Ett släp med vinterdäck ökar säkerheten ute på vägarna markant vintertid, menade Continental när de lanserade släpvagnsdäcket på fotot, som är särskilt anpassat för vinterbruk, för några år sedan. Foto: Continental

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

I utredningen står det: "Även om olycksutvecklingen i Norge har minskat sedan de 2015 införde krav på vinterdäck på alla axlar, menar Transportstyrelsen att analysen indikerar att det är andra för transportsystemet gemensamma faktorer som påverkat detta."

Transportstyrelsen säger istället att det är bland annat införandet av hastighetskameror och byggandet av mötesfria vägar som påverkat olycksutvecklingen positivt.

Vilket norskt material har ni analyserat?
- Vi har tagit ut uppgifter ur norska Statistiska Sentralbyråns databas gällande personskadeolyckor för de olika fordonskategorierna personbil, buss, lastbil samt lastbil med släp under vinterperioden från november 2009 fram till februari 2017, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Under denna period har personskadeolyckorna för samtliga fordonsslag reducerats ungefär lika mycket procentuellt sett, säger han. Det är alltså en kontinuerlig minskning av olyckorna under hela perioden.

Statens Vegvesen i Norge förklarar minskningen med att man bland annat infört hastighetskameror och byggt mötesfria vägar, berättar han.
- I samband med införandet av vinterdäckskravet för tunga fordon kan vi inte se något positivt trendbrott i olycksstatistiken för de fordon som är berörda av det tillkommande vinterdäckskravet, säger Norén.

Transportstyrelsen har inte tagit hänsyn till förändringar i antal i de olika fordonskategorierna, tillägger han.

I utredningen ställer ni nyttan av ett införande gentemot ohälsa och kostnader samt ett tungt miljöperspektiv. Har ni undersökt hur vinterdäckskravet i dessa avseenden påverkat Norge?
- Vi har inte tydligt kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav, säger Norén. Ingen analys gällande ohälsa eller kostnader i Norge i samband med detta har gjorts av oss.

Om Transportstyrelsen i det norska materialet inte hittar tillräckligt med stöd för att vinterdäckskravet har lett till säkerhetsvinster och om det dessutom kan föreligga en negativ inverkan på hälsa och miljö, menar Transportstyrelsen då att man i Norge har gjort felaktiga bedömningar eller kanske dåligt underbyggda undersökningar och kan ni i så fall styrka det mer precist?
- Vi har inga synpunkter på, eller anledning att ifrågasätta, norska ställningstaganden gällande införande av vinterdäckskrav för tunga fordon, säger han. Vi har tittat på den här frågan utifrån utredningar som VTI genomfört samt olycksdata.

Det kan antas att Norges vinterdäckskrav har lett till att det rullar fler vinterdäckförsedda fordon även på svenska vägar. Är det något Sverige, i ljuset av era analyser om bland annat buller och miljö, ska se som negativt?
- Vet i dagsläget inte i vilken omfattning det norska regelverket har på däckvalen för de tunga fordon som åker på svenska vägar, vilket gör det svårt att uttala sig, sammanfattar Hans Norén.

Vi kontaktar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen,om han ser fördelar med den norska vinterdäckslagen som även kräver fem millimeters mönsterdjup.
- Ja, det gör vi och idag har vi färre ekipage som har dåliga däck och det påverkar trafiksäkerheten, säger han.

Förvisso har Norge en topografi som till stora delar är svår att köra i på vintern och som kräver att det inte endast ska gå att köra och bromsa, utan även att styra, säger han, men med bra vinterdäck med bra mönster blir inte heller sämre i mindre krävande terräng när det är halt.
- Exempelvis berättade ett bärgningsföretag för mig att de innan vinterdäckskravet kom, hade ett vägavsnitt där de under en säsong hade tjugoåtta bärgningar och vintern efter lagen infördes hade man endast två, berättar han.

Han är övertygad om att vinterdäckskravet är en del av den positiva olycksutvecklingen, men att det ännu inte går att säga exakt hur mycket det har inverkat.
- Det har gått för kort tid för att konkreta utvärderingar ska kunna göras som visar hur stor effekt det faktiskt har haft och hur annat har påverkats runt vinterdäckskravet, säger han. 

Om Transportstyrelsens analys av effekterna i Norge stämmer och om man tar i beaktande att de även anser det kan vara kostsamt och dåligt för miljön, då borde kanske Norge ta bort vinterdäckskravet?
- Nej, du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern och vinterdäck på personbilar är idag helt naturligt eftersom det ökar trafiksäkerheten, så varför ska det vara annorlunda med tunga fordon, avrundar Arne Larsen Island.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 15 Maj 2017, kl 16:30
Kategori: Nyhet
Taggar: Lag, Norge, Statens Vegvesen, Transportstyrelsen, Tunga fordon, Vinterdäck

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant