Tomas Horcicka från Tjeckien vann tävlingen. Han är 34 år och har kört lastbil de senaste 16 åren.Fotograf: Sven-Erik Lindstrand

Knivskarp finalomgång med vinst för Tjeckien

Målfoto i Volvos bränsleekonomitävling

Fredagen den 9 september kördes finalen i Drivers' Fuel Challenge (DFC) på Volvos demobana i Torslanda på Hisingen i Göteborg. Och det blev Tjeckien som kammade hem vinsten!

28 hitresta lastbilsförare från hela världen tävlade mot varandra under en hel dag. Arrangemanget, som avhölls för fjärde gången med final vart annat år, är ett av de sätt som Volvo Trucks använder för att visa hur viktig förarens körstil är när det gäller god bränsleekonomi. Alla yrkesförare är välkomna att delta, oavsett vilket märke man kör till vardags.

Fram på kvällningen under en avslutande festmiddag kom beskedet att Tomas Horcicka från EU-landet Tjeckien avgått med segern. Han är 34 år och har kört lastbil under de senaste 16 åren.

I den avgörande finalen deltog förutom Tomas även förare från Ryssland, Norge och Bosnien-Hercegovina. Norrmannen Kjetil Dale placerade sig på en stark andraplats.

I likhet med det senaste tillfället för två år sedan höll man sig med en engelsk konferencier, han kallades Andy. Denne informerade deltagare och publik men nådde inte samma nivå som hans företrädare motorjournalisten Brian Weatherley gången innan.

Svenske mästaren Stefan Larsson låg inledningsvis bra till men tappade tid och centilitrar efter en hanteringsmiss i den avslutande uppförsbacken. Stefan kör till vardags flisbil för Sandres Åkeri i Edsbyn.

Enda deltagande kvinnan var Louise Marriott från Nya Zeeland. Hon vann sin grupp men nådde sedan inte ända fram till final. Hon är 35 år och har kört lastbil i 12 år, främst B-doubles – länkade trailers – med en totalvikt på 50 ton. Louise, som går under tilltalsnamnet ”Ren”, kör mellan Christchurch och färjeläget i Picton på Nya Zeelands sydö. Louise stadiga körning mäter 68 svenska mil.

Banan kördes två varv och trots en relativ kort distans på 6,9 km så är det ingen barnlek. Tre kortare uppförsbackar på 8, 12 och 16 procents lutning och två stopptecken ingår.

Båda varven skulle genomföras inom en tidsrymd av 12,5 minuter med en raksträcka där maxhastigheten var 80 km/tim med en lägsta gräns på 60 km/tim som inte fick underskridas.
– Antalet deltagare hade utökats med fem till 28. Banan skulle köras på 30 sekunder kortare tid än förra gången. En tidsbonus var också nytt vilket belönade snål men samtidigt effektiv körning, berättade överdomaren Michael Börjesson.

Volvos Dynafleet gällde som mätinstrument. I-Shiftlådan fick inte hanteras manuellt och inte friläggas i nerförslut. Vagnparken utgjordes av Volvo FH 4×2 dragbilar med treaxlade semitrailers lastade till 40 ton totalvikt.

Volvo är skickliga på att genomföra stora interna arrangemang. Upplägget påminner om Volvos VISTA-tävling när mekaniker från hela världen strålar samman till final i Göteborg vart annat år, senast nu i våras.

Här kan ”vanligt folk” bekanta sig med Volvos historia, företagets museum och träffa och umgås med höga chefer. Särskilt under DFC är kollegiekänslan och samhörigheten mellan deltagarna påtaglig, trots att man är konkurrenter.

Det här är viktiga pusselbitar för att sprida kunskap och märkeslojalitet.

Mot armbryterskan Heidi Andersson kunde deltagare och publik under lediga stunder pröva sina krafter. Heidi sopade banan, men så är hon också flerfaldig världsmästare.

Om artikeln

Publicerad: 2016-09-12 13:32
Kategori: Nyheter
Taggar: Bränsleekonomi Drivers Fuel Challenge Tomas Horcicka Volvo Lastvagnar