På den lite suddiga bilden syns när norsk polis tar hand om de potentiella dieseltjuvarna vid Kongsvinger.Fotograf: Ole Gunnar

Vaksamma kunder satte stopp för dieseltjuvar?

Vaksamma kunder på en tankstation vid Kongsvinger förhindrade en potentiell dieselstöld och bidrog till att gripa männen på platsen som nu ska förklara för polisen varifrån dieseln i kannorna kommer ifrån. 

Ole Gunnar har ett tankställe vid norska Kongsvinger, men bor några kilometer längre bort. Sent i fredags kväll, får han ett samtal från en bekant som varit på stationen och då sett ett utländskt lastbilsekipage och en vit skåpbil på platsen.
– Han tyckte det hela verkade konstigt och tyckte jag nog borde ta mig dit, säger Gunnar.

Gunnar ringde en bekant som bor nära stationen och sedan ringde han polisen innan han gav sig iväg med bilen. Hans bekant tog med sig sin hund och promenerade förbi fordonen för att se om det hände något vilket resulterade i att de båda bilarna flyttades bort från stationen till en plats lite längre bort.
– Jag kan tänka mig de blev oroliga, funderar Gunnar.

Det tog polisen mindre än en kvart att komma till platsen och de anlände innan Gunnar kom dit. När polisen kom till platsen, hade männen i båda fordonen hoppat ut och sprungit in i skogen där polisen lyckades gripa dem. Gunnar berättar att de inte tagit hans diesel, men om det fått vara ifred, hade det antagligen skett. Vad fann polisen?
– Ekipaget var tomt sånär som på ramper man använder för att lasta fordon och som jag förstod det, behövde den tankas, säger Gunnar. Skåpbilen var mer eller mindre full av såväl tomma som fulla dieselkannor och det fanns också en pumputrustning.

Han säger att polisen var glad över att ha kunnat ta dem på bar gärning, säger Gunnar. Skåpbilen tog polisen med sig till stationen och lastbilsekipaget låstes in i en inhägnad i närheten. Varför låstes den in om den inte hade någon olaglig utrustning?
– Jag kan tänka mig att det berodde på att samtliga däck var verkligt slitna, säger Gunnar och han som många andra förvånas allt som oftast över hur den här typen av undermåliga fordon kan ta sig genom hela Sverige och inte stoppas förrän i Norge.

Vi tar kontakt med Svein-Ove Arnesen, chefredaktör på tungt.no som ofta skriver om dieselstölder i Norge och han berättar att man i Norge förvisso är bra på att komma åt exempelvis undermåliga fordon och otillåten cabotagekörning, men att dieselstölderna tyvärr ofta läggs ner.

Om artikeln

Publicerad: 2016-12-05 15:35
Kategori: Nyheter
Taggar: Dieselstöld Kongsvinger Norge