VÄGTRANSPORTPAKETET
Fotograf: Göran Rosengren, Arkivbild Fotograf: Göran Rosengren, Arkivbild

EU vill ställa högre krav på lätta transporter

EU-medlemsstater rapporterar om ett ökat användande av lätta transportfordon i kommersiell verksamhet. Dessa fordon omfattas inte av samma regelverk som de tunga fordonen och kontrollerna blir svårare att genomföra i detalj, vilket har öppnat för oseriösa transportörer att konkurrera.

Under 2016 blev det uppenbart att LCV, Light Commercial Vehicles, i Sverige även kallade ”3,5-tonsbilar”, ökade i antal inom den kommersiella godstrafiken. Dessa fordon omfattas inte av samma regelverk som de tunga fordonen och behöver inte heller vara utrustade med färdskrivare.

På senare tid, inte minst under 2016, stoppades ett stort antal 3,5-tonsbilar för kontroll och påtagligt många var kraftigt överlastade på väg till stora, svenska företag. Eftersom färdskrivare saknas, är det också svårt att kontrollera hur länge föraren kört, men de vittnesmål vi fick in, vittnade om non-stopkörningar mellan exempelvis Paris och Göteborg, en sträcka de seriösa transportörerna i detta segment måste använda antingen två förare till eller ha en övernattning.

EU-kommissionen föreslår nu i Artikel 1 (vägtransportpaketet), att företag som endast använder denna typ av fordon ska omfattas av vissa EU-regler för transporter för att säkerställa en viss miniminivå av professionalism inom den sektorn samt skapa liknande konkurrensvillkor mellan företagen.

Krav på exempelvis transportansvarig, gott anseende och yrkeskompetens, föreslås inte vara obligatoriska, men medlemsstaterna ska behålla möjligheten att tillämpa dem som hittills.

Däremot föreslås kraven angående effektiv och stabil företagsetablering och tillräckliga finansiella resurser för sådana åkerier, att gälla i alla medlemsstater. Detta ska minska omfattningen av skillnaderna mellan medlemsstaterna.

Om artikeln

Publicerad: 2017-06-01 15:43
Kategori: Nyheter
Taggar: EU Lätta lastbilar Schysta villkor Vägtransportpaketet