Schenker och Oriola AB är inte misstänkta för något brott. Foto: Roger Ogemar

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

På fredagsförmiddagen vid halv tiotiden stoppades ett Schenkerekipage med en bulgarisk dragbil för en rutinkontroll på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Lasten var kosmetikaprodukter på väg till Oriola AB i Enköping.

Kör- och vilotiderna var utan anmärkning, men sedan hopades problemen för föraren.
- Eurovignetten var inte betald varför vi kontaktade åkeriet som per omgående betalade in densamma, säger bilinspektör Roger Ogemar. Föraren fick givetvis böter för detta på 3 000 kronor.

Kontrollen fortskred och då skymtade Ogemar ett protokoll från en tidigare flygande inspektion i pappershögen som föraren först inte velat visa. Den var från mars 2017 i Malmö och då hade man anmärkt på diverse belysning, obesiktigad färdskrivare och en sprucken bromsskiva.
- Jag frågade först föraren om anmärkningarna åtgärdats och han berättade att fordonet varit inne på service och det visade sig att belysningen och färdskrivaren åtgärdats, säger Ogemar.

Däremot var problemet med den spruckna bromsskivan på höger framhjul kvar och det hade dessutom blivit ännu värre nu. Skivan var sprucken rakt igenom med en spricka nära nog tre millimeter bred, säger han.

Körförbud meddelades och det upplystes såväl åkeriet som föraren om.
- Alternativen som gavs var att reparera på plats eller ta bärgaren till verkstad, säger Ogemar.

Åkeriet uppgav att de skulle ordna med en lösning omgående, men fem timmar senare stod ekipaget fortfarande kvar varför Ogemar frågade föraren om vad han fått för direktiv av åkaren.
- Han svarade då att han skulle vänta på en annan dragbil som skulle hämta trailern och sedan skulle dragbilen köras till närmaste verkstad, säger han.

Ungefär där brinner en säkring av hos bilinspektör Ogemar som bestämmer sig för att klampa på plats då han upplevde det som uppenbart att företaget skulle försöka sig på att vänta ut dem.
- Således riskerar Enköpingsdamerna att bli utan smink ett tag, säger Roger Ogemar lite skämtsamt.

Förare blev enligt Ogemar mäkta förvånad, till och med överrumplad, över att Ogemar gjorde allvar av klampningen och att han blev tillfrågad om när reparatören skulle komma.

På Oriola AB berättade transportchef Martin Pettersson att detta inte är något man vill bli förknippad med.
- Inkommande transporter beställs emellertid inte av oss utan av avsändaren, säger han. Våra utleveranser körs av åkerier där vi har full insyn i detalj.

Han kommer att ta kontakt med Schenker om det inträffade.

Trailern kom från Schenker i Göteborg och vi skickade information och frågor till press- och informationschef Pierre Olsson. Det var sent på eftermiddagen när han fick våra frågor och det visade sig att det inte var svenska DB Schenker som kontrakterat dragfordonet varför han inte kunde få fram mer detaljer på fredagen.
- Det stämmer, säger Olsson. Det är danska DB Schenker som kontrakterat dragbilen och vår svenska organisation har därför ingen kontroll på den, men naturligtvis tar vi avstånd från den här typen av agerande, säger Pierre Olsson. 

Vid halv fyratiden hämtades trailern för vidare färd mot Enköping, men i skrivandes stund, stod dragaren kvar.

Om artikeln

Publicerad: Lördag 20 Maj 2017, kl 17:13
Kategori: Nyhet
Taggar: DB Schenker, Oriola AB, Trafikbrott, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Regeringarna överens

Postnord får statligt miljardstöd

Idag har de danska och svenska regeringarna kommit överens om att stödja genomförandet av den nya produktionsmodellen för Postnords danska verksamhet (Post Danmark).

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant