Fotot är inte taget i samband med den beskrivna händelsen. Personerna och fordonen på bilderna har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren

Nyktert vid storkontroll i Storuman ? men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

I onsdags genomfördes en gemensam storkontroll i trakterna kring Storuman. Kontrollen sysselsatte trettiotalet personer från hela Region Nord, men tyvärr saknades några från Sundsvall som av ekonomiska skäl inte fick medverka.

Det är bilinspektör Henrik Widell i Sundsvall som berättar för oss att man använde alla resurser som bland annat videobilar, motorcyklar och civilbilar för att kontrollera alla sorters fordon. Man placerades ut på olika poster runt om i Storuman, bland annat i Sorsele.
– Där stoppades ett polskt ekipage och kollegorna märkte snart att allt inte stämde, säger Widell. Själva resan gick inte ihop när de lade samman frakthandlingar, tankningar, kartan och tider.

Föraren hade inte kunnat köra de resorna lagligt, blev slutsatsen och därmed började Widells kollegor gräva djupare med kontrollverktyget Octet. Det visade sig saknas såväl timmar som mil och då tog man fram nästa mätinstrument för att undersöka färdskrivaren vilken ännu tydligare indikerade att något var fel.

Chauffören greps och bilen togs i beslag och kördes till en inhägnad där Widell och en kollega tog vid och skruvade isär fordonet.
– Vi hittade ganska omgående manipulationsutrustningen som bestod av en invändigt manipulerad kitasgivare (givaren till färdskrivaren som sitter på växellådan /reds. anm.) som manövrerades med fjärrkontroll, säger Widell.

Föraren som gripits, anhölls av åklagaren primärt för dataintrång, alternativt brott mot förordningen 165/2014 som beskriver vad man får och inte får göra med en färdskrivare vilket innefattar att det är förbjudet att manipulera den.
– På torsdagen släpptes föraren efter förhör, men är fortfarande misstänkt för dataintrång och åkeriägaren ska också höras, säger Widell som hoppas att åklagaren även ska driva ärendet som en företagsbot, något som i nuläget ter sig troligt.

Ungefär samtidigt tog man i centrala Storuman in ett finskt ekipage vars förare saknade körkort. Det hade han på grund av en brottslig handling i Finland förlorat, något som uppenbarligen inte hindrade honom från att köra.
– Han rapporterades för grov olovlig körning och ovanpå det klampades han på grund av andra oegentligheter som renderade i sanktionsavgift, säger Widell.

Klampningen fick endast vara kvar i 24 timmar och därefter kunde man inte garantera att han stod kvar, säger Widell. Grov olovlig körning ger dagsböter eller fängelse.

Denna gång hittade man endast en (1) manipulerad färdskrivare, men Widell säger att de är svåra att komma på och det krävs mycket detektivarbete för att få fram sanningen.
– Vi måste ställa rätt frågor i rätt ordning och vi måste använda oss av den information vi har i form av exempelvis frakthandlingar, säger han.

Under en tid stoppade ni många manipulerade ekipage, menar du att hårt arbete nu visar sig ha haft en avskräckande effekt?
– Jo, vi har blivit mycket duktiga på att hitta dem som fuskar, men vi måste också ställa oss frågan om huruvida fuskarna också blivit smartare, säger Henrik Widell.

Avslutningsvis nämner han därför att en ny typ av manipulation av färdskrivare ska ha påträffats utomlands och om beskrivningen av den stämmer, kommer det att bli en ny utmaning för bilinspektörerna.

Glädjande nog ska inte en enda rattfyllerist ha påträffats trots att man stoppade alla sorters fordon. 

Om artikeln

Publicerad: 2017-05-26 15:06
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Grov olovlig körning Manipulation Storuman Sundsvall Trafikpolisen