Fotograf: Arla

Arla ett steg närmare fossilfria transporter

Idag inviger bondeägda Arla 17 nya etanoldrivna lastbilar och en ny tankstation vid mejeriet i Kallhäll. Lastbilarna från Scania drivs med dieselmotoranpassad etanol från Lantmännen som tillsammans reducerar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. Därmed är Arla i Sverige nu ännu närmare målet att helt fasa ut fossilt bränsle.

Våren 2016 lanserade Scania och Lantmännen Agroetanol det gemensamma initiativet Etha – ett samarbete för hållbara tunga transporter.

Den första partnern att ansluta till Etha var Arla som beställde 17 stycken Etanol Euro6-lastbilar och en anpassad tankstation i anslutning till mejeriet i Kallhäll.
– I Sverige har vi redan kommit långt på vägen mot att uppnå våra klimatmål, inte minst inom transporter. Och när vi hörde talas om Etha så kände vi att det skulle passa in väldigt bra i vår förnybara transportmix. Vi är stolta över att vara testpiloter för det här projektet, säger Håvard Jörgensen, logistikansvarig för Arla i Sverige.

Besparingen av koldioxid per bil är cirka 52 ton/år vilket motsvarar runt 67 500 km längre körning jämfört med fossila drivmedel. Arla kommer främst att använda de nya lastbilarna för distribution i Stockholmsområdet.

Globalt har Arla som mål att minska koldioxidutsläppen med 25 procent från år 2005 till 2020. På transportsidan uppnådde Arla Sverige det här målet redan 2015 och därför tog man beslut om att minska koldioxidutsläppen med ytterligare 50 procent till 2020. Som ett led i detta ska Arla helt sluta med fossilt bränsle i Sverige.
– Vi har haft ett jättebra samarbete med Scania och Lantmännen från första dagen. God mjölk från Mälardalen, miljösmart bränsle från Norrköping och moderna lastbilar från Södertälje, mycket mer lokalt och hållbart än så blir det inte, säger Berne Carlson, Fleet Manager för Arla i Sverige.

I Sverige har Arla totalt cirka 315 fordon i drift av märkena Scania, MAN, Mercedes-Benz och Volvo.

Arla kör sedan tidigare fordon på RME (koldioxidreduktion 60-70 procent) och hösten 2015 började man även köra fordon på HVO (koldioxidreduktion 90 procent).

Hösten 2015 lanserade Lantmännen Agroetanol det förnybara etanolbränslet ED95 som reducerar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent. ED95 framställs i Norrköping på svenskodlade grödor med spillvärme från Norrköpings kraftvärmeverk.

Våren 2016 inledde Scania och Lantmännen samarbetet Etha i syfte att ta fram fordon för tunga transporter som kunde drivas på ED95. Arla gjorde den första beställningen inom ramen för Etha.

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-09-15 12:40
Kategori: Nyheter
Taggar: Arla Företagsnyheter Miljö