I den här bilen befann sig den efterlyste chauffören när han greps i helgen.

Orsakade allvarlig olycka i drogat tillstånd

Efterlyst chaufför greps av trafikpolisen

Den drogade, holländske chauffören körde mot rött ljus i en korsning i Helsingborg. Med full kraft rammar han en personbil, vars förare skadas svårt. Lastbilschauffören grips men släpps snart på fri fot. Körkortet fick han dessutom behålla. Efteråt har polisen jagat chauffören med ljus och lykta för att kunna hålla fortsatta förhör med honom. I helgen påträffades han av trafikpolisen i Helsingborg.

Den 31 maj förra året inträffade en trafikolycka i en korsning i Helsingborg. En holländsk långtradare körde mot rött ljus, med full kraft in i sidan på en personbil av det mindre slaget. Den kvinnliga personbilsföraren skadades svårt. Polisen misstänkte att lastbilschauffören var drogad, vilket också besannades av det blodprov som togs.

Undersökningar visade också att chauffören hade brutit mot kör- och vilotiderna. Rejält.

Före olyckan hade han till exempel kört i 16 timmar, därefter åkt färja för att sedan fortsätta norrut i Sverige. När han kom till Helsingborg, tog färden slut. Mot den lilla personbilen.

Långa körpass och nästan obefintliga raster var inget undantag. Enligt färdskrivaren hade chauffören haft ungefär samma körmönster under överskådlig tid tillbaka.

Den kvinnliga personbilisten bröt bland annat översta kotan i nacken, bäckenbenet, tolv revben och en arm. Hundra sidor sjukhusjournal, fruktansvärd smärta, lång rehabilitering och en frustration över våra rättsvårdande instansers misslyckande är exempel på det kvinnan har tvingats genomlida efter olyckan, rapporterar Helsingborgs Dagblad.

Och chauffören då? Efter olyckan valde åklagaren att försätta honom på fri fot. Han ansåg nämligen att det inte förelåg någon flyktfara. Men föraren försvann och på det holländska åkeriet hade man inte en aning om vart han hade blivit av.

Inte ens chaufförens körkort hade omhändertagits av polisen, trots misstänkt drograttfylla och rödljuskörning.

Han efterlystes senare och i lördags blev det jackpot. Trafikpolisen i Helsingborg hittade chauffören. Han körde för samma åkeri som han gjorde när olyckan inträffade och hade i helgen stannat till i staden för att hålla sin veckovila.

Mannen greps. Nu kunde ärendet få sitt fortsatta rättsliga efterspel.

Under söndagen valde rådman Jonas Lindgren vid Helsingborgs tingsrätt att åter släppa mannen på fri fot.
- Åklagaren ville att han skulle häktas på grund av flyktfaran och att han inte skulle gå att få tag på senare, men min bedömning är att det får vi visst, säger Lindgren.

- Det är normalt att man inte sitter frihetsberövad i avvaktan på att tingsrätten håller huvudförhandlingen, tillägger Jonas Lindgren som ännu en gång understryker att han är säker på att kunna få kontakt med föraren när, och om, det blir dags. 

Åklagare Magnus Larsson i Helsingborg, har jouren när den holländske föraren tas in i helgen. Efter olyckan i maj, har föraren efter förhör varit på fri fot, men när det sista förhöret skulle göras med honom, gick han inte att nå varpå förundersökningsledaren Marie Thor begärde att få honom efterlyst.

I helgen hittade trafikpolisen honom.
- Ja, det stämmer, säger Magnus Larsson. Och innan gårdagens häktningsförhandling gjordes, hördes han en sista gång av polisen samt blev slutdelgiven, så när häktningsförhandlingen började, var förundersökningen färdig.

Om – och i så fall när – åtal väcks, blir det tingsrättens bekymmer att få mannen delgiven.
- Personen kör regelbundet på Sverige och har nu uppgett adresser som tidigare inte varit kända, säger Larsson.

Framgick det av det material du lämnade in att det varit just problem med att nå personen?
- Jo, det framgick, men nu har förhöret gjorts, polisutredningen är färdig och vi väntar på att åklagaren ska fatta beslut om huruvida åtal ska väckas, säger Larsson.

Om åtal väcks, återstår det att se om det går att delge honom och få honom hit.
- Domstolen har gjort den bedömningen att de ska gå att få tag på honom, säger Magnus Larsson.

Marie Thor kan inte se annat än att det blir ett åtal. Och att chauffören kommer att bli dömd, är något som hon är tvärsäker på.
- Att köra mot rött ljus, drogpåverkad, och dessutom orsaka en allvarlig olycka kan inte sluta med annat än ett fängelsestraff, är den bedömning hon gör.

Thor är däremot av inställningen att chauffören borde ha stannat kvar i polisens förvar.
- Nu hade vi honom här. Vi vet ju hur svår han har varit att få tag i.

När olyckan inträffade i maj, tog polisen inte hand om förarens körkort. Varför inte?
- Ett mänskligt misstag av poliserna på plats. En rödljuskörning innebär i sig indraget körkort, punkt slut, förklarar Marie.

I helgen rättades dock det misstaget till. Även om föraren kunde knalla ut ur polishuset under söndagen, gick han åtminstone därifrån utan körkort.

Proffs har försökt att nå åkeriet för en kommentar.

Glöm inte att gilla tidningen Proffs på facebook! På så sätt missar du inte våra spännande artiklar...


Visa att du gillar vårt jobb! 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 16 Januari 2017, kl 16:54
Kategori: Nyhet
Taggar: Åklagare, Drograttfylla, Helsingborg, Rättsfall, Trafikolycka, Trafikpolisen

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant