Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

Det hela började med att Tungvognscenter Syd kontrollerade ett ekipage tillhörande åkeriets polska avdelning. Den rumänske föraren hade då kört lastbilen i Danmark under de senaste tio dagarna.
– Ett utländskt åkeri får lov att köra tre inrikestransporter inom sju dagar efter att ekipaget har avslutat lossningen av sin internationellt inkommande last, förklarar specialåklagare Pernille Moesborg.

Hon berättar vidare att cabotagekörningen ska företas med samma fordon.
– Och häri har vi stötestenen i ärendet. Det polska företaget hade bytt ut dragbilen mot ett annat fordon när transporten kom in till Danmark. Och med det, bröt de mot reglerna, menar Moesborg.

Hon tillägger att man gärna får byta chaufför, men inte dragfordonet vilket rätten nu alltså har fastslagit.
– Polisens undersökning visade även att ekipaget hade kört fler än tre inrikestransporter under längre tid än sju dagar.
– Dessutom saknades en mängd dokumentation.

Rätten i Kolding har lagt stor vikt just vid att antalet turer och antalet dagar överskridits samt att dokumentation saknats.

Att både det danska och det polska företaget dömdes beror på att rätten anser att det danska moderbolaget har medverkat till det otillåtna cabotaget. Man menar i domen att företagen är koncernförbundna och att det i företagsledningarna i många fall sitter samma personer i båda företagen.

Trafikledaren för de polska bilarna sitter dessutom i Danmark, menar rätten, som dömde det danska bolaget till 100 000 danska kronor i böter och det polska får punga ut med 160 000.

Fotnot
Om samma händelse hade inträffat i Sverige, hade åkeriet inte dömts för otillåtet cabotage enligt Transportstyrelsens nuvarande tolkning av regelverket. Istället hade polisen tvingats rapportera företaget för olaga yrkesmässig trafik, ett brott som sannolikt inte hade drivits vidare i domstol. En slutsats som redaktionen bygger på erfarenheter av hittills rapporterade, liknande fall.

Om artikeln

Publicerad: 2017-05-17 17:35
Kategori: Nyheter
Taggar: cabotage Likhet inför lagen Transportstyrelsen Tungvognscenter Syd