Foto: Jonas/läsarbild

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen

Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.


Minibussar på plats i Ängelholm. Vittnesmål gör gällande att det är avlösningsförare som körs i dessa. Foto: Jonas/läsarbild 

Redan i oktober publicerade Proffs den första artikeln om parkeringsproblemen på Kungsgården där framför allt lettiska Kreiss kommit att dominera gatubilden tillsammans med litauiska Vlantana. Ett första steg blev att begränsa parkeringstiden till 24 timmar, något som snart kringgicks. Genom Proffs fick kommunen direktkontakt med de båda åkerierna och inför förra veckans möte var platsen stängd för all parkering under en vecka.

Sistlidna fredag hölls kommunens stormöte då runt tjugotalet deltagare, varav ett stort antal kommuntjänstemän, inbjudna talare och representanter från de berörda kringliggande företagen samt åkerinäringen, deltog. Liane Ask från Sveriges Åkeriföretag i Malmö var på plats.
- Det är positivt att branschrepresentanter är drivande i frågan, säger hon. Vi vill också få en uppfattning om vilken sorts trafik dessa fordon bedriver.

Hon noterar att åkerierna vill ha kvar parkeringsplatsen, dock gav mötet inga konkreta förslag till förändringar, men deltagarna fick framföra sina tankar.

Docent Henrik Sternberg har tidigare i år deltagit i ett liknande möte i Helsingborg som Proffs skrivit om.
- Det märks att uppställningsplatser och nedskräpning är ett stort problem i många städer, men det är inte helt lätt att diskutera, säger han. Det märkte vi i Ängelholm.

Sternberg hade önskat att mer tid ägnats åt huvudämnet för mötet. 

Jan Magnusson, näringslivsutvecklare på Helsingborgs Stad, driver samma engagemang i Helsingborg och bekräftar Sternbergs uppfattning. Han säger att presentationerna talarna höll var informativa, men att den efterföljande diskussionen aldrig riktigt kom igång.
- Det är bra att man arbetar med frågan, men under detta möte lyfte aldrig diskussionen utan förblev mycket lokal, säger Magnusson som hade hoppats på mer och bredare fokus på det specifika problemet som var anledningen till mötet.

Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg var också inbjuden till mötet i Ängelholm. Och hans uppgift var bland annat att ge den bild som Liane Ask efterlyste.
- Jag berättade om hur lastbilstrafiken ser ut på våra vägar idag och därmed varför det står så många ekipage uppställda på till exempel parkeringen på Kungsgården i Ängelholm, förklarar Johansson.

Han menar parkeringsproblemen i grunden är ett ”EU-problem”.
- Ja, det är ju EU som tillåter den här typen av lastbilstrafik. Transportstyrelsen anser dessutom att det är okej att hålla ordinarie veckovila i lastbilen och någonstans måste ju chaufförerna parkera, menar Sören Johansson.

Moderator för mötet var trafikingenjör Ann-Kristin Wiinberg. På förekommen anledning, frågar vi om hon bland mötesdeltagarna kände att det fanns betänkligheter kring att åtgärder riktas mot utländska personer?
- Nej, det intrycket fick inte jag, säger hon. Trafikpolis Johansson tog emellertid upp nya möjligheter kring att helgvilan inte får tas i hytten vilket kan öppna ytterligare möjligheter.

Något definitivt besked om helgvilan är inte taget i EU. Däremot har EU:s generaladvokat sagt att hans uppfattning är att det inte är tillåtet.

Kommande vecka ska Ängelholms kommun ha ett internt möte för att diskutera det som framkommit på fredagsmötet, som exempelvis endast tre timmars parkeringstid dagtid.

Under lördagsförmiddagen räknades fordonen på platsen, som efter en tids avstängning nu åter är öppen, och det trettiotalet fordon som fanns där, var från flera olika åkerier.

Då platsen var stängd, ökade antalet fordon från Kreiss markant på OKQ8 i Glumslöv söder om Helsingborg, men på söndag förmiddag var de borta. Samtidigt fick redaktionen ta emot bilder från Ängelholm som visar att det åter är ”business as usual” på Kungsgården i Ängelholm.


Under drygt en vecka hade kommunen stängt parkeringen på Kungsgården i Ängelholm. Nu är den åter öppen och därmed är det ”business as usual” för lastbilschaufförerna på platsen. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 Februari 2017, kl 16:07
Kategori: Nyhet
Taggar: Ängelholm, Helsingborg, Kreiss, Parkeringsproblem

GÄSTKRÖNIKA - HÄR STANNAR SVERIGE

Snart kommer det!

Vägpaketet som varit på väg ska presenteras i morgon, vi får nu se hur man tänkt nere i Bryssel.
Paketets ankomst har föranletts av massa alternativ fakta, vi i HSS har hållit oss avvaktande och lyssnat på våra källor, då man från deras håll säger att det varit helt tyst om vad det innehåller.

M och MP förklarar ”förvirrande” EU-röstning

När Transportutskottets resolution förra veckan röstades igenom i EU-parlamentet, uppstod frågetecken kring hur Moderaterna och Miljöpartiet röstat.
Vi har frågat hur de tänkte.

Nyktert vid storkontroll i Storuman – men...

En grov olovlig körning och en manipulerad skrivare

En gemensam storkontroll i norra Sverige ledde till ett par ingripanden för tunga ekipage, men det fanns annat som glädjande nog lyste med sin frånvaro den dagen.

Lastbilar i hundratal på väg mot Gillingebanan

Idag öppnar Stockholm Truck Meet

Idag, fredag, slår Stockholm Truck Meet upp portarna för årets lastbilsutställning. Lastbilar, pickups, motorcyklar och entreprenadmaskiner i hundratal står redo för att möta publiken – och juryn.

Snabb turk utan färdskrivarblad klampades

Poliserna var på utbildning igår den 23 maj, men det hindrade inte bilinspektörerna i Västerås att själva ha koll på trafiken och redan på morgonen tog man in två ekipage på kontrollplats Karleby som båda gav utdelning av den lite ovanliga arten.

20 ton motordelar på väg till Skövde – med full chaufför

Speditören: ”Det var verkligen en viktig transport”

Trafiknykterhetens Dag i torsdags blev allt annat en nykter tillställning på de skånska vägarna. Polisen utförde under några eftermiddags- och kvällstimmar fordons- och förarkontroll på olika platser i trakterna runt Helsingborg. Åtta rattfyllor, bland annat en långtradarchaufför på väg till Skövde med motordelar, kunde polisen sätta stopp för. 

Jubel om ”Vägtransportpaket” riskerar fastna i halsen

Rosengren: ”Vad vill M och MP – egentligen?”

Transportutskottets resolution för skapandet av EU:s stora Vägtransportpaket, röstades ännu en gång igenom i sin helhet när parlamentet i plenum i Strasbourg sade sitt den 18 maj. Det talas om optimism och pessimism, men mindre om hur våra svenska politiker röstade om resolutionen. Det har vi tagit reda på.

Sminktransport med bromsproblem klampades

Damerna i Enköping får vänta med att gå på fest tills sminket som fastnade i Västerås kommer fram till Enköping.

PROFFS WEBB-TV

Racetruck och gamla pärlor tar sikte på Ring Knutstorp

För 32 år sedan kördes Sveriges första truckrace här. Nu är man tillbaka på platsen för att åter släppa de gamla hästkrafterna lösa på banan. Det rustas nämligen för premiär av evenemanget Old Trucks on Track som man hoppas ska bli en årligt återkommande familjefest. Proffs har besökt arrangörerna på plats på "ringen". Se tv-inslaget!

Ett skepp kommer lastat - med utlandschaufförer

De var stolta över sitt yrke och de hjälpte varandra. Sammanhållningen var emellanåt nödvändig för att klara sig i de främmande länder de körde i. Idag är det få svenska utrikesförare kvar, men bland dem som finns är sammanhållningen fortfarande påtaglig när de två gånger om året träffas för att ha roligt och tala gamla minnen.

Sveriges första eldrivna lastbil för elväg är registreringsbesiktigad

Sveriges första helt eldrivna lastbil för elväg har genomgått en registreringsbesiktning på Bilprovningen - och godkänts. Detta är en milstolpe i utvecklingsprojektet eRoadArlanda som syftar till att långsiktigt förverkliga målet om hållbara transporter via elvägar.

Olaglig körning kostade 350 000 i Danmark – i Sverige hade de gått fria

Rätten i danska Kolding dömde idag ett danskt åkeri och dess polska dotterbolag till böter om totalt 260 000 danska kronor, vilket motsvarar cirka 350 000 svenska.

”Bring-broder” körde mer än ett dygn – vilade i 2,5 timme

Två bröder och tillika chaufförer har på senare tid dykt upp i mindre smickrande sammanhang i Norge. Båda kör för Bring och har därför i norsk media kommit att kallas "Bröderna Bring". Nu skriver Tungt.no ännu ett kapitel i Bröderna Brings bok då en av männen återigen blivit ertappad med att ha brutit mot lagar och regler...

Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse

Riksdagen lämnade i maj två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall och hänvisade till Transportstyrelsens utredning. I den utredningen har man även analyserat den norska vinterdäckslagen som infördes 2015 och som även kräver fem millimeters mönsterdjup. Men enligt Transportstyrelsen har man inte kunnat utläsa något positivt i olycksstatistiken gällande personskadeolyckor i Norge i samband med införandet av vinterdäckskrav.
- Du har inte sommarskor på dig när du promenerar på vintern, kontrar Arne Larsen Island, överingenjör på Vegdirektoratet, Statens Vegvesen i Norge.

Stulet fordon – bromslöst – obetald vägavgift – oskyltad ADR

- En ”vanlig dag på jobbet” för Västeråspolisen

En helt vanlig dag på jobbet som bilinspektör i Västerås är antagligen inte lik någon vanlig dag på något annat jobb. Ännu en gång fyllde man nätet på kontrollplats Kaleby.

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017

12 maj 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Normhållarnas tidevarv synes vara ute””

Nu har vi blivit medvetna också i Sverige om vår sårbarhet. Vadå om, frågar du kanske? Jo, nu har vi fått erfara att ett "riktigt" terrordåd (i skrivande stund alltjämt på misstankebasis) kan drabba också oss. Efter det ödesdigra dramat med den framrusande, tillgripna lastbilen på Drottninggatan i Stockholm där flera människor så tragiskt dödades och skadades, kommer alla säkerhetsarrangemang och krav på hårdare tag att öka.
Och vi har också till fullo insett att ett tungt fordon i fel sammanhang kan vara ett otäckt och verkningsfullt mordvapen.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 12 maj 2017
Stäng

12 maj 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Donnez nya - ett Mercedesbygge i hästväg
  • Artisten som känner stolthet över att vara chaufför
  • Kurvor med fel lutning en dödsfara
  • Det här gäller för resor till och från lastbilen
  • Elev stoppades av polisen 40 gånger - samma dag!
  • Johan blir aldrig \"lack\" på sitt jobb
  • Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant