Fem ekipage lyckades med konststycket att "låsa" en hel parkeringsplats vid Rasta på Hallandsås i torsdags..Fotograf: Roger Rönde Fem ekipage lyckades med konststycket att "låsa" en hel parkeringsplats vid Rasta på Hallandsås i torsdags..Fotograf: Roger Rönde

Illa uppställda ekipage blockerade hela parkeringen

Kreiss visar ännu en gång att där de lägger hatten, där bor de. Politisk oförmåga bidrar till parkeringsproblemen, men OKQ8 på Hallandsås kan tänka sig ta kontakt med huvudkontoret för att bidra till en förbättring på sin parkering.

När Roger Rönde från Billesholm var på väg söderut på E6 igår, torsdag, och ville hålla sin rast på Rasta på Hallandsås vid niotiden på morgonen, slutade det med att han fick backa ut sitt 24-metersekipage från parkeringsplatsen. Anledningen var att fem Kreissekipage blockerade genomfart på parkeringsplatsen.

Huruvida det var strategiskt för att ”hålla platser” åt inkommande kollegor, avsaknad av sunt förnuft eller något annat, vet vi inte.

Roger, precis som många andra, har sett detta alltför ofta.
– För min egen del är det inget problem att köra vidare till nästa ställe, men jag tänker på andra kollegor som inte har samma förutsättningar, säger han.

Roger har kört ICA-gods i 14 år och är anställd på Sydgrönts eget åkeri Sydlog som kör ICA-gods. Han kör på fasta rutter med bestämda scheman med en timmes rast per arbetspass.
– Våra körningar ger inga problem med körtiderna och rasten hör ihop med vår arbetstid varför en händelse som denna inte blir ett problem, säger han. Men det finns så många andra som drabbas hårt av sådant här.

Att blockera en parkeringsplats på detta sätt är inte okej, tycker han och är starkt kritisk till politikernas tröghet att reagera och säger att de borde agerat för femton år sedan.
– Det är väl antagligen för sent nu, tror han och pekar samtidigt på att Transportstyrelsens regler lever kvar i 80-talet.

När vi frågar Roger om åtgärder som kan bidra till bättre parkeringsmöjligheter, lyfter han parkeringsvakter.
– Men sådana kostar att anlita och frågan är om kostnaderna vägs upp av att fler som handlar på stationen kan parkera, funderar han. Och vem som äger marken är en faktor som kan komplicera lösningar, men enklast hade ju varit om utländska fordon varit tvungna att återvända till sitt hemland efter att ha kört cabotagetrafik.

På fotot som Roger skickat till redaktionen, ser vi att det inte finns markerade parkeringsrutor och vi tar kontakt med OK/Q8 och berättar för butikschef Johanna om hur Kreiss fordon parkerade igår och frågar vad de gör för att lastbilsparkeringen ska fungera som tänkt. Hon berättar att de som parkerar där, betalar för det.
– Securitas bevakar både byggnaderna och parkeringarna, säger hon. Dessutom är det förbjudet att ställa av trailers.

Att parkera ett lastbilsekipage kräver ett visst mått av sunt förnuft och omtanke om andra som kan behöva rasta, men detta förnuft lyser inte sällan med sin frånvaro varför hjälp i form av parkeringsrutor som anger var man får stå, eller markeringar där man inte får stå, kan vara en hjälp.
– Vi har parkeringsrutor på baksidan, men på framsidan som detta handlar om, har vi det inte. Kan det få en positiv effekt är det något vi kan ta upp med huvudkontoret att vi vill ha även på framsidan, säger Johanna.

Nu hoppas Roger och säkert andra med honom, att Johanna tar kontakt med huvudkontoret. Fotot har skickats till Kreiss tillsammans med kommentarer.

Läs även:

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen
Kreiss: Varför har ingen tagit kontakt med oss?

Om artikeln

Publicerad: 2017-07-28 14:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Hallandsås Kreiss Parkeringsproblem Rasta