Fotograf: Göran Rosengren

Polskt åkeri fick känna av effekterna av lagändring om cabotage

I måndags, den 17 juli, trädde den lagändring i kraft som innebär att cabotagetrafiken återigen kan bedömas på det sätt som var tanken när reglerna en gång infördes. I höstas torgförde Transportstyrelsen en ny vägledning, tolkning, som innebar att uppenbara cabotagefuskare slapp undan straff. Proffs besökte Långeberga kontrollplats i måndags för att se om effekterna av lagändringen kunde märkas.


BESÖK FÖRETAGEN SOM SPONSRAR VÅR JOURNALISTIK!

Redan på förmiddagen vinkas ett polskt ekipage in på kontrollplatsen. Trafikpolis Sören Johansson konstaterar att någon vägvinjett har man inte betalat för, vilket för föraren betydde en böteslapp på 3 000 kronor.

En liten stund senare står det även klart att ekipaget kör en cabotagetransport och att i princip all dokumentation saknas. Endast en fraktsedel för den aktuella transporten fanns i hytten enligt föraren.

Godset, bestående av byggmaterial, kom från Norge men chauffören hade kopplat trailern i Göteborg och var på väg till Malmö.

Polisen kontaktar Transportstyrelsen, som ger klartecken för Sören Johansson att plocka ut ytterligare 40 000 kronor (förskott på sanktionsavgift) av det polska åkeriet.

Då åkeriet inte kunde få fram pengarna under måndagen, klampades ekipaget under natten. På tisdagen betalades totalt 43 000 kronor in på statens konto.

Dragbilen separerades därefter från trailern och en ny dragbil kunde komma för att slutföra transporten. 

Fotnot
Före måndagens lagändring hade det polska åkeriet sluppit betala de 40 000 kronorna.

Om artikeln

Publicerad: 2017-07-18 17:27
Kategori: Nyheter
Taggar: cabotage Helsingborg Trafikpolisen Transportstyrelsen