I den här bilen befann sig den efterlyste chauffören när han greps i helgen.

Orsakade allvarlig olycka i drogat tillstånd

Efterlyst chaufför greps av trafikpolisen

Den drogade, holländske chauffören körde mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt har polisen jagat chauffören med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör med honom. I helgen påträffades han av trafikpolisen i Helsingborg.

Den 31 maj förra året inträffade en trafikolycka i en korsning i Helsingborg. En holländsk långtradare körde mot rött ljus, med full kraft in i sidan på en personbil av det mindre slaget. Den kvinnliga personbilsföraren skadades svårt. Polisen misstänkte att lastbilschauffören var drogad, vilket också besannades av det blodprov som togs.

Undersökningar visade också att chauffören hade brutit mot kör- och vilotiderna. Rejält.

Före olyckan hade han till exempel kört i 16 timmar, därefter åkt färja för att sedan fortsätta norrut i Sverige. När han kom till Helsingborg, tog färden slut. Mot den lilla personbilen.

Långa körpass och nästan obefintliga raster var inget undantag. Enligt färdskrivaren hade chauffören haft ungefär samma körmönster under överskådlig tid tillbaka.

Den kvinnliga personbilisten bröt bland annat översta kotan i nacken, bäckenbenet, tolv revben och en arm. Hundra sidor sjukhusjournal, fruktansvärd smärta, lång rehabilitering och en frustration över våra rättsvårdande instansers misslyckande är exempel på det kvinnan har tvingats genomlida efter olyckan, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Och chauffören då? Efter olyckan valde åklagaren att försätta honom på fri fot. Han ansåg nämligen att det inte förelåg någon flyktfara. Men föraren försvann och på det holländska åkeriet hade man inte en aning om vart han hade blivit av.

Inte ens chaufförens körkort hade omhändertagits av polisen, trots misstänkt drograttfylla och rödljuskörning.

Han efterlystes senare och i lördags blev det jackpot. Trafikpolisen i Helsingborg hittade chauffören. Han körde för samma åkeri som han gjorde när olyckan inträffade och hade i helgen stannat till i staden för att hålla sin veckovila.

Mannen greps. Nu kunde ärendet få sitt fortsatta rättsliga efterspel.

Under söndagen valde rådman Jonas Lindgren vid Helsingborgs tingsrätt att åter släppa mannen på fri fot.
- Åklagaren ville att han skulle häktas på grund av flyktfaran och att han inte skulle gå att få tag på senare, men min bedömning är att det får vi visst, säger Lindgren.

- Det är normalt att man inte sitter frihetsberövad i avvaktan på att tingsrätten håller huvudförhandlingen, tillägger Jonas Lindgren som ännu en gång understryker att han är säker på att kunna få kontakt med föraren när, och om, det blir dags. 

Åklagare Magnus Larsson i Helsingborg, har jouren när den holländske föraren tas in i helgen. Efter olyckan i maj, har föraren efter förhör varit på fri fot, men när det sista förhöret skulle göras med honom, gick han inte att nå varpå förundersökningsledaren Marie Thor begärde att få honom efterlyst.

I helgen hittade trafikpolisen honom.
- Ja, det stämmer, säger Magnus Larsson. Och innan gårdagens häktningsförhandling gjordes, hördes han en sista gång av polisen samt blev slutdelgiven, så när häktningsförhandlingen började, var förundersökningen färdig.

Om – och i så fall när – åtal väcks, blir det tingsrättens bekymmer att få mannen delgiven.
- Personen kör regelbundet på Sverige och har nu uppgett adresser som tidigare inte varit kända, säger Larsson.

Framgick det av det material du lämnade in att det varit just problem med att nå personen?
- Jo, det framgick, men nu har förhöret gjorts, polisutredningen är färdig och vi väntar på att åklagaren ska fatta beslut om huruvida åtal ska väckas, säger Larsson.

Om åtal väcks, återstår det att se om det går att delge honom och få honom hit.
- Domstolen har gjort den bedömningen att de ska gå att få tag på honom, säger Magnus Larsson.

Marie Thor kan inte se annat än att det blir ett åtal. Och att chauffören kommer att bli dömd, är något som hon är tvärsäker på.
- Att köra mot rött ljus, drogpåverkad, och dessutom orsaka en allvarlig olycka kan inte sluta med annat än ett fängelsestraff, är den bedömning hon gör.

Thor är däremot av inställningen att chauffören borde ha stannat kvar i polisens förvar.
- Nu hade vi honom här. Vi vet ju hur svår han har varit att få tag i.

När olyckan inträffade i maj, tog polisen inte hand om förarens körkort. Varför inte?
- Ett mänskligt misstag av poliserna på plats. En rödljuskörning innebär i sig indraget körkort, punkt slut, förklarar Marie.

I helgen rättades dock det misstaget till. Även om föraren kunde knalla ut ur polishuset under söndagen, gick han åtminstone därifrån utan körkort.

Proffs har försökt att nå åkeriet för en kommentar.

Glöm inte att gilla tidningen Proffs på facebook! På så sätt missar du inte våra spännande artiklar...


Visa att du gillar vårt jobb! 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 16 Januari 2017, kl 16:54
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Drograttfylla, Helsingborg, Rättsfall, Trafikolycka, Trafikpolisen

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant