I den här bilen befann sig den efterlyste chauffören när han greps i helgen.

Orsakade allvarlig olycka i drogat tillstånd

Efterlyst chaufför greps av trafikpolisen

Den drogade, holländske chauffören körde mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt har polisen jagat chauffören med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör med honom. I helgen påträffades han av trafikpolisen i Helsingborg.

Den 31 maj förra året inträffade en trafikolycka i en korsning i Helsingborg. En holländsk långtradare körde mot rött ljus, med full kraft in i sidan på en personbil av det mindre slaget. Den kvinnliga personbilsföraren skadades svårt. Polisen misstänkte att lastbilschauffören var drogad, vilket också besannades av det blodprov som togs.

Undersökningar visade också att chauffören hade brutit mot kör- och vilotiderna. Rejält.

Före olyckan hade han till exempel kört i 16 timmar, därefter åkt färja för att sedan fortsätta norrut i Sverige. När han kom till Helsingborg, tog färden slut. Mot den lilla personbilen.

Långa körpass och nästan obefintliga raster var inget undantag. Enligt färdskrivaren hade chauffören haft ungefär samma körmönster under överskådlig tid tillbaka.

Den kvinnliga personbilisten bröt bland annat översta kotan i nacken, bäckenbenet, tolv revben och en arm. Hundra sidor sjukhusjournal, fruktansvärd smärta, lång rehabilitering och en frustration över våra rättsvårdande instansers misslyckande är exempel på det kvinnan har tvingats genomlida efter olyckan, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Och chauffören då? Efter olyckan valde åklagaren att försätta honom på fri fot. Han ansåg nämligen att det inte förelåg någon flyktfara. Men föraren försvann och på det holländska åkeriet hade man inte en aning om vart han hade blivit av.

Inte ens chaufförens körkort hade omhändertagits av polisen, trots misstänkt drograttfylla och rödljuskörning.

Han efterlystes senare och i lördags blev det jackpot. Trafikpolisen i Helsingborg hittade chauffören. Han körde för samma åkeri som han gjorde när olyckan inträffade och hade i helgen stannat till i staden för att hålla sin veckovila.

Mannen greps. Nu kunde ärendet få sitt fortsatta rättsliga efterspel.

Under söndagen valde rådman Jonas Lindgren vid Helsingborgs tingsrätt att åter släppa mannen på fri fot.
- Åklagaren ville att han skulle häktas på grund av flyktfaran och att han inte skulle gå att få tag på senare, men min bedömning är att det får vi visst, säger Lindgren.

- Det är normalt att man inte sitter frihetsberövad i avvaktan på att tingsrätten håller huvudförhandlingen, tillägger Jonas Lindgren som ännu en gång understryker att han är säker på att kunna få kontakt med föraren när, och om, det blir dags. 

Åklagare Magnus Larsson i Helsingborg, har jouren när den holländske föraren tas in i helgen. Efter olyckan i maj, har föraren efter förhör varit på fri fot, men när det sista förhöret skulle göras med honom, gick han inte att nå varpå förundersökningsledaren Marie Thor begärde att få honom efterlyst.

I helgen hittade trafikpolisen honom.
- Ja, det stämmer, säger Magnus Larsson. Och innan gårdagens häktningsförhandling gjordes, hördes han en sista gång av polisen samt blev slutdelgiven, så när häktningsförhandlingen började, var förundersökningen färdig.

Om – och i så fall när – åtal väcks, blir det tingsrättens bekymmer att få mannen delgiven.
- Personen kör regelbundet på Sverige och har nu uppgett adresser som tidigare inte varit kända, säger Larsson.

Framgick det av det material du lämnade in att det varit just problem med att nå personen?
- Jo, det framgick, men nu har förhöret gjorts, polisutredningen är färdig och vi väntar på att åklagaren ska fatta beslut om huruvida åtal ska väckas, säger Larsson.

Om åtal väcks, återstår det att se om det går att delge honom och få honom hit.
- Domstolen har gjort den bedömningen att de ska gå att få tag på honom, säger Magnus Larsson.

Marie Thor kan inte se annat än att det blir ett åtal. Och att chauffören kommer att bli dömd, är något som hon är tvärsäker på.
- Att köra mot rött ljus, drogpåverkad, och dessutom orsaka en allvarlig olycka kan inte sluta med annat än ett fängelsestraff, är den bedömning hon gör.

Thor är däremot av inställningen att chauffören borde ha stannat kvar i polisens förvar.
- Nu hade vi honom här. Vi vet ju hur svår han har varit att få tag i.

När olyckan inträffade i maj, tog polisen inte hand om förarens körkort. Varför inte?
- Ett mänskligt misstag av poliserna på plats. En rödljuskörning innebär i sig indraget körkort, punkt slut, förklarar Marie.

I helgen rättades dock det misstaget till. Även om föraren kunde knalla ut ur polishuset under söndagen, gick han åtminstone därifrån utan körkort.

Proffs har försökt att nå åkeriet för en kommentar.

Glöm inte att gilla tidningen Proffs på facebook! På så sätt missar du inte våra spännande artiklar...


Visa att du gillar vårt jobb! 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 16 Januari 2017, kl 16:54
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Drograttfylla, Helsingborg, Rättsfall, Trafikolycka, Trafikpolisen

Brings sista mil ska vara helt grön

Som en del av Brings hållbarhetsmål om att år 2025 använda sig helt av förnybar energi, kommer Bring att börja leverera lätta hemleveranser med elbilar och cargocyklar i cityområdena i Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Malmö.

Rejält bakslag för ny cabotageförordning

”Mycket i förslaget kan komma att ändras”

När Europaparlamentets transportutskott den 4 juni röstade igenom ett förhållandevis tufft förslag om bland annat nya cabotageregler, tändes ett hoppets ljus hos många seriösa branschföreträdare. Äntligen såg det ut som att det skulle bli ordning och reda på cabotagetrafiken. I torsdags kom dock ett bakslag som i värsta fall kan innebära att förslaget kan komma att ändras i alla väsentliga delar.

SWEDBANK:

Brist på arbetskraft och ”tuff konkurrens” hämmar åkeribranschen

4 000 småföretag med mellan 1-49 anställda, har svarat på frågor om nuet och framtiden för sina verksamheter. Konjunkturläget i transportbranschen upplevs som betydligt sämre än i andra branscher.

Så vill Morell och Lundgren komma tillrätta med vägkriminaliteten

Sverigedemokraterna i Tibro bjöd i lördags in till en föreläsning på Fågelviksgymnasiet med EU-parlamentarikern Peter Lundgren och Thomas Morell, riksdagskandidat för SD. Där berättade de båda bland annat om åkeribranschens situation – men också om hur de tänker jobba för att komma tillrätta med problemen.
- Det räcker inte med enbart vägkontroller, man måste även rusta upp åklagare och domstolar, menar Thomas Morell.

Ertappades med manipulerad färdskrivare – frias!

Den 3 januari i år, kontrolleras en bulgarisk dragbil med trailer av bilinspektör Lars- Olof Tuvesson och trafikpolis Peter Ban på kontrollplats Långeberga utanför Helsingborg. Föraren har brutit mot ADR-reglerna och ganska snart misstänks att färdskrivaren är manipulerad. Trots omfattande bevisning om det sistnämnda, har Helsingborgs tingsrätt nu valt att att fria åkaren och åkeriet.

Kvinnliga chaufförer sökes till TV-program

- Fokus på ”glädje och underhållning”

Johanna Larsson är researcher på Fremantlemedia, samma produktionsbolag som äger formatet "Ice Road Truckers". De utvecklar nu en idé om ett TV-program där de följer med kvinnor inom transportbranschen i deras yrkesliv. Är du en av de kvinnor de söker, ska du inte dröja med att höra av dig till henne.

FTA ifrågasätter om åkerier med lätta lastbilar kan lära sig ”många nya regler”

Brittiska Transport Freight Association frågar sig om små åkerier klarar av att lära sig så många nya arbetstidsregler och att planera sitt arbete kring dessa om förslaget om färdskrivare i så kallade lättlastare vinner gehör. FTA kallar förslaget ogenomförbart.

Scania hyllar motorsportens ikoner på Anderstorp

I samarbete med Porsche hyllar Scania motorsportens ikoner under tävlingen Porsche Carrera Cup på Anderstorp i helgen.

Bulgarisk Postnordtransport fast för otillåtet cabotage

I måndags kväll strax efter kl. 20.00, stoppas en bulgarisk dragbil med svenskregistrerad trailer av trafikpolisen i Skara. Föraren, som är från Makedonien, hade inget förartillstånd med sig och kunde inte heller bevisa att dragbilen kommit in i landet med en internationell transport.
Transporten, som kördes på uppdrag av Postnord, rapporterades för otillåtet cabotage.

Girteka i ny storaffär – köper 500 DAF

Girteka Logistics har åter varit ute hos lastbilshandlarna och gjort stora inköp. Denna gång blev det 500 stycken DAF XF-dragare. De flesta av dessa kommer att tas i drift mellan juli och oktober 2018 och kommer att ingå i Girtekas plan att ytterligare expandera sin verksamhet i hela Europa.

Satsar över halv miljard för mer gods på järnväg

Regeringen har beslutat att avsätta 389 miljoner kronor i år och 174 miljoner kronor för 2019, för att stärka järnvägens konkurrenskraft och för att få fler att välja tåget för att skicka gods. Godstågsoperatörer kan söka stödet.

DAF öppnar butik i Markaryd

”90-årsjubiléet firas med specialdesignad entreprenadbil”

Nordic Truckcenter, generalagent för DAF lastbilar och tillika Truck & Trailer Parts, kommer nu till Sverige. Den 14 juni öppnas den första fysiska butiken på Nordic Truckcenter i Markaryd.

Etanol är världens största biodrivmedel

”Transporternas klimatpåverkan måste minska”

Etanol är världens största biodrivmedel och det är aldrig problem att få tag på hållbart producerat etanol. Lastbilar och bussar som tankas med etanolbränslet ED95, kan minska utsläppen av koldioxid med upp till 90 procent jämfört med om de körs på diesel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Skalbagge ger dieselmotorn en ny chans

”Elproduktionen inte grön än på länge”

Ryktet om förbränningsmotorns död, är betydligt överdriven, i alla fall om vi frågar Lundaforskarna som gör bedömningen att de flesta elektrifierade fordon kommer att vara hybrider.

Företagsbot till tjeckiskt åkeri:

Ville hem till dansuppvisning – stängde av färdskrivaren

Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018

25 maj 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“Legitimation är viktigt – utom i domstolarna”

I Sverige är vi noga med att inte ta identiteten för given. Den kollas som bekant ofta. Här i landet får vi vara så snälla att ta upp en godkänd legitimationshandling och visa behörighet när vi vill ta ut pengar till exempel. Om det så bara gäller tjugo kronor. När vi handlar på systemet och är i nära för alkoholinköp godkänd ålder ombeds vi också regelmässigt visa upp en ID-handling för att styrka åldern.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 25 maj 2018
Stäng

25 maj 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vintern tvättas bort hos Bilbadet i Partille
  • Fredrik - chaufför och hängiven hästfotograf
  • Valet 2018: Så vill SD och C jobba för en bättre åkeribransch
  • Polisens cabotageutbildning får ris och ros
  • Olaglig bred last-transport fick köra vidare
  • Provkört: Nya Stralis X-Way
  • 90 år med DAF Trucks
  • ... Och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant