Fordonet på bilden har inget med artikeln att göra. Foto: Göran Rosengren, arkivbild

Logistikchef på KåKå:

Tillståndslös transportör ”spelar ingen roll”

Transportstyrelsens besked är kristallklart: Utan trafiktillstånd får man inte köra, men hos en av transportörens kunder anser man uppenbarligen inte att den regeln är till för att följas. Företagets logistikchef kommenterar:
- För mig spelar det ingen roll.

Axfood berättar att de under vintern och våren gjorde en upphandling där aktörerna fick 24 juli som angivet startdatum för samarbetet. De valde Förlängda Armen AB, Farmen, som leverantör. Man har tidigare samarbetat med dem och har inte haft anledning att anta att de skulle använda tillståndslösa fordon från dotterbolaget Förlängda Armen Åkeri AB i somras.

Under måndagen den 21 augusti, konstaterade de att åkeriet fick trafiktillstånd.
- Våra leverantörer ska givetvis uppfylla och följa gällande lagar och regler och det har Farmen intygat de ska göra i vårt avtal. Vi ser därför allvarligt på det som hänt och kommer att ha vidare samtal med leverantören i fråga, sammanfattar Peter Hellström, pressavdelningen.

Farmen kör även en rutt mellan Stockholm och KåKå i Örebro och tillbaka igen. Farmen satte enligt våra uppgifter in fordonet den första augusti då trafiktillstånd ännu saknades. Hur tänker ni kring att de bedrivit olaglig åkeriverksamhet?
- Det har de inte gjort eftersom vi har avtal med GDL som har avtal med Farmen, säger logistikchef Toni Nilsson. Så har vi kört i över ett år eftersom Farmen inte har haft eget åkeri tills nu.

Farmen har även avtal med andra åkerier som utför deras uppdrag, men det aktuella fordonet tillhör då tillståndslösa Förlängda Armen Åkeri AB. Känns det bra att ert gods transporterats på ett olagligt sätt?
- För mig spelar det ingen roll. Företaget har funnits länge liksom vårt samarbete. Det här är en formalitet och jag uppskattar inte Transportstyrelsens långa handläggningstider på saker som bara är att skicka in och få en stämpel på. Jag har mer synpunkter på hur utländska aktörer agerar, sammanfattar Toni Nilsson.

På GDL fick vd Henrik Holm kännedom om det inträffade tidigt den 21 augusti och är inte alls nöjd.
- Det bryter mot vår policy och förklaringen vi fått är att det uppstått missförstånd mellan parter på Farmen under semestern, säger Holm.

Under måndagen fördes diskussioner med Farmen som beklagade det inträffade och Holm har gjort klart för dem att semester inte är en ursäkt.
- Detta har verkligen inte skötts på ett bra sätt av dem, säger Holm och tillägger att deras avtal är med Farmen AB och att man förutsätter att de anlitar åkerier med tillstånd.

I detta fall ligger beställaransvaret således hos Farmen AB som anlitat Farmen Åkeri AB. Båda bolagen har samma vd i Johnny Wallman och därmed kan Farmen AB knappast hänvisa till att de ”inte kände till eller hade skälig anledning att anta” att inga tillstånd fanns i det ena bolaget.

Farmen fick sitt tillstånd, men kan vi säga att ingen skada är skedd eller att konkurrensen inte påverkats negativt? Axfoods upphandling hade fler aktörer, med trafiktillstånd, som var intresserade, men valdes bort till fördel för Farmen. Inte heller vet vi om andra aktörer avstått från att delta då de kan ha saknat tillstånd eller haft för få sådana.

Våra tips ledde oss till Enskede Bilexpress som varit Axfoods transportör på snabbgrossanläggningarna i Solna och Årsta. De berättar att istället för ett skriva på ett förlängt avtal, valde de att stiga av då de fick vetskap om att Axfood skrivit nytt avtal med Farmen trots att de förde samtal om förlängning av deras avtal.
- Vid mötena framgick tydligt att de ville förlänga vårt samarbete, jobba internt med helheten av sin logistik och uttryckligen påtalade viljan att tillsammans med oss optimera och effektivisera transporterna, berättar David Sjölund som är en av ägarna.

Sjölund konfronterade Axfood angående avtalet med Farmen och avslutade därefter samarbete då de ansåg Axfood inte hållit sin del av överenskommelsen. Han säger att Axfood endast en vecka senare återkom till dem och bad om hjälp då de fått problem med sin nya avtalspartner.
- Vi är professionella och kom överens med Axfood att ställa två fordon till deras förfogande till den 31 augusti, avslutar David Sjölund.

Om artikeln

Publicerad: Fredag 25 Augusti 2017, kl 07:16
Kategori: Nyhet
Taggar: Axfood, Farmen, Förlängda Armen Åkeri AB, KåKå

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant