Foto: Läsarbild

Kreiss om parkeringsproblemen:

”Varför har ingen tagit kontakt med oss?”

Parkeringsproblemen i Ängelholm fortsätter att eskalera och har under det senaste halvåret antagit oanade proportioner. Nedskräpningen ökar, bränsle tankas och tomgångskörningen är nu omfattande.

En lördag i september 2016 slås någon form av rekord på Kungsgårdens lastbilparkering i Ängelholm då antalet parkerade lastbilar och släp var cirka sextio. Redan då stack det lettiska åkeriet Kreiss ut och i dag dominerar de helt gatubilden där.

Platsen saknar alla sanitära faciliteter vilket skapar ett påtagligt problem och hushållssopor hamnar allt oftare i naturen liksom oljor och andra produkter man finner i en verkstad.

Det har även dokumenterats att det levereras diesel med utländsk tankbil till platsen där det sedan tankas. Den uppgiften är inte bekräftad då vi inte har sett bilder på själva tankningsförfarandet.

Ögonvittnen berättar vidare att det kommer bussar dit med chaufförer som ska avlösa dem som finns på plats.

Lägg därtill att förarna, om än för hand, setts flytta gods mellan enheter, så ter sig Kungsgården i dag mer som en terminal än en tillfällig plats för rast och vila. När kylan slog till kom ytterligare ett problem med att det nu dygnet runt finns ett antal fordon som står på tomgång.

I Proffs nr 2016-10, publicerade vi den första artikeln om Ängelholmsparkeringen. Då skulle kommunen snart ha ett första möte för att se hur man skulle angripa saken.

Ytterligare ett möte hölls, men ännu har inga mer konkreta åtgärder blivit synliga än den i augusti då parkeringstiden med skyltar begränsades till 24 timmar, något förarna snabbt lärde sig att kringgå.

Senare berättar enhetschefen för Stadsmiljö i Ängelholm, Anders Lundin, att man deltagit i ett möte som Helsingborgs Stad genomfört på temat ”problematik kring uppställningsplatser för lastbilar”. Man kommer att närvara även under nästa möte då åtgärder ska diskuteras.

I dag intervjuade vi ansvarig för Ängelholms Miljöenhet, Pernilla Fahlstedt, som endast varit i tjänst en knapp månad och även om hon har hört om Kungsgården, har hon inte hunnit sätta sig in i saken helt ännu. Vi skickar därför information och bilddokumentation till henne tillsammans med frågor.
- Jag kan inte garantera att vi kan svara i dag eftersom det beror på om de som har handlagt ärendet finns på plats, säger hon.

Vi avslutar samtalet med att någon form av initialt uttalande bör de kunna komma med i dag, men så blir det inte.

Redan under första intervjun med Anders Lundin ställde vi frågan om huruvida de varit i direktkontakt med Kreiss för att påtala problemet och få till stånd en dialog. Svaret blev då nej, precis som när frågan åter ställdes nyligen. Proffs tar kontakt med informationsansvarig Svetlana Avene-Avanina på Kreiss och beskriver situationen.
- Det är första gången jag hör detta. Varför har ingen tagit kontakt med oss tidigare, säger hon bestört.

Samtalet kommer att handla även om de uppenbara brotten mot svensk miljölag vad beträffar tomgångskörningen, reparationerna och dieseltankningen. Saker som kan rendera i kännbara böter för företaget. Hon vill ha mer information och dokumentation via mejl vilket ombesörjs utan dröjsmål.

Kan vi förvänta oss att Kreiss kommer att agera skyndsamt och hur ser tidsperspektivet ut?
- Jag kommer att ta informationen till ansvarig person, men kan inte säga om det blir förändringar inom exempelvis två veckor. Det är mycket svårt att hitta platser för lastbilar att stå på i Sverige, avslutar Avene-Avanina.

 

Se filmen från Kungsgården: 

Dieseldimman ligger tung på det fullbelagda Kungsgården och när filmaren närmar sig ett fordon på tomgång, blir föraren aggressiv.
Foto:  Ricard Bergqvist 

 

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 11 Januari 2017, kl 16:09
Kategori: Nyhet
Taggar: Ängelholm, Helsingborg, Kreiss, Parkeringsproblem

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant