Foto: Jonas/läsarbild

Ängelholm i stormöte om parkeringsproblemen

Kungsgårdens lastbilsparkering i Ängelholm började förra hösten att användas på ett terminalliknande sätt när utländska aktörer annekterade området. Möten har hållits, platsen har varit helt stängd, men nu öppnats och det är åter "business as usual" på platsen.


Minibussar på plats i Ängelholm. Vittnesmål gör gällande att det är avlösningsförare som körs i dessa. Foto: Jonas/läsarbild 

Redan i oktober publicerade Proffs den första artikeln om parkeringsproblemen på Kungsgården där framför allt lettiska Kreiss kommit att dominera gatubilden tillsammans med litauiska Vlantana. Ett första steg blev att begränsa parkeringstiden till 24 timmar, något som snart kringgicks. Genom Proffs fick kommunen direktkontakt med de båda åkerierna och inför förra veckans möte var platsen stängd för all parkering under en vecka.

Sistlidna fredag hölls kommunens stormöte då runt tjugotalet deltagare, varav ett stort antal kommuntjänstemän, inbjudna talare och representanter från de berörda kringliggande företagen samt åkerinäringen, deltog. Liane Ask från Sveriges Åkeriföretag i Malmö var på plats.
- Det är positivt att branschrepresentanter är drivande i frågan, säger hon. Vi vill också få en uppfattning om vilken sorts trafik dessa fordon bedriver.

Hon noterar att åkerierna vill ha kvar parkeringsplatsen, dock gav mötet inga konkreta förslag till förändringar, men deltagarna fick framföra sina tankar.

Docent Henrik Sternberg har tidigare i år deltagit i ett liknande möte i Helsingborg som Proffs skrivit om.
- Det märks att uppställningsplatser och nedskräpning är ett stort problem i många städer, men det är inte helt lätt att diskutera, säger han. Det märkte vi i Ängelholm.

Sternberg hade önskat att mer tid ägnats åt huvudämnet för mötet. 

Jan Magnusson, näringslivsutvecklare på Helsingborgs Stad, driver samma engagemang i Helsingborg och bekräftar Sternbergs uppfattning. Han säger att presentationerna talarna höll var informativa, men att den efterföljande diskussionen aldrig riktigt kom igång.
- Det är bra att man arbetar med frågan, men under detta möte lyfte aldrig diskussionen utan förblev mycket lokal, säger Magnusson som hade hoppats på mer och bredare fokus på det specifika problemet som var anledningen till mötet.

Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg var också inbjuden till mötet i Ängelholm. Och hans uppgift var bland annat att ge den bild som Liane Ask efterlyste.
- Jag berättade om hur lastbilstrafiken ser ut på våra vägar idag och därmed varför det står så många ekipage uppställda på till exempel parkeringen på Kungsgården i Ängelholm, förklarar Johansson.

Han menar parkeringsproblemen i grunden är ett ”EU-problem”.
- Ja, det är ju EU som tillåter den här typen av lastbilstrafik. Transportstyrelsen anser dessutom att det är okej att hålla ordinarie veckovila i lastbilen och någonstans måste ju chaufförerna parkera, menar Sören Johansson.

Moderator för mötet var trafikingenjör Ann-Kristin Wiinberg. På förekommen anledning, frågar vi om hon bland mötesdeltagarna kände att det fanns betänkligheter kring att åtgärder riktas mot utländska personer?
- Nej, det intrycket fick inte jag, säger hon. Trafikpolis Johansson tog emellertid upp nya möjligheter kring att helgvilan inte får tas i hytten vilket kan öppna ytterligare möjligheter.

Något definitivt besked om helgvilan är inte taget i EU. Däremot har EU:s generaladvokat sagt att hans uppfattning är att det inte är tillåtet.

Kommande vecka ska Ängelholms kommun ha ett internt möte för att diskutera det som framkommit på fredagsmötet, som exempelvis endast tre timmars parkeringstid dagtid.

Under lördagsförmiddagen räknades fordonen på platsen, som efter en tids avstängning nu åter är öppen, och det trettiotalet fordon som fanns där, var från flera olika åkerier.

Då platsen var stängd, ökade antalet fordon från Kreiss markant på OKQ8 i Glumslöv söder om Helsingborg, men på söndag förmiddag var de borta. Samtidigt fick redaktionen ta emot bilder från Ängelholm som visar att det åter är ”business as usual” på Kungsgården i Ängelholm.


Under drygt en vecka hade kommunen stängt parkeringen på Kungsgården i Ängelholm. Nu är den åter öppen och därmed är det ”business as usual” för lastbilschaufförerna på platsen. Foto: Göran Rosengren 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 13 Februari 2017, kl 16:07
Kategori: Nyhet
Taggar: Ängelholm, Helsingborg, Kreiss, Parkeringsproblem

Nette och Nisse blåser nytt liv i TIA

Efter en tid i dvala har det återigen börjat röra på sig i chaufförsföreningen Truckers International Association, TIA, i Sverige. Med mottot "Vägen är vårt kall - Lagen är vår mall" har man för avsikt att med nya krafter ge sig in i debatter och diskussioner som rör vägtransportbranschen. Och i styrelsen hittar vi ett nytt namn i TIA-sammanhang, men som är tämligen välkänt för stora delar av chaufförskåren. Nette Schölin.

DEBATTARTIKEL

Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin:

”8 165 dödade i trafiken – en nationell tragedi”

8 165 personer har dödats på vägarna i Sverige sedan Nollvisionen infördes 1997 fram till 2015. 68 649 personer har skadats svårt under perioden. Det finns idag inget som säger att hastigheten på vägarna eller stressen i samhället i stort kommer att avta de närmaste åren eller ens på lång sikt. Hastigheten dödar och kommer att fortsätta att orsaka förluster.
Globaliseringen och migrationen kommer att ställa ytterligare krav på transportsystemet. Därför är det nu hög tid för en nationell samling för ökade stödinsatser för alla de som drabbas av trafikskadorna. Vi får inte lov att låta folkhälsoproblemet skena iväg mer nu. Det skriver Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet och docent i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Johan om vägen till framgång:

”En dröm får aldrig bli ett självändamål”

Tidningen Proffs har idag premiär för vår nya webb-vinjett, "Hemma hos". Artiklar under den vinjetten kommer att lyfta den positiva delen av branschen, som ju är i majoritet.
Redaktionen har den här gången hälsat på hos Johan Nilsson och hans familj i Höganäs som driver ett åkeri- och entreprenadföretag. Och det går riktigt bra!

Nu får Adblue-fuskarna det hett om öronen – i Danmark

Den danska polisen tar nu ny kunskap i bruk mot fusk med lastbilarnas avgasreningssystem. Under en kontroll i veckan avslöjade polisen flera lastbilar med olaglig utrustning, så kallade Adblue-blockers.

Startskottet har gått för MAN:s ”roadshow”

MAN har påbörjat en tre veckor lång turné för att visa upp sina fordon för åkare och chaufförer. Totalt besöker man nio platser. Den första i Malmö igår, onsdag, och idag ställde man upp ekipagen i Helsingborg.
Totalt står sex fordon och fordonskombinationer till kundernas förfogande. Ett sjunde (timmerekipage) ansluter på vissa orter lite längre norrut i landet.

Sveaskog:

”Olika ambitionsnivåer orsaken till avbrutet samarbete”

Lots Group AB avbryter samarbetet med Sveaskog och anger bland annat olika syn på förbättringsarbete och ambitionsnivåer. Kritik riktades mot Lots för att köra med överlaster och Sveaskog anser att avtalet med Lots har marginaler för åkerierna ska kunna vara lönsamma.

KRÖNIKA - AV CATHIE SANDBERG

Jag - en simpel chaufför...

En tanke dyker upp i min hjärna. Varför den tanken vill påminna sig just nu vet jag inte, men det tajmar bra med hur vår yrkessituation ser ut. Hur värderade är vi, jag och du som yrkeschaufförer idag egentligen? Inbringar vi något värde i konsumenternas ögon? Det gör vi nog, men knappast så mycket som vi förtjänar. Tyvärr. Vi är ju mest bara i vägen och kör som dårar och tar plats.  

Sveriges Åkeriföretag om vårbudgeten:

"Fel att fokusera på överflyttning från väg"

Regeringen lyfter i vårbudgeten att utsläppen från transportsektorn ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Sveriges Åkeriföretag är positiv till klimatsatsningen men menar att fokus är fel.

I nästa nummer:

Svensk cabotagetolkning unik för Europa

Snart kommer ett nytt nummer av Proffs till dig som prenumererar. I nr 4-2017 tar vi bland annat upp den otillåtna cabotagetrafiken. Eller, rättare sagt, den som borde klassas som otillåten. För som ni kanske känner till, finns det olika uppfattningar myndigheterna emellan i den frågan. Och dessa meningsskiljaktigheter resulterar i att många som inte följer EU:s direktiv, nu slipper undan straff. I Sverige!

Transportfuskare fortsätter fylla polisens nät i Västerås

Det bulgariska åkeriet sade att trailern var hämtad i Frankrike, men speditören sade Göteborg. Åkeriet skickade frakthandlingar på begäran, men inget de sände var det som efterfrågades. I Västerås har det på senare tid varit utdelning vid varje kontrolltillfälle.

Partille kommun agerade snabbt efter tips

Bostadsbaracker på industriområde inte okej

Många trailerekipage, fordonsvård och förare boendes i baracker tätt intill varandra i ett industriområde, väckte uppmärksamhet och frågor om huruvida detta var förenligt med stadsplaneringen. Svaret är – det är inte okej!
Kommunen agerade snabbt och nu är barackerna borta.

Lots avbryter samarbete med Sveaskog

Vi har olika syn på hur förbättringsarbete genomförs, konstaterar Lots vd Martin Lewerth, som efter endast 10 veckor samtidigt noterar att leveranssäkerheten gått från knappa 70 procent till nära 100 procent.
- Visst har vi haft utmaningar under dessa veckor, men inte några som är ovanliga inom branschen. Tillsammans med åkarna gick vi in i samarbetet med långsiktiga ambitioner, kommenterar han.

Scania vinner Green Truck Award 2017

Scanias nya generation R 450 Highline har fått det prestigefyllda tyska Green Truck Award 2017 av de ledande branschtidningarna VerkehrsRundschau och Trucker.

Transport i ny manifestation

IKEA-kunden villig att betala mer för schysta transporter

Igår, måndag, genomfördes ännu en manifestation utanför ett antal Ikeabutiker i Sverige för att medvetandegöra kunderna om vad som ligger bakom de låga priserna. Frågan är hur väl budskapet förs fram för att kunderna ska kunna se sammanhanget och att de på många sätt påverkas negativt.

Västeråsärende kan bli pilotfall för trafikåklagare

En polsk dragbil saknade plomb på färdskrivarens givare på växellådan, kitasgivaren. Ett litauiskt ekipage saknade dokument för inkommande transport - och ett bulgariskt ekipage med en makedonsk förare som saknade förartillstånd, blev fredagens skörd utanför Västerås. Ett av ärendena kan nu komma att bli ett pilotfall för trafikåklagaren i Östersund.

Tidningen Proffs fre 21 april 2017

21 april 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Identifieringsproblem gör att få kan lagföras””

När jag skriver denna krönika är det bara något dygn kvar till dess Helsingborgs tingsrätt ska meddela dom i ett mål gällande grov vårdslöshet i trafik, där åtal väckts i anledning av att två mc-förare i mycket hög hastighet varit inblandade i en trafikolycka på riksväg 21 vid Klippan.
Det är en polis som själv blev omkörd av MC-förarna före trafikolyckan som uppmärksammat mig på fallet. I min nästkommande krönika här i tidningen Proffs, ska jag noggrant redogöra för slutresultatet genom domen i tingsrätten.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 21 april 2017
Stäng

21 april 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Full fart hos Kilafors - \"Behöver omedelbart nyanställa\"
  • Transportstyrelsen underkänner egna \"cabotagebeslut\" - betalar tillbaka sanktionsavgifter
  • Transportstyrelsens uppfattning om cabotage skiljer sig i fem fall av sju
  • Bespottad tolkning kan bli kortlivad
  • Förvaltningsrätten hinner inte med: \"Hård arbetsbelastning\"
  • Efter BBC-reportaget: IKEA:s ansvar \"mycket stort\"
  • Bröderna startade åkeri: \"Ett intresse som gick överstyr\"
  • ... med mera ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant