Foto: Jonas/läsarbild

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen

Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.


Minibussar på plats i Ängelholm. Vittnesmål gör gällande att det är avlösningsförare som körs i dessa. Foto: Jonas/läsarbild 

Redan i oktober publicerade Proffs den första artikeln om parkeringsproblemen på Kungsgården där framför allt lettiska Kreiss kommit att dominera gatubilden tillsammans med litauiska Vlantana. Ett första steg blev att begränsa parkeringstiden till 24 timmar, något som snart kringgicks. Genom Proffs fick kommunen direktkontakt med de båda åkerierna och inför förra veckans möte var platsen stängd för all parkering under en vecka.

Sistlidna fredag hölls kommunens stormöte då runt tjugotalet deltagare, varav ett stort antal kommuntjänstemän, inbjudna talare och representanter från de berörda kringliggande företagen samt åkerinäringen, deltog. Liane Ask från Sveriges Åkeriföretag i Malmö var på plats.
- Det är positivt att branschrepresentanter är drivande i frågan, säger hon. Vi vill också få en uppfattning om vilken sorts trafik dessa fordon bedriver.

Hon noterar att åkerierna vill ha kvar parkeringsplatsen, dock gav mötet inga konkreta förslag till förändringar, men deltagarna fick framföra sina tankar.

Docent Henrik Sternberg har tidigare i år deltagit i ett liknande möte i Helsingborg som Proffs skrivit om.
- Det märks att uppställningsplatser och nedskräpning är ett stort problem i många städer, men det är inte helt lätt att diskutera, säger han. Det märkte vi i Ängelholm.

Sternberg hade önskat att mer tid ägnats åt huvudämnet för mötet. 

Jan Magnusson, näringslivsutvecklare på Helsingborgs Stad, driver samma engagemang i Helsingborg och bekräftar Sternbergs uppfattning. Han säger att presentationerna talarna höll var informativa, men att den efterföljande diskussionen aldrig riktigt kom igång.
- Det är bra att man arbetar med frågan, men under detta möte lyfte aldrig diskussionen utan förblev mycket lokal, säger Magnusson som hade hoppats på mer och bredare fokus på det specifika problemet som var anledningen till mötet.

Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg var också inbjuden till mötet i Ängelholm. Och hans uppgift var bland annat att ge den bild som Liane Ask efterlyste.
- Jag berättade om hur lastbilstrafiken ser ut på våra vägar idag och därmed varför det står så många ekipage uppställda på till exempel parkeringen på Kungsgården i Ängelholm, förklarar Johansson.

Han menar parkeringsproblemen i grunden är ett ”EU-problem”.
- Ja, det är ju EU som tillåter den här typen av lastbilstrafik. Transportstyrelsen anser dessutom att det är okej att hålla ordinarie veckovila i lastbilen och någonstans måste ju chaufförerna parkera, menar Sören Johansson.

Moderator för mötet var trafikingenjör Ann-Kristin Wiinberg. På förekommen anledning, frågar vi om hon bland mötesdeltagarna kände att det fanns betänkligheter kring att åtgärder riktas mot utländska personer?
- Nej, det intrycket fick inte jag, säger hon. Trafikpolis Johansson tog emellertid upp nya möjligheter kring att helgvilan inte får tas i hytten vilket kan öppna ytterligare möjligheter.

Något definitivt besked om helgvilan är inte taget i EU. Däremot har EU:s generaladvokat sagt att hans uppfattning är att det inte är tillåtet.

Kommande vecka ska Ängelholms kommun ha ett internt möte för att diskutera det som framkommit på fredagsmötet, som exempelvis endast tre timmars parkeringstid dagtid.

Under lördagsförmiddagen räknades fordonen på platsen, som efter en tids avstängning nu åter är öppen, och det trettiotalet fordon som fanns där, var från flera olika åkerier.

Då platsen var stängd, ökade antalet fordon från Kreiss markant på OKQ8 i Glumslöv söder om Helsingborg, men på söndag förmiddag var de borta. Samtidigt fick redaktionen ta emot bilder från Ängelholm som visar att det åter är ”business as usual” på Kungsgården i Ängelholm.


Under drygt en vecka hade kommunen stängt parkeringen på Kungsgården i Ängelholm. Nu är den åter öppen och därmed är det ”business as usual” för lastbilschaufförerna på platsen. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 Februari 2017, kl 16:07
Kategori: Nyhet
Taggar: Ängelholm, Helsingborg, Kreiss, Parkeringsproblem

1 miljon vill sätta stopp för djurtransporter

Under torsdagen deltog Djurens Rätt i en överlämning av mer än 1 miljon namnunderskrifter mot Europas långa och plågsamma djurtransporter. Av de insamlade namnen, som lämnades över till EU-kommissionär Vytenis Andriukaitis, kommer drygt 140 000 från Sverige.

Fluckinger fast för överlast – två gånger!

”Lasten hade placerats felaktigt”

Tips om överlastade maskintransporter på Fluckingers ekipage har under en längre tid strömmat in till både tidningen Proffs och till polisen. Uppgiftslämnarna har ifrågasatt om det verkligen är möjligt att lasta två stora Volvo-maskiner på en trailer.
Nu vet vi. På mindre än en vecka har Göteborgs trafikpolis nämligen stoppat ett och samma ekipage två gånger.

Neste AB:

Regeringens förslag kan stjälpa utsläppsmålet

Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.

Danskt åkeri förlorar en miljon om året – i bilköer

Inte sällan uppstår köer i trafiken. Anledningarna varierar, till exempel bärgnings- eller vägarbete. När trafiken stannar, får detta ekonomiska effekter för samhället. Ett dansk åkeri på Fyn har räknat ut att de förlorar en förmögenhet, cirka en miljon kronor årligen, när chaufförerna står stilla i en kö på det överbelastade danska vägnätet.

"Pimp my Mack" - nya Anthem-modellen

I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.

Förare utan tillstånd - med dåligt säkrad last – fick böta 3750 kronor

Åklagaren: ”Därför halveras böterna”

Inget förartillstånd och dålig lastsäkring fick konsekvenser och även om speditören inte är misstänkt för något brott, har de förekommit flera gånger i sammanhang då en poliskontroll renderat i påföljder på olika sätt.

Dåligt säkrade betongelement kostade 1500

Dåligt säkrad last och ett ekipage i dåligt skick. Inget ovanligt, men knappast något som lagstiftaren tycks ta på allvar. Betongelement som i värsta fall kunde ha fallit av trailern och orsakat svåra skador och dödsfall "straffas" med 1 500 kronor i böter.

Björn Eriksson invigde nya ”Ljungbyparkeringen”

Efter den väl genömförda debatten i Ljungby i lördags, var det dags för invigning av den nya parkeringsplatsen som öppnar "på riktigt" den 2 oktober. Fram tills den är helt färdig erbjuds gratis parkering, men det fräscha servicehuset är då stängt. 

Ämnena många – och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Polisen för en ojämn kamp mot ”skrotbilarna”

Bromsdel for igenom framrutan på personbil

Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.

DEBATTARTIKEL

Susanne Bäckman (L):

”Svenska transporter ska gå ihop”

Lördagen den 16 september deltar jag i en stor debatt i Ljungby om den svenska åkerinäringen – Vägval 2018. Svenska åkare med svenska chaufförer är snart utrotade. Inte på grund av att de tjänar för mycket, inte kan köra, lasta, lossa och hålla sig till lagar och förordningar utan på grund av skillnader i löneskattetryck. Klockan är fem över tolv och de som förväntas göra något genom mandat från väljare har ingen aning om hur fakta ser ut.

MHF om motståndet mot alkolås:

”Är det någon som har problem med alkoholen?”

"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.

DEBATTARTIKEL

En tom stol på lördag betyder ”walk over”

Har du den minsta lilla möjlighet - kom då till Ljungby på lördag och visa att du bryr dig om din bransch. Det är inte speciellt ofta du har chansen att träffa den klick människor som sitter på makten att avgöra din framtid.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

”Branschens problem bottnar ofta i polisbristen”

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

SÅ på väg till Ljungbydebatten:

”Branschen behöver schyssta spelregler och tiotusentals nya medarbetare”

Sveriges Åkeriföretag är en av flera spelare som deltar i den stora debatten i Ljungby den 16 september. Riksdagspolitiker, branschexperter och åkare och förare förväntas vara på plats. Självklart medverkar vi också. För att våra åkerier ska kunna leverera året om och överallt så behöver villkoren förbättras ytterligare.

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017

11 augusti 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 11 augusti 2017
Stäng

11 augusti 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Dåligt säkrad last kunde ha slutat med kat(t)astrof
  • Alhem: Generaldirektören ett bondeoffer?
  • TEST: TomTom Go Professional 6250
  • Vad händer efter en gastrisk bypass-operation?
  • Världens största (och regnigaste?) skogsmässa
  • Tatra en mästare i svår terräng
  • Kalles Bud – ”började som ett extraknäck”
  • Zeidlitz: ”Kanske dags att stoppa, göra om och göra rätt?
  • Möt gänget som håller koll på yrkestrafiken i norr
  • Lyckad hästkraftsdag lockade storpublik
  • Alingsås Åkericentral – minst i regionen
  • Hos Hagströmska utbildas dina framtida kollegor
  • ... Och mycket mer!

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant