Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

Sveriges Åkeriföretag betonar att det är viktigt att komma ihåg att tunga lastbilar står för ungefär sju procent av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Det är dock fullt möjligt att uppnå en markant minskad nivå av fossila utsläpp inom åkerinäringen om stödet är rätt, utan godsöverflyttning.
- Regeringen lyfter fram att man vill främja en överflyttning av godstransporter från väg till järnväg och sjöfart för att minska klimatpåverkan. Vi anser att detta är fel väg att gå. Rätt förutsättningar innebär att åkerinäringen kan ställa om till fossilfrihet utan att flytta över gods, säger Tove Winiger, politiskt ansvarig.

Det som avgör hastigheten på omställningen är tillgången på hållbara och förnybara drivmedel. Där är efterfrågan idag större än utbudet. Förslaget om reduktionsplikt som nu är remitterat är ett efterlängtat långsiktigt styrmedel som stärker åkerinäringens förutsättningar att nå målen om fossilfrihet, skreiver Sveriges Åkeriföretag i ett pressmeddelande. 

Även att regeringen i propositionen lyfter fram att frågan om fossilfria drivmedel bör drivas i EU är också glädjande, menar man.
- För att inte konkurrensen mellan företag runt om i Europa ska snedvridas så måste arbetet mot en fossilfri transportsektor ske även i Europa men också globalt. Det påverkar den svenska ekonomin på ett hållbart sätt, då alla inom transportområdet på sikt följer samma regelverk, säger Tove Winiger.

Att regeringen väljer att ge polisen ett extra tillskott på 700 miljoner detta år för att öka antalet polisanställda ytterligare utöver den tidigare satsningen detta år, är mycket positivt anser Sveriges Åkeriföretag.

Likaså att regeringen lyfter fram att antalet uppklarade brott måste öka och därför nu också förstärker samverkan mellan polis och åklagare.
- Ökade resurser till polisen är helt nödvändigt. Åkerinäringen präglas av stenhård konkurrens, där vissa företag bryter mot lagen. Men polisen måste också få rätt förutsättningar för att upprätthålla ordning och reda på vägarna. Där hoppas vi nu på en förstärkning av trafikpolisen som idag är så få som cirka 200, säger Tove Winiger.

- Efter terrordådet i Stockholm förra fredagen så tror jag att många - och inte bara vi som arbetar inom transportbranschen - önskar en starkare polisiär närvaro och därför uppskattar detta beslut, tillägger hon avslutningsvis.






 

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 18 April 2017, kl 15:54
Kategori: Nyhet
Taggar: Ekonomi, Politik, Sveriges Åkeriföretag, Vårbudgeten 2017

Nette och Nisse blåser nytt liv i TIA

Efter en tid i dvala har det återigen börjat röra på sig i chaufförsföreningen Truckers International Association, TIA, i Sverige. Med mottot "Vägen är vårt kall - Lagen är vår mall" har man för avsikt att med nya krafter ge sig in i debatter och diskussioner som rör vägtransportbranschen. Och i styrelsen hittar vi ett nytt namn i TIA-sammanhang, men som är tämligen välkänt för stora delar av chaufförskåren. Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin:

”8 165 dödade i trafiken – en nationell tragedi”

8 165 personer har dödats på vägarna i Sverige sedan Nollvisionen infördes 1997 fram till 2015. 68 649 personer har skadats svårt under perioden. Det finns idag inget som säger att hastigheten på vägarna eller stressen i samhället i stort kommer att avta de närmaste åren eller ens på lång sikt. Hastigheten dödar och kommer att fortsätta att orsaka förluster.
Globaliseringen och migrationen kommer att ställa ytterligare krav på transportsystemet. Därför är det nu hög tid för en nationell samling för ökade stödinsatser för alla de som drabbas av trafikskadorna. Vi får inte lov att låta folkhälsoproblemet skena iväg mer nu. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Johan om vägen till framgång:

”En dröm får aldrig bli ett självändamål”

Tidningen Proffs har idag premiär för vår nya webb-vinjett, "Hemma hos". Artiklar under den vinjetten kommer att lyfta den positiva delen av branschen, som ju är i majoritet.
Redaktionen har den här gången hälsat på hos Johan Nilsson och hans familj i Höganäs som driver ett åkeri- och entreprenadföretag. Och det går riktigt bra!

Nu får Adblue-fuskarna det hett om öronen – i Danmark

Den danska polisen tar nu ny kunskap i bruk mot fusk med lastbilarnas avgasreningssystem. Under en kontroll i veckan avslöjade polisen flera lastbilar med olaglig utrustning, så kallade Adblue-blockers.

Startskottet har gått för MAN:s ”roadshow”

MAN har påbörjat en tre veckor lång turné för att visa upp sina fordon för åkare och chaufförer. Totalt besöker man nio platser. Den första i Malmö igår, onsdag, och idag ställde man upp ekipagen i Helsingborg.
Totalt står sex fordon och fordonskombinationer till kundernas förfogande. Ett sjunde (timmerekipage) ansluter på vissa orter lite längre norrut i landet.

Sveaskog:

”Olika ambitionsnivåer orsaken till avbrutet samarbete”

Lots Group AB avbryter samarbetet med Sveaskog och anger bland annat olika syn på förbättringsarbete och ambitionsnivåer. Kritik riktades mot Lots för att köra med överlaster och Sveaskog anser att avtalet med Lots har marginaler för åkerierna ska kunna vara lönsamma.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

I nästa nummer:

Svensk cabotagetolkning unik för Europa

Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!

Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås

Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.

Partille kommun agerade snabbt efter tips

Bostadsbaracker på industriområde inte okej

Många trailerekipage, fordonsvård och förare boendes i baracker tätt intill varandra i ett industriområde, väckte uppmärksamhet och frågor om huruvida detta var förenligt med stadsplaneringen. Svaret är – det är inte okej!
Kommunen agerade snabbt och nu är barackerna borta.

Lots avbryter samarbete med Sveaskog

Vi har olika syn på hur förbättringsarbete genomförs, konstaterar Lots vd Martin Lewerth, som efter endast 10 veckor samtidigt noterar att leveranssäkerheten gått från knappa 70 procent till nära 100 procent.
- Visst har vi haft utmaningar under dessa veckor, men inte några som är ovanliga inom branschen. Tillsammans med åkarna gick vi in i samarbetet med långsiktiga ambitioner, kommenterar han.

Scania vinner Green Truck Award 2017

Scanias nya generation R 450 Highline har fått det prestigefyllda tyska Green Truck Award 2017 av de ledande branschtidningarna VerkehrsRundschau och Trucker.

Transport i ny manifestation

IKEA-kunden villig att betala mer för schysta transporter

Igår, måndag, genomfördes ännu en manifestation utanför ett antal Ikeabutiker i Sverige för att medvetandegöra kunderna om vad som ligger bakom de låga priserna. Frågan är hur väl budskapet förs fram för att kunderna ska kunna se sammanhanget och att de på många sätt påverkas negativt.

Västeråsärende kan bli pilotfall för trafikåklagare

En polsk dragbil saknade plomb på färdskrivarens givare på växellådan, kitasgivaren. Ett litauiskt ekipage saknade dokument för inkommande transport - och ett bulgariskt ekipage med en makedonsk förare som saknade förartillstånd, blev fredagens skörd utanför Västerås. Ett av ärendena kan nu komma att bli ett pilotfall för trafikåklagaren i Östersund.

Tidningen Proffs fre 21 april 2017

21 april 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras””

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 21 april 2017
Stäng

21 april 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Full fart hos Kilafors - \"Behöver omedelbart nyanställa\"
  • Transportstyrelsen underkänner egna \"cabotagebeslut\" - betalar tillbaka sanktionsavgifter
  • Transportstyrelsens uppfattning om cabotage skiljer sig i fem fall av sju
  • Bespottad tolkning kan bli kortlivad
  • Förvaltningsrätten hinner inte med: \"Hård arbetsbelastning\"
  • Efter BBC-reportaget: IKEA:s ansvar \"mycket stort\"
  • Bröderna startade åkeri: \"Ett intresse som gick överstyr\"
  • ... med mera ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant