beklagade det inträffade och Holm har gjort klart för dem att semester inte är en ursäkt.
- Detta har verkligen inte skötts på ett bra sätt av dem, säger Holm och tillägger att deras avtal är med Farmen AB och att man förutsätter att de anlitar åkerier med tillstånd.

I detta fall ligger beställaransvaret således hos Farmen AB som anlitat Farmen Åkeri AB. Båda bolagen har samma vd i Johnny Wallman och därmed kan Farmen AB knappast hänvisa till att de ”inte kände till eller hade skälig anledning att anta” att inga tillstånd fanns i det ena bolaget.

Farmen fick sitt tillstånd, men kan vi säga att ingen skada är skedd eller att konkurrensen inte påverkats negativt? Axfoods upphandling hade fler aktörer, med trafiktillstånd, som var intresserade, men valdes bort till fördel för Farmen. Inte heller vet vi om andra aktörer avstått från att delta då de kan ha saknat tillstånd eller haft för få sådana.

Våra tips ledde oss till Enskede Bilexpress som varit Axfoods transportör på snabbgrossanläggningarna i Solna och Årsta. De berättar att istället för ett skriva på ett förlängt avtal, valde de att stiga av då de fick vetskap om att Axfood skrivit nytt avtal med Farmen trots att de förde samtal om förlängning av deras avtal.
- Vid mötena framgick tydligt att de ville förlänga vårt samarbete, jobba internt med helheten av sin logistik och uttryckligen påtalade viljan att tillsammans med oss optimera och effektivisera transporterna, berättar David Sjölund som är en av ägarna.

Sjölund konfronterade Axfood angående avtalet med Farmen och avslutade därefter samarbete då de ansåg Axfood inte hållit sin del av överenskommelsen. Han säger att Axfood endast en vecka senare återkom till dem och bad om hjälp då de fått problem med sin nya avtalspartner.
- Vi är professionella och kom överens med Axfood att ställa två fordon till deras förfogande till den 31 augusti, avslutar David Sjölund.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 Augusti 2017, kl 07:16
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, KåKå

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant