Foto: Göran Rosengren

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

1 000 personer skadas allvarligt och 70 dör varje år på grund av alkohol och droger i trafiken. Trafiknykterhetens Dag är dagen då hela Sverige stannar upp och tänker på de som skadas och dödas på grund av alkohol och droger i trafiken. Detta står att läsa på ”trafiknykterhetensdag.se”.

Åtminstone åtta personer vare sig stannade upp eller tänkte efter i Skåne i torsdags – på Trafiknykterhetens Dag. Mellan kl. 14 och 24, hade polisen i Skåne, i samarbete med tullen, kontroller på några olika platser i Helsingborgsområdet. Bland annat på riksväg 110 vid Billesholm och på E6 vid Långeberga. Och resultatet var allt annat än upplyftande.

På några timmar satte polisen stopp för inte mindre än åtta rattfyllor. Sju personbilister och en lastbilschaufför, närmare bestämt. Två personbilister ertappades på riksväg 110, de fem övriga på E6 där också lastbilschauffören med 1,46 promille färdades.

Utöver rattfyllan hade chauffören också lyckats bryta mot kör- och vilotiderna utanför Sveriges gränser i en sådan omfattning att sanktionsavgiften ”slog i taket” på de maximala 10 000 kronorna.
- Det är inte klokt att yrkesförare kör på fyllan. Tänk så många som mött den här på motorvägen. Det är ju ren tur att inget hände, kommenterar en i polisens insatsgäng och tillägger att den här chauffören ju tyvärr inte är långt ifrån ensam om att köra under påverkan av droger.

Chauffören greps och lastbilsekipaget forslades till polishuset i Helsingborg, där det också klampades. När åkeriet hade betalat sanktionsavgiften, skickades en ny chaufför för att hämta ekipaget. Den fulle chauffören fick dock fortsatt sitta bakom lås och bom för att nyktra till och har även ett rättsligt efterspel att se fram emot.

Lastbilen, hemmahörande i Slovakien, körde på uppdrag av den österrikiske speditören Böhm och var på väg norrut på E6. Böhm förklarar att transporten var på väg med gods från GM till Volvo Cars i Skövde.

Volvo Cars har tidigare uppmärksammats av tidningen Proffs för i många fall spektakulära överlaster på 3,5-tonsbilar. Nu lägger vi alltså en rejäl rattfylla till deras ”cv”.

När vi talar med Böhm Transport i Wien, är det Robert Celleng som svarar och berättar, med emfas, att det handlade om en ”mycket brådskande transport från GM till Volvo Cars i Skövde” (cirka 20 ton motordelar). Var det därför föraren bröt mot kör- och vilotiderna?
- Det var det antagligen, säger Celleng som låter uppriktigt ledsen över det som inträffat. Men det var verkligen en viktig transport.

Nu blev det viktiga godset ändå försenat, men han berättar att de informerade såväl kunden som Volvo Cars om karaktären av det inträffade och det är naturligtvis inte bra publicitet för någon av dem. Hur har ni agerat vidare så att det inte ska hända igen?
- Föraren har varit en av våra bästa och har aldrig haft det här problemet tidigare, men nu kommer vi inte längre att använda oss av honom, avslutar Robert Celleng.

Proffs har varit i kontakt med Volvo Cars pressavdelning, som fått våra frågor via e-post. Flera timmar efter utsatt deadline hade de dock inte återkommit med några svar.

Om artikeln

Publicerad: Måndag 22 Maj 2017, kl 16:51
Kategori: Nyhet
Taggar: Böhm Transport, Rattfylleri, Trafiksäkerhet, Volvo Cars

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant