Foto: Jonas/läsarbild

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen

Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.


Minibussar på plats i Ängelholm. Vittnesmål gör gällande att det är avlösningsförare som körs i dessa. Foto: Jonas/läsarbild 

Redan i oktober publicerade Proffs den första artikeln om parkeringsproblemen på Kungsgården där framför allt lettiska Kreiss kommit att dominera gatubilden tillsammans med litauiska Vlantana. Ett första steg blev att begränsa parkeringstiden till 24 timmar, något som snart kringgicks. Genom Proffs fick kommunen direktkontakt med de båda åkerierna och inför förra veckans möte var platsen stängd för all parkering under en vecka.

Sistlidna fredag hölls kommunens stormöte då runt tjugotalet deltagare, varav ett stort antal kommuntjänstemän, inbjudna talare och representanter från de berörda kringliggande företagen samt åkerinäringen, deltog. Liane Ask från Sveriges Åkeriföretag i Malmö var på plats.
- Det är positivt att branschrepresentanter är drivande i frågan, säger hon. Vi vill också få en uppfattning om vilken sorts trafik dessa fordon bedriver.

Hon noterar att åkerierna vill ha kvar parkeringsplatsen, dock gav mötet inga konkreta förslag till förändringar, men deltagarna fick framföra sina tankar.

Docent Henrik Sternberg har tidigare i år deltagit i ett liknande möte i Helsingborg som Proffs skrivit om.
- Det märks att uppställningsplatser och nedskräpning är ett stort problem i många städer, men det är inte helt lätt att diskutera, säger han. Det märkte vi i Ängelholm.

Sternberg hade önskat att mer tid ägnats åt huvudämnet för mötet. 

Jan Magnusson, näringslivsutvecklare på Helsingborgs Stad, driver samma engagemang i Helsingborg och bekräftar Sternbergs uppfattning. Han säger att presentationerna talarna höll var informativa, men att den efterföljande diskussionen aldrig riktigt kom igång.
- Det är bra att man arbetar med frågan, men under detta möte lyfte aldrig diskussionen utan förblev mycket lokal, säger Magnusson som hade hoppats på mer och bredare fokus på det specifika problemet som var anledningen till mötet.

Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg var också inbjuden till mötet i Ängelholm. Och hans uppgift var bland annat att ge den bild som Liane Ask efterlyste.
- Jag berättade om hur lastbilstrafiken ser ut på våra vägar idag och därmed varför det står så många ekipage uppställda på till exempel parkeringen på Kungsgården i Ängelholm, förklarar Johansson.

Han menar parkeringsproblemen i grunden är ett ”EU-problem”.
- Ja, det är ju EU som tillåter den här typen av lastbilstrafik. Transportstyrelsen anser dessutom att det är okej att hålla ordinarie veckovila i lastbilen och någonstans måste ju chaufförerna parkera, menar Sören Johansson.

Moderator för mötet var trafikingenjör Ann-Kristin Wiinberg. På förekommen anledning, frågar vi om hon bland mötesdeltagarna kände att det fanns betänkligheter kring att åtgärder riktas mot utländska personer?
- Nej, det intrycket fick inte jag, säger hon. Trafikpolis Johansson tog emellertid upp nya möjligheter kring att helgvilan inte får tas i hytten vilket kan öppna ytterligare möjligheter.

Något definitivt besked om helgvilan är inte taget i EU. Däremot har EU:s generaladvokat sagt att hans uppfattning är att det inte är tillåtet.

Kommande vecka ska Ängelholms kommun ha ett internt möte för att diskutera det som framkommit på fredagsmötet, som exempelvis endast tre timmars parkeringstid dagtid.

Under lördagsförmiddagen räknades fordonen på platsen, som efter en tids avstängning nu åter är öppen, och det trettiotalet fordon som fanns där, var från flera olika åkerier.

Då platsen var stängd, ökade antalet fordon från Kreiss markant på OKQ8 i Glumslöv söder om Helsingborg, men på söndag förmiddag var de borta. Samtidigt fick redaktionen ta emot bilder från Ängelholm som visar att det åter är ”business as usual” på Kungsgården i Ängelholm.


Under drygt en vecka hade kommunen stängt parkeringen på Kungsgården i Ängelholm. Nu är den åter öppen och därmed är det ”business as usual” för lastbilschaufförerna på platsen. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 Februari 2017, kl 16:07
Kategori: Nyhet
Taggar: Ängelholm, Helsingborg, Kreiss, Parkeringsproblem

Transports ordförande Lars Lindgren avgår

Inför nolltolerans för alkoholinköp vid representation

Svenska Transportarbetareförbundets ordförande Lars Lindgren har idag på egen begäran och i samråd med förbundsstyrelsen valt att avgå med omedelbar verkan.

Bjarne Ringström, gästkrönikör:

"Min klient fälldes för fortkörning trots polismiss"

Jag brinner för rättvisa för dem som arbetar på vägen och jag vill berätta om ett av mina senaste fall då en chaufför som anklagats för fortkörning under kökörning i Göteborg, tog kontakt med mig.

Trafikutskottet vill se strategi om trafiksäkerhet

En strategi borde tas fram för att säkerhetsställa att vägarna blir säkrare för alla trafikanter, inklusive motorcyklister. Det anser trafikutskottet som föreslår att riksdagen i ett tillkännagivande uppmanar regeringen att se till att en sådan strategi tas fram.

MÅNADENS LEDARE

”Kalla det vad som helst – bara det kostar”

Näringsdepartementet skickade nyligen ut en promemoria på remiss till 18 instanser. I stora drag går den ut på att göra ansvarsreglerna vid överträdelse av bestämmelserna om cabotagetransporter på väg mer ändamålsenliga.
Det var så klart glädjande att läsa promemorian – men det känns ändå så ”onödigt” på något sätt. Vi hade ju redan en förordning att förhålla oss till och som uppenbarligen fungerar i alla andra EU-länder.

Transportbasen i exklusiv PROFFS-intervju

”Vidlyftig representation” - för 250 kronor/dag

Transportarbetareförbundet bedriver ett aktivt och omfattande, internationellt arbete. För förbundets ordförande, Lars Lindgren, innebär det omkring 300 dagars arbete per år. Nyligen publicerade Aftonbladet ett tv-inslag där man framställer Lindgren på ett allt annat än smickrande sätt.
- Ja, man har ju hängt ut mig som alkoholist. Det lär jag ju få leva med under lång tid.
Aftonbladet grundar sitt reportage på Lindgrens "vidlyftiga representationer", som utslaget per arbetsdag landar på allt mellan cirka 155 och 250 kronor om dagen, beroende på hur man räknar.

Chauffören frias – men...

Mekaniker och åkare får 7,5 års fängelse för dödsolycka

Fyra familjer berördes av dödsolyckan förorsakad av en lastbil i dåligt skick. Föraren friades medan åkeriägaren och mekanikern dömdes till fängelse. Nu har straffens längd meddelats.

Nytta och nöje kombineras i Volvohytten

Genom att kombinera ljud- och underhållningsanläggningen i hytten med navigeringssystemet och vagnparkshanteringssystemet har Volvo Lastvagnar skapat ett helintegrerat system som styrs via pekskärm, röststyrning och knappar på ratten. Och det är lättanvänt, skriver man i ett pressmeddelande.

Ytterligare ett ”RTL-företag” i konkurs

Skatteverket om F-skattereglerna: ”Skulle se positivt på en översyn”

Vi har skrivit flera artiklar om mannens karriär som företagare vilken kantas av flera konkurser på rad, stora skatteskulder och uteblivna löneutbetalningar till anställda samt såväl tings- som hovrättsdomar. Ändå kan han fortsätta starta företag.

Ekipage med manipulerad färdskrivare åkte rakt in i polisutbildning

Den estländske föraren hade oturen att bli stoppad av polisen just när de hade utbildning på Octet-verktyget. Att ha en manipulerad färdskrivare är aldrig bra - långt mindre vid ett dylikt tillfälle.
Åkeriet skyllde på chauffören och trots att han sedan erkände, fick bilinspektörerna plocka isär fordonet för att hitta hela utrustningen.

Åkeriförbund befarar transportkaos efter Brexit

RHA: ”Brist på kompetens”

På senare tid har det till och från varit brist på sallad i butikshyllorna i de flesta länder som importerar denna vara. I England har det väckt framtida farhågor inför Brexit.

Två manipulerade färdskrivare vid samma tillfälle

Tungkontroll i Danmark gav full pott

En kontroll, som egentligen skulle vara specialinriktad mot cabotagekörningar, utfördes i måndags av Tungvognscenter Syd i Danmark.
Inga otillåtna cabotage kunde avslöjas, däremot en del annat "fuffens".

Lettisk förare vägrade att identifiera sig - greps

Ett lettiskt ekipage stoppades utanför Luleå i tisdags. I hytten fanns två förare och initialt såg det ut som att fordonet kördes med dubbelbemanning. Den ene föraren hävdade att han höll sin dygnsvila, vilket inte är tillåtet i ett fordon på rull.
Ärendet kunde ha gått snabbt, men då en av förarna vägrade att berätta vem han var, greps han.

Nu skärper IKEA alkotesterna

”Säkerhet är av högsta prioritet”

Efter upprepade fall och incidenter i Sverige med förare som kört alkoholpåverkade, har IKEA beslutat att uppdatera sina rutiner för alkoholtester vid sina anläggningar i Torsvik och Älmhult, läser vi ett utskick de nyligen gjort.

Stopp för bulgar med lånade registreringsskyltar

Det blev en minst sagt omtumlande dag för den bulgariske åkaren vars lastbil blev föremål för kontroll i Danmark häromdagen. När polisen stoppade ekipaget vid den dansk/tyska gränsen såg det inledningsvis ut som att man hade med en bulgarisk dragbil att göra.

DEBATTARTIKEL

Per Klarberg (SD):

”Straffa lastbilsnäringen - inte rätt väg att gå”

Regeringens förslag om att tillåta tyngre lastbilar, samt införa en ny bärighetsklass för dessa, är något i grunden väldigt positivt. Tyngre lastbilar är i regel, både ur ett ekonomiskt och miljömässigt perspektiv, effektivare. Dessutom sliter de mindre på vägarna tack vare det minskade axeltrycket, vilket leder till minskad underhållskostnad för staten per tonkilometer gods som transporteras.

Tidningen Proffs fre 24 mars 2017

24 mars 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Hur skulle du själv ha dömt?”

Fullgod bevisning i brottmål eller ej – det är (ofta) frågan. Allmänheten har ibland en klar uppfattning i något mål som varit omdiskuterat i media. Bevisnivån som erfordras för en fällande dom är att det ska vara ”ställt bortom rimligt tvivel”, att den som åtalats för brott verkligen är skyldig. En hundraprocentigt säker bevisning kan aldrig krävas, eftersom domare då skulle behöva ha en utomjordisk förmåga att avgöra vad som är sant och falskt.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 mars 2017
Stäng

24 mars 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Rösbo lyfter allt som går att lyfta
  • Regeringen stoppar kilometerskatt - för tillfället
  • Samats förare saknar viktig utbildning
  • Negativ beteendeutveckling bakom ökat antal olyckor?
  • Amerikanska Volvokunder i kläm
  • Växande smuggeltrafik kräver nya tag av tullen
  • Bakgavellyftar från Bispgården lyfter hela bygden
  • Håkan kom med Sågmyras mest efterlängtade lastbil

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant