För tung last och för små ?bred last?-skyltar på ekipaget som transporterade järnplåtar för den danska speditörsjätten. Kontrollen resulterade i böter, överlastavgift och en ?returbiljett? till Danmark. Inga tekniska brister konstaterades på ekipaget i övrigt.Fotograf: Göran Rosengren För tung last och för små ?bred last?-skyltar på ekipaget som transporterade järnplåtar för den danska speditörsjätten. Kontrollen resulterade i böter, överlastavgift och en ?returbiljett? till Danmark. Inga tekniska brister konstaterades på ekipaget i övrigt.Fotograf: Göran Rosengren

Överlastade och trafikfarliga långtradare fyllde kontrollplatsen vid Långeberga

Under torsdagens fordons- och förarkontroller vid Helsingborg, kunde poliser och bilinspektörer konstatera att det bokstavligt talat rullade riktigt tung trafik på den skånska motorvägen. Lite väl tung, ska tilläggas.
- Vi har haft fyra överlaster att hantera idag, säger trafikpolis Sören Johansson.

Ett tappert, stort polisgäng hade samlats under torsdagen på Långeberga kontrollplats vid Helsingborg för att kontrollera den tunga trafiken. Och trafiken var verkligen tung, beskriver Sören Johansson när vi träffar honom i den skånska snålblåsten.
– Fyra överlaster har vi konstaterat idag. Böter och överlastavgifter har vi utfärdat på allt mellan 10 000 och drygt 17 000 kronor, berättar han och tillägger att samtliga har betalat på plats.

Det kanske mest ögonbrynshöjande var ett tysk ekipage som bilinspektör Jonas Zimmerbäck och polisen Jonas Waldt fick syn på ute på motorvägen. Förutom cirka fem tons överlast, hade luftbälgarna på den tvåaxlade trailerns bakre hjulaxel exploderat. Något som ledde till omlastning av granulerat gjutjärn i ”lösvikt” samt bärgning till verkstad för reparation. Och böter, så klart.

För Jonas Waldt är trafikpolisarbetet nytt. Ett välkommet tillskott för trafikpolisen i Helsingborg. Egentligen är Waldt hundförare sedan 21 år men då hans senaste hund inte riktigt passade för uppgiften, har han fått lämna den ifrån sig igen.
– Jag är nu hos trafikpolisen i fyra månader. Det här med tung trafik är mycket mer intressant än vad jag tidigare kunde föreställa mig, säger han.

Stannar du kvar hos trafikpolisen då?
– Tanken är att jag ska tillbaka, men jag vet faktiskt inte, säger Jonas Waldt lite tvekande.

En av dagens överlaster handlade om en transport av två rejäla järnplåtar. En polsk dragbil som körde på uppdrag av en stor dansk speditör. Förutom 14 900 kronor i överlastavgift och böter, blev ekipaget ”utvisat” från Sverige.
– Ja, han får åka tillbaka till Danmark för att lasta om godset, säger Sören Johansson.

I de kalla, skånska vindarna sågs även ett förvisso känt polisansikte, men ändå en ”katt bland hermelinerna” – Finn Edlund, trafikpolis från Sandviken, region Mitt.  Vad gör du här?
– Min grupp har varit i Helsingborg för att bland annat titta på ”myrtrafiken”, alltså den trafik som gör inköpsresor av alkohol till Tyskland, berättar han.

Under torsdagen fick Edlund möjlighet att sammanstråla med sina skånska kollegor på Långeberga.
– Det här är väldigt kompetensutvecklande och skapar en samsyn, regionerna emellan. Mycket viktigt och bra, konstaterar Finn Edlund som direkt fick ta hand om ett överlastat, tyskt ekipage med lettisk chaufför.

– Den här typen av trafik har vi inte alls i samma utsträckning hemma. Här är ett mycket högre trafikflöde, tillägger han avslutningsvis.

Utan att försöka göra en statistisk sammanställning av kontrollinsatsen, kan dagen summeras med att Långeberga kontrollplats periodvis var fylld till bristningsgränsen med allt från fartsyndare i personbilar till riktigt risiga lastbilsekipage som i vissa fall hade rejäla överlaster.

Endast överlastavgifter och böter för detsamma uppgick till totalt närmare 60 000 riksdaler under torsdagen. Pengar som alltså betalades på plats. 

Om artikeln

Publicerad: 2017-03-10 12:47
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Överlaster Trafikbrott Trafikpolisen Trafiksäkerhet