Bilar som inte har bromsar får inte köras. Detta har nu den estniske chauffören fått erfara med all önskvärd tydlighet.Fotograf: Roger Ogemar Bilar som inte har bromsar får inte köras. Detta har nu den estniske chauffören fått erfara med all önskvärd tydlighet.Fotograf: Roger Ogemar

Estnisk flygfrakt med dåliga bromsar klampades

En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna ? vilket ledde till klampning.

Igår kväll, söndag, på kontrollplats Kaleby i Västerås, stoppades ett estniskt ekipage med trailern full av norsk fisk som skulle via flyget på Arlanda till USA. Det var en rutinkontroll som slutade med klampning. Hur gick det till?
– När vi undersökte dragbilen, upptäckte vi att det läckte från en bromscylinder och då utökade vi kontrollen, säger bilinspektör Roger Ogemar.

Alla dokument och tullpapper var i sin ordning, men på dragbilen visade det sig att det helt saknades bromsar på tre av hjulen.
– Det var på höger fram och båda bakhjulen på vänster sida, säger Ogemar.

Chauffören fick besked på att han inte fick köra vidare innan felet åtgärdats och åkeriet berättade att de skulle skicka en annan dragbil samt folk som skulle reparera fordonet på plats.

Trailern fick föraren ställa av i väntan på reparation. Men ni klampade den sedan?
– Vad som hände var att när han ställt av trailern och kört fram, gick vi in för att äta, säger Ogemar. När jag kom ut igen, ser jag att han åter hade kopplat på trailern och då ville vi försäkra oss om att han inte kunde lämna platsen.

Ännu en gång fick föraren ställa av trailern, men nu sattes det på en klamp och eftersom det är en teknisk klampning, gäller den tills felet är åtgärdat.

Om fordonet ska repareras på plats, måste klampen låsas upp, men då finns bommar på kontrollplatsen som förhindrar att fordonet kan köra ut. Ogemar är emellertid av uppfattningen att bromsarna kan bli svåra att reparera på plats och att fordonet istället borde bärgas till verkstad för en ordentlig genomgång.

Men om ekipaget trots allt repareras på plats har föraren fått kontaktuppgifter till polisen.
– Föraren har ett telefonnummer som han ska ringa när allt är klart och det är vakthavande befäl som har nyckeln och protokollet som talar om vad det är som ska vara åtgärdat innan han låser upp, förklarar Ogemar.

I dag har åkeriet hört av sig för att de ville ha tillstånd att köra fordonet till båten för att sedan reparera det i Estland.
– Tillståndet nekades och istället skickas nu en bärgare från Estland för att hämta hem dragaren för reparation och det är sagt att hämtningen ska ske under förmiddagen i morgon, avrundar Roger Ogemar.

För att säkerställa att allt kommer att gå rätt till, har fullmakt, registreringsnummer på bärgningsbilen och uppgifter på vem som kommer och hämtar, begärts in från företaget för att klampen ska låsas upp.

Om artikeln

Publicerad: 2017-02-20 17:39
Kategori: Nyheter
Taggar: Klampning Körförbud Trafikpolisen Trafiksäkerhet Västerås