Fotograf: Göran Rosengren

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

1 000 personer skadas allvarligt och 70 dör varje år på grund av alkohol och droger i trafiken. Trafiknykterhetens Dag är dagen då hela Sverige stannar upp och tänker på de som skadas och dödas på grund av alkohol och droger i trafiken. Detta står att läsa på ”trafiknykterhetensdag.se”.

Åtminstone åtta personer vare sig stannade upp eller tänkte efter i Skåne i torsdags – på Trafiknykterhetens Dag. Mellan kl. 14 och 24, hade polisen i Skåne, i samarbete med tullen, kontroller på några olika platser i Helsingborgsområdet. Bland annat på riksväg 110 vid Billesholm och på E6 vid Långeberga. Och resultatet var allt annat än upplyftande.

På några timmar satte polisen stopp för inte mindre än åtta rattfyllor. Sju personbilister och en lastbilschaufför, närmare bestämt. Två personbilister ertappades på riksväg 110, de fem övriga på E6 där också lastbilschauffören med 1,46 promille färdades.

Utöver rattfyllan hade chauffören också lyckats bryta mot kör- och vilotiderna utanför Sveriges gränser i en sådan omfattning att sanktionsavgiften ”slog i taket” på de maximala 10 000 kronorna.
– Det är inte klokt att yrkesförare kör på fyllan. Tänk så många som mött den här på motorvägen. Det är ju ren tur att inget hände, kommenterar en i polisens insatsgäng och tillägger att den här chauffören ju tyvärr inte är långt ifrån ensam om att köra under påverkan av droger.

Chauffören greps och lastbilsekipaget forslades till polishuset i Helsingborg, där det också klampades. När åkeriet hade betalat sanktionsavgiften, skickades en ny chaufför för att hämta ekipaget. Den fulle chauffören fick dock fortsatt sitta bakom lås och bom för att nyktra till och har även ett rättsligt efterspel att se fram emot.

Lastbilen, hemmahörande i Slovakien, körde på uppdrag av den österrikiske speditören Böhm och var på väg norrut på E6. Böhm förklarar att transporten var på väg med gods från GM till Volvo Cars i Skövde.

Volvo Cars har tidigare uppmärksammats av tidningen Proffs för i många fall spektakulära överlaster på 3,5-tonsbilar. Nu lägger vi alltså en rejäl rattfylla till deras ”cv”.

När vi talar med Böhm Transport i Wien, är det Robert Celleng som svarar och berättar, med emfas, att det handlade om en ”mycket brådskande transport från GM till Volvo Cars i Skövde” (cirka 20 ton motordelar). Var det därför föraren bröt mot kör- och vilotiderna?
– Det var det antagligen, säger Celleng som låter uppriktigt ledsen över det som inträffat. Men det var verkligen en viktig transport.

Nu blev det viktiga godset ändå försenat, men han berättar att de informerade såväl kunden som Volvo Cars om karaktären av det inträffade och det är naturligtvis inte bra publicitet för någon av dem. Hur har ni agerat vidare så att det inte ska hända igen?
– Föraren har varit en av våra bästa och har aldrig haft det här problemet tidigare, men nu kommer vi inte längre att använda oss av honom, avslutar Robert Celleng.

Proffs har varit i kontakt med Volvo Cars pressavdelning, som fått våra frågor via e-post. Flera timmar efter utsatt deadline hade de dock inte återkommit med några svar.

Om artikeln

Publicerad: 2017-05-22 16:51
Kategori: Nyheter
Taggar: Böhm Transport Rattfylleri trafiksäkerhet Volvo Cars