Fordonen på bilden har inget med artikeln att göra.Fotograf: Göran Rosengren, arkiv

I nästa nummer:

Svensk cabotagetolkning unik för Europa

Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!

I nästa vecka kommer ett nytt nummer ut av Proffs, tidningen för dig som tar ditt yrke på största allvar och som vill att din bransch ska saneras från oseriösa aktörer som urholkar de sociala villkoren och som dumpar transportpriser genom en affärsidé som går ut på att fuska och mygla. I kommande nummer tar vi till exempel upp den ojämna kampen mot cabotagefusket.

Sedan den 1 januari 2015 har cirka 130 rapporter kommit in till Transportstyrelsen gällande otillåtet cabotage. De allra flesta som rapporterats har tvingats betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift till den svenska staten.

I oktober förra året kommer dock Transportstyrelsen ut med nya direktiv om hur man ska tolka EU-reglerna i de delar som rör cabotage- och kombitrafik. I ett slag blev det som förr klassats som otillåtet plötsligt tillåtet, för att använda lite grovhuggna ord.

Vad det egentligen handlar om är att Transportstyrelsen numera anser att många ”forna” otillåtna cabotage nu ska rapporteras som olaglig yrkesmässig trafik. En förvisso allvarligare rubricering, men som troligtvis inte kommer att kosta transportfuskarna ett rött öre då majoriteten av våra svenska åklagare inte riktigt vill ta i dessa ärenden. Med vissa undantag, ska tilläggas.

Frågan är också om vi i Sverige har polisiära resurser att jobba med ärenden som sannolikt ändå hamnar i papperskorgen förr eller senare?

Proffs har jämfört Transportstyrelsens nuvarande tolkning med några av våra grannländers. Vi har lyssnat med norska Statens vegvesen, danska Tungvognscenter, tyska BAG och (naturligtvis) den svenska trafikpolisen samt Transportstyrelsen.

Det vi snart konstaterade är att skillnaden länderna emellan om vad som är otillåtet cabotage eller inte, är påtaglig. Och det beror inte på trafikpolisernas inställning.

Vi på Proffs är inte ensamma om att se det orimliga i Transportstyrelsens ”utspel”. Även Näringsdepartementet har reagerat och föreslår nu en lagändring för att återigen kunna fånga in fuskarna. I en promemoria ger man Transportstyrelsen, i klartext, en rejäl smäll på fingrarna.

En snabb rundringning till några polisregioner i Sverige visar att Transportstyrelsens ”kovändning” har kostat både branschen och oss skattebetalare rejält med pengar. Sedan den 1 januari i år har tre av landets sju polisregioner fått släppa iväg ett tjugotal utlandsbaserade transportörer som före oktober 2016 hade varit solklara, otillåtna cabotage.

Till detta ska läggas att Transportstyrelsen även har backat i tidigare tagna (preliminära) cabotagebeslut. Hur många – och vad det innebär i pengar (ej polisernas och bilinspektörernas arbete inräknat) – kan du läsa om i nästa tidning.

Missa inte våra uttömmande artiklar på temat otillåtet cabotage. Ta en prenumeration nu!

Du som vill beställa en helårsprenumeration (315:- inkl. moms) och som absolut inte vill missa nästa nummer, skickar ett mail till goran@vagpress.se. Då skickar vi ut nästa nummer manuellt till dig (så länge lagret räcker). Därefter kan du se fram emot ytterligare tolv tidningar! En bra deal, eller hur?

Glöm inte heller bort att gilla oss på Facebook!

Om artikeln

Publicerad: 2017-04-14 13:57
Kategori: Nyheter
Taggar: cabotage Olaga yrkesmässig trafik Transportstyrelsen