Foto: Jonas/läsarbild

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen

Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.


Minibussar på plats i Ängelholm. Vittnesmål gör gällande att det är avlösningsförare som körs i dessa. Foto: Jonas/läsarbild 

Redan i oktober publicerade Proffs den första artikeln om parkeringsproblemen på Kungsgården där framför allt lettiska Kreiss kommit att dominera gatubilden tillsammans med litauiska Vlantana. Ett första steg blev att begränsa parkeringstiden till 24 timmar, något som snart kringgicks. Genom Proffs fick kommunen direktkontakt med de båda åkerierna och inför förra veckans möte var platsen stängd för all parkering under en vecka.

Sistlidna fredag hölls kommunens stormöte då runt tjugotalet deltagare, varav ett stort antal kommuntjänstemän, inbjudna talare och representanter från de berörda kringliggande företagen samt åkerinäringen, deltog. Liane Ask från Sveriges Åkeriföretag i Malmö var på plats.
- Det är positivt att branschrepresentanter är drivande i frågan, säger hon. Vi vill också få en uppfattning om vilken sorts trafik dessa fordon bedriver.

Hon noterar att åkerierna vill ha kvar parkeringsplatsen, dock gav mötet inga konkreta förslag till förändringar, men deltagarna fick framföra sina tankar.

Docent Henrik Sternberg har tidigare i år deltagit i ett liknande möte i Helsingborg som Proffs skrivit om.
- Det märks att uppställningsplatser och nedskräpning är ett stort problem i många städer, men det är inte helt lätt att diskutera, säger han. Det märkte vi i Ängelholm.

Sternberg hade önskat att mer tid ägnats åt huvudämnet för mötet. 

Jan Magnusson, näringslivsutvecklare på Helsingborgs Stad, driver samma engagemang i Helsingborg och bekräftar Sternbergs uppfattning. Han säger att presentationerna talarna höll var informativa, men att den efterföljande diskussionen aldrig riktigt kom igång.
- Det är bra att man arbetar med frågan, men under detta möte lyfte aldrig diskussionen utan förblev mycket lokal, säger Magnusson som hade hoppats på mer och bredare fokus på det specifika problemet som var anledningen till mötet.

Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg var också inbjuden till mötet i Ängelholm. Och hans uppgift var bland annat att ge den bild som Liane Ask efterlyste.
- Jag berättade om hur lastbilstrafiken ser ut på våra vägar idag och därmed varför det står så många ekipage uppställda på till exempel parkeringen på Kungsgården i Ängelholm, förklarar Johansson.

Han menar parkeringsproblemen i grunden är ett ”EU-problem”.
- Ja, det är ju EU som tillåter den här typen av lastbilstrafik. Transportstyrelsen anser dessutom att det är okej att hålla ordinarie veckovila i lastbilen och någonstans måste ju chaufförerna parkera, menar Sören Johansson.

Moderator för mötet var trafikingenjör Ann-Kristin Wiinberg. På förekommen anledning, frågar vi om hon bland mötesdeltagarna kände att det fanns betänkligheter kring att åtgärder riktas mot utländska personer?
- Nej, det intrycket fick inte jag, säger hon. Trafikpolis Johansson tog emellertid upp nya möjligheter kring att helgvilan inte får tas i hytten vilket kan öppna ytterligare möjligheter.

Något definitivt besked om helgvilan är inte taget i EU. Däremot har EU:s generaladvokat sagt att hans uppfattning är att det inte är tillåtet.

Kommande vecka ska Ängelholms kommun ha ett internt möte för att diskutera det som framkommit på fredagsmötet, som exempelvis endast tre timmars parkeringstid dagtid.

Under lördagsförmiddagen räknades fordonen på platsen, som efter en tids avstängning nu åter är öppen, och det trettiotalet fordon som fanns där, var från flera olika åkerier.

Då platsen var stängd, ökade antalet fordon från Kreiss markant på OKQ8 i Glumslöv söder om Helsingborg, men på söndag förmiddag var de borta. Samtidigt fick redaktionen ta emot bilder från Ängelholm som visar att det åter är ”business as usual” på Kungsgården i Ängelholm.


Under drygt en vecka hade kommunen stängt parkeringen på Kungsgården i Ängelholm. Nu är den åter öppen och därmed är det ”business as usual” för lastbilschaufförerna på platsen. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 Februari 2017, kl 16:07
Kategori: Nyhet
Taggar: Ängelholm, Helsingborg, Kreiss, Parkeringsproblem

"Jag vill inte betala för att sova i lastbilen"

Det är mycket skit och tragik som händer i världen just nu. Den enes död, den andres bröd. Som vi bäddar får vi ligga. Kort sagt. Men nog om det, vi måste trots allt mobilisera oss och för vår egen skull försöka få ordning på oss själva och på ”situation Sverige”.

Polisen kontrollerade veckovilande chaufförer

Helgvilande chaufförer tittade med sömniga, men stora ögon på polisen när de knackade på hyttdörren i söndags. Helsingborgspolisen hade bestämt sig för att kolla hur det låg till med regelefterlevnaden vad gäller att hålla den ordinarie veckovilan (45 timmar) i hytten.
- Jag är av uppfattningen att det inte är tillåtet, säger Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg.

ACEA kräver hårdare tag mot Adblue-fusk

"Hårdare straff och förbud mot annonsering"

De europeiska lastbilstillverkarnas intresseorganisation European Automobile Manufacturers Association, ACEA, i Bryssel kräver nu åtgärder för att förhindra manipulerade utsläpp. Bakgrunden är att det dykt upp en rad tillbehör på marknaden som gör det möjligt att gå förbi SCR-systemen på Euro 6-certifierade fordon. Uteblir AdBluetillförseln blir det ingen minskning av NOx-utsläppen.

Facklig protestaktion mot IKEA:s fultransporter

Svenskägda Brinkman Trans-Holland dömdes nyligen i holländsk domstol för bland annat fusk med kör- och vilotiderna. IKEA hör till dem som anlitar företaget på regelbunden basis. Transport genomförde igår en markering mot IKEA som man menar inte tar kritiken mot utnyttjandet av låglönearbetskraft på allvar.

Berra & Doris - dragplåster på skånskt ”öppet hus”

Under ”Öppet hus” hos Räddningstjänsten i Ängelholm släcktes det eld, de utställda fordonen undersöktes noggrant och de små elbilarna gick varma. Glädjen var kanske som allra störst när barnen fick träffa Bärgar-Berra och Doris som också fanns på plats.

Turkisk åkeriverksamhet fick böta 550 000

Rätten i danska Sønderborg dömde idag en turkisk åkare till dryga böter, bland annat för att hans chaufförer vid upprepade tillfällen har brutit mot kör- och vilotiderna.
Även chaufförerna i fråga fick känna den beska smaken av den danska bötestariffen.

Fackförbunden laddar för manifestation på torsdag:

Protester planeras vid IKEA mot fuskande åkeri

Det svenskägda företaget Brinkman Trans-Holland, som bland annat levererar växter till IKEA-varuhus i Skandinavien, dömdes nyligen i en holländsk domstol för att ha utnyttjat förare från främst Moldavien och Polen. Företaget har betalat förarna nedåt 2 000 kronor i månaden och brutit mot kör- och vilotidsreglerna genom att tvinga chaufförerna att leva veckor eller till och med månader i sträck i sina lastbilar.

Svårt att driva in obetalda broavgifter från utländska åkerier

När vägtrafikanter beläggs med avgifter utöver vägskatten, svallar känslorna. Och när det uppfattas som att utländska fordonsägare kan slippa samma avgifter, blir läget än mer infekterat.

Estnisk flygfrakt med dåliga bromsar klampades

En brådskande last med fisk stoppades i en rutinkontroll i Västerås under söndagskvällen. Det visade sig att dragbilen hade allvarliga problem med bromsarna – vilket ledde till klampning.

Ett kontrastrikt nummer av PROFFS:

En framgångsrik åkare – och en chaufför som inte vill leva längre

I nästa vecka kommer årets andra nummer av Proffs till dig som prenumererar. Numret innehåller som vanligt en mix av ”trivsamma hemma-hos-reportage” och artiklar av betydligt allvarligare karaktär. Men februarinumret är nog mer kontrastrikt än normalt.

Luleåpolisen satte stopp för manipulerat ekipage

Ekipaget tas på bar gärning, men föraren hänvisar till tekniskt fel. Ingen vet något om någonting varför fordonet tas till verkstad för undersökning och då påträffas olaglig utrustning, men så länge funktionerna inte kunde testas, fick fordonet stanna kvar i beslag.

Skarpt läge för tung elektrisk lastbil

I september förra året visade Mercedes-Benz sin prototyp för en eldriven tung lastbil för distributionskörning. Nu står det klart att en mindre serie av 25-tons bilen Urban eTruck kommer att sättas i produktion redan i år och testas hos ett 20-tal kunder. Det blir världens första helt eldrivna, tunga lastbil.

DEBATTARTIKEL

Branschens främsta fråga: - Vart är vi på väg?

I statstelevisionen sänds på fredagskvällarna en frågesport där programledarna ställer den inledande frågan – vart är vi på väg?
Det är inte enkom fredagskvällarna som liknar en frågesport, tyvärr! Hela samhällsstrukturen är ju bokstavligt talat på väg att rämna och våra politiker tycks fjärma sig allt mer från verkligheten. Man kan med rätta ställa sig frågan – vart är Sverige på väg?

Åkerijättar tycker till om parkeringsproblemen

Den bedövande konkurrensen på vägarna omfattar även parkeringsplatserna. Den svenska infrastrukturen mäktar dåligt med att erbjuda uppställningsplatser för det stora antalet lastbärare som dagligen trafikerar våra vägar.

Körde bromslöst på drivaxeln - klampades

Under måndagen stoppar trafikpolisen i Helsingborg ett vitryskt ekipage för kontroll. Föraren hade bra ordning på sina dokument. Värre var det med dragbilen han körde. Bilinspektörerna på plats konstaterade att bilen saknade allt vad bromsar heter på drivaxeln.

Tidningen Proffs fre 24 februari 2017

24 februari 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Ibland är juridiken knepig att förstå sig på”

Brottmålsdomar kan vara mer eller mindre enkla att läsa och förstå. Inte minst för allmänheten. De flesta inser att våldtäkt (en brottsrubricering som för övrigt kan vara på väg att ersättas med sexuellt övergrepp) är en synnerligen integritetskränkande gärning för den som utsätts för ett sådant brott.
Likaså är det känt att bevisvärderingen i just dessa mål ofta är svår, inte minst mot bakgrund av att hela bevisbördan vilar på åklagarens axlar. Till det kommer att gärningen oftast äger rum mellan två personer i enrum utan några vittnen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 februari 2017
Stäng

24 februari 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Usla arbetsvillkor i profithungerns kölvatten
  • Fortsatt höga vågor runt bränsleleveranser till Circle K
  • Från mobbingoffer till framgångsrik åkare
  • Världspressen provar på vinterkörning - med Scania
  • Välbesökt Automässa i Göteborg
  • Bilar som jobbar - hela branschen under samma tal
  • Staplade lastbilar - i 120 knyck
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant