Schenker och Oriola AB är inte misstänkta för något brott. Foto: Roger Ogemar

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

På fredagsförmiddagen vid halv tiotiden stoppades ett Schenkerekipage med en bulgarisk dragbil för en rutinkontroll på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Lasten var kosmetikaprodukter på väg till Oriola AB i Enköping.

Kör- och vilotiderna var utan anmärkning, men sedan hopades problemen för föraren.
- Eurovignetten var inte betald varför vi kontaktade åkeriet som per omgående betalade in densamma, säger bilinspektör Roger Ogemar. Föraren fick givetvis böter för detta på 3 000 kronor.

Kontrollen fortskred och då skymtade Ogemar ett protokoll från en tidigare flygande inspektion i pappershögen som föraren först inte velat visa. Den var från mars 2017 i Malmö och då hade man anmärkt på diverse belysning, obesiktigad färdskrivare och en sprucken bromsskiva.
- Jag frågade först föraren om anmärkningarna åtgärdats och han berättade att fordonet varit inne på service och det visade sig att belysningen och färdskrivaren åtgärdats, säger Ogemar.

Däremot var problemet med den spruckna bromsskivan på höger framhjul kvar och det hade dessutom blivit ännu värre nu. Skivan var sprucken rakt igenom med en spricka nära nog tre millimeter bred, säger han.

Körförbud meddelades och det upplystes såväl åkeriet som föraren om.
- Alternativen som gavs var att reparera på plats eller ta bärgaren till verkstad, säger Ogemar.

Åkeriet uppgav att de skulle ordna med en lösning omgående, men fem timmar senare stod ekipaget fortfarande kvar varför Ogemar frågade föraren om vad han fått för direktiv av åkaren.
- Han svarade då att han skulle vänta på en annan dragbil som skulle hämta trailern och sedan skulle dragbilen köras till närmaste verkstad, säger han.

Ungefär där brinner en säkring av hos bilinspektör Ogemar som bestämmer sig för att klampa på plats då han upplevde det som uppenbart att företaget skulle försöka sig på att vänta ut dem.
- Således riskerar Enköpingsdamerna att bli utan smink ett tag, säger Roger Ogemar lite skämtsamt.

Förare blev enligt Ogemar mäkta förvånad, till och med överrumplad, över att Ogemar gjorde allvar av klampningen och att han blev tillfrågad om när reparatören skulle komma.

På Oriola AB berättade transportchef Martin Pettersson att detta inte är något man vill bli förknippad med.
- Inkommande transporter beställs emellertid inte av oss utan av avsändaren, säger han. Våra utleveranser körs av åkerier där vi har full insyn i detalj.

Han kommer att ta kontakt med Schenker om det inträffade.

Trailern kom från Schenker i Göteborg och vi skickade information och frågor till press- och informationschef Pierre Olsson. Det var sent på eftermiddagen när han fick våra frågor och det visade sig att det inte var svenska DB Schenker som kontrakterat dragfordonet varför han inte kunde få fram mer detaljer på fredagen.
- Det stämmer, säger Olsson. Det är danska DB Schenker som kontrakterat dragbilen och vår svenska organisation har därför ingen kontroll på den, men naturligtvis tar vi avstånd från den här typen av agerande, säger Pierre Olsson. 

Vid halv fyratiden hämtades trailern för vidare färd mot Enköping, men i skrivandes stund, stod dragaren kvar.

Om artikeln

Publicerad: Lördag 20 Maj 2017, kl 17:13
Kategori: Nyhet
Taggar: DB Schenker, Oriola AB, Trafikbrott, Trafikpolisen, Trafiksäkerhet, Västerås

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant