Peter Lundgren (SD), Emma Wallrup (V), Sten Bergheden (M), Anders Åkesson (C), Thomas Hammarström (SÅ) och Mikael Kyller (Transportstyrelsen) är några av ansiktena man kan att möta i Ljungby den 16 september.

Många tunga namn i ”Ljungbydebatten”

Flera kända namn i årets hetaste debatt i Ljungby den 16 september, men andra namn kan överraska. In i det sista arbetar arrangören med att skapa en panel med tyngd och relevans. Intresset att delta har varit påtagligt bland dem som kan påverka utvecklingen.

Arrangör är Truckers International Association, TIA, och vi kontaktar deras talesperson Nette Schölin för att höra hur det går med skapandet av panelen.
– Det går mycket bra, säger hon. Intresset för att sitta med i panelen är påtagligt och vi blir kontaktade utifrån med förfrågningar om detta.

Bland dem som är klara för panelen finner vi bland andra EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD). Andra bekanta namn från politiken är Emma Wallrup (V), Anders Åkesson (C) och Sten Bergheden (M) som alla är synliga i frågor som rör transportnäringen. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, representeras av Thomas Hammarström och Transportstyrelsen av Mikael Kyller.
– De som kontrollerar trafiken ute på vägarna finns också representerade med bland andra trafikpolis Håkan Klingborg från Göteborg tillsammans med sin chef Jenny Wester samt trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg, säger Nette.

Panelen är inte helt klar än och man väntar in slutbesked från nya namn. Nette vill inte avslöja vilka de är förrän deras svar ligger fast, men en del namn kan komma att överraska, säger hon.
– Politikerna är i princip klara, men vi väntar på besked från Liberalerna om vem som ska komma och detsamma gäller socialdemokraterna, berättar hon. EU-parlamentariker Jens Nilsson var förhindrad.

Att Nilsson (S), som har den tunga och viktiga rollen som rapportör för EU:s cabotagegrupp och leder arbetet med att ta fram förslagen till EU-kommissionen som ska skapa nya lagar för åkerinäringen här och i Europa, inte är på plats, föranledde frågor och vi får veta att han sedan länge tackat ja till ett evenemang i socialdemokraternas Jämtländska distrikt. Något som inte gick att rucka på.
– Ja, det stämmer, säger man i Jämtland. Det handlar om slutspurten inför kyrkovalet och Nilsson har lovat vara tillgänglig under fredagen och lördagen för bland annat dörrknackning och torgmöten.

I skrivande stund har Socialdemokraterna ännu ingen ersättare till Nilsson.

Före detta rikspolischef Björn Eriksson är debattens moderator. Finns det inte en risk att politikerna använder tillfället för ”valfläsk”?
– Det kommer Eriksson inte att tillåta, svarar Nette. På debatten handlar det om svar på sakfrågor från panelen och publiken och jag är övertygad om att han kommer att se till att det blir just så.

Arrangemangets tydliga fokus på transportnäringens överlevnad syns inte minst bland de namn som bjudits in till panelen. Nette säger att man måste börja med det fokuset. Med att skapa förutsättningar för våra åkerier att kunna överleva. Utan svenska åkerier har vi inga jobb och inga anställda med behov av organisationer.
– Vi på TIA har initierat denna debatt, denna plattform, för att ge publiken möjlighet att ställa frågor och kräva svar i en tuff och rak debatt. Vi hoppas på stor uppslutning och att alla, enskilda såväl som grupper, som på olika sätt engagerar sig i branschens överlevnad, tar tillfället i akt att göra sina röster hörda.

Vill man vara säker på att få en av de 100 platserna i lokalen, är det klokt att redan nu föranmäla intresset till TIA (tel/sms: 0760-49 96 49). Ej föranmälda släpps in i mån av plats.

Men då man samma dag kommer att inviga den nya, stora lastbilsparkeringen vid Ljungbystopp öppnar det för möjligheten att ändå få en pratstund med paneldeltagarna som kommer att ”mingla” där.

Fotnot
Den nya lastbilsparkeringen är en uppställningsplats på cirka 17 000 kvadratmeter, där man för fem euro inte endast har möjlighet att parkera lastbilen. I priset ingår även tillgång till wifi, dusch och toalett. 

Om artikeln

Publicerad: 2017-08-29 16:59
Kategori: Nyheter
Taggar: debatt Ljungby Ljungbystopp politik TIA Trafikpolisen Transportstyrelsen