Ett släp med vinterdäck ökar säkerheten ute på vägarna markant vintertid, menade Continental när de lanserade släpvagnsdäcket på fotot, som är särskilt anpassat för vinterbruk, för några år sedan. Foto: Continental

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

I utredningen står det: "Även om olycksutvecklingen i Norge har minskat sedan de 2015 införde krav på vinterdäck på alla axlar, menar Transportstyrelsen att analysen indikerar att det är andra för transportsystemet gemensamma faktorer som påverkat detta."

Transportstyrelsen säger istället att det är bland annat införandet av hastighetskameror och byggandet av mötesfria vägar som påverkat olycksutvecklingen positivt.

Vilket norskt material har ni analyserat?
- Vi har tagit ut uppgifter ur norska Statistiska Sentralbyråns databas gällande personskadeolyckor för de olika fordonskategorierna personbil, buss, lastbil samt lastbil med släp under vinterperioden från november 2009 fram till februari 2017, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Under denna period har personskadeolyckorna för samtliga fordonsslag reducerats ungefär lika mycket procentuellt sett, säger han. Det är alltså en kontinuerlig minskning av olyckorna under hela perioden.

Statens Vegvesen i Norge förklarar minskningen med att man bland annat infört hastighetskameror och byggt mötesfria vägar, berättar han.
- I samband med införandet av vinterdäckskravet för tunga fordon kan vi inte se något positivt trendbrott i olycksstatistiken för de fordon som är berörda av det tillkommande vinterdäckskravet, säger Norén.

Transportstyrelsen har inte tagit hänsyn till förändringar i antal i de olika fordonskategorierna, tillägger han.

I utredningen ställer ni nyttan av ett införande gentemot ohälsa och kostnader samt ett tungt miljöperspektiv. Har ni undersökt hur vinterdäckskravet i dessa avseenden påverkat Norge?
- Vi har inte tydligt kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav, säger Norén. Ingen analys gällande ohälsa eller kostnader i Norge i samband med detta har gjorts av oss.

Om Transportstyrelsen i det norska materialet inte hittar tillräckligt med stöd för att vinterdäckskravet har lett till säkerhetsvinster och om det dessutom kan föreligga en negativ inverkan på hälsa och miljö, menar Transportstyrelsen då att man i Norge har gjort felaktiga bedömningar eller kanske dåligt underbyggda undersökningar och kan ni i så fall styrka det mer precist?
- Vi har inga synpunkter på, eller anledning att ifrågasätta, norska ställningstaganden gällande införande av vinterdäckskrav för tunga fordon, säger han. Vi har tittat på den här frågan utifrån utredningar som VTI genomfört samt olycksdata.

Det kan antas att Norges vinterdäckskrav har lett till att det rullar fler vinterdäckförsedda fordon även på svenska vägar. Är det något Sverige, i ljuset av era analyser om bland annat buller och miljö, ska se som negativt?
- Vet i dagsläget inte i vilken omfattning det norska regelverket har på däckvalen för de tunga fordon som åker på svenska vägar, vilket gör det svårt att uttala sig, sammanfattar Hans Norén.

Vi kontaktar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen,om han ser fördelar med den norska vinterdäckslagen som även kräver fem millimeters mönsterdjup.
- Ja, det gör vi och idag har vi färre ekipage som har dåliga däck och det påverkar trafiksäkerheten, säger han.

Förvisso har Norge en topografi som till stora delar är svår att köra i på vintern och som kräver att det inte endast ska gå att köra och bromsa, utan även att styra, säger han, men med bra vinterdäck med bra mönster blir inte heller sämre i mindre krävande terräng när det är halt.
- Exempelvis berättade ett bärgningsföretag för mig att de innan vinterdäckskravet kom, hade ett vägavsnitt där de under en säsong hade tjugoåtta bärgningar och vintern efter lagen infördes hade man endast två, berättar han.

Han är övertygad om att vinterdäckskravet är en del av den positiva olycksutvecklingen, men att det ännu inte går att säga exakt hur mycket det har inverkat.
- Det har gått för kort tid för att konkreta utvärderingar ska kunna göras som visar hur stor effekt det faktiskt har haft och hur annat har påverkats runt vinterdäckskravet, säger han. 

Om Transportstyrelsens analys av effekterna i Norge stämmer och om man tar i beaktande att de även anser det kan vara kostsamt och dåligt för miljön, då borde kanske Norge ta bort vinterdäckskravet?
- Nej, du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern och vinterdäck på personbilar är idag helt naturligt eftersom det ökar trafiksäkerheten, så varför ska det vara annorlunda med tunga fordon, avrundar Arne Larsen Island.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 15 Maj 2017, kl 16:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Lag, Norge, Statens Vegvesen, Transportstyrelsen, Tunga fordon, Vinterdäck

Regeringarna överens

Postnord får statligt miljardstöd

Idag har de danska och svenska regeringarna kommit överens om att stödja genomförandet av den nya produktionsmodellen för Postnords danska verksamhet (Post Danmark).

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant