Scanias lösning siktar in sig på en av de allvarligaste följderna av vältolyckor, att förare eller passagerare skadas av krockvåld eller kläms till döds av fordonet. Sidmonterade roll-over krockgardiner löser ut vid en olycka och skyddar de som färdas i hytten.Fotograf: Scania Scanias lösning siktar in sig på en av de allvarligaste följderna av vältolyckor, att förare eller passagerare skadas av krockvåld eller kläms till döds av fordonet. Sidmonterade roll-over krockgardiner löser ut vid en olycka och skyddar de som färdas i hytten.Fotograf: Scania

Världens första krockgardin för lastbil – i nya Scania

Scanias nya lastbilsgeneration kan utrustas med sidmonterade krockgardiner som är integrerade i innertaket ovan dörrarna, en unik lösning som aldrig tidigare har erbjudits i lastbilssammanhang. Scanias krockgardiner ger ett kraftigt förbättrat skydd för de som färdas i fordonet i samband med vältning, en av de allvarligaste olyckstyperna för lastbilar.

? Bältesanvändning är grundläggande för att säkerhetssystemen ska göra sitt jobb och föraren inte ska kastas runt i – eller ut ur – hytten, säger Christofer Karlsson, ansvarig för utveckling av krock- och säkerhetssystem hos Scania.

Han förklarar vidare att Scanias roll-over krockgardin innebär, speciellt i samverkan med rattairbagen och bältessträckare, att både föraren och en eventuell passagerare kommer att ha klart bättre möjligheter att klara en vältningsolycka i en Scania ur den nya generationen med långt mindre konsekvenser än vad som hade varit fallet i någon annan lastbil.

Scania har utvecklat både den aktiva och den passiva säkerheten i det nya lastbilsgenerationen med en rad åtgärder som skyddar de som färdas i hytten. Genom att erbjuda krockgardiner bedömer Scania att andelen förare som omkommer vid vältolyckor minskar kraftigt.

En vanlig orsak till att lastbilar välter är att föraren tvingas till en undanmanöver av exempelvis mötande fordon eller för att undvika ett hinder. Om lastbilen då hamnar utanför vägen räcker sällan bärigheten utan fordonet lägger sig på sidan eller kan rent av slå runt i högre farter. Avancerade system med sensorer avgör när och om krockgardinerna och eventuella övriga krockkuddar ska utlösas, vilket sker blixtsnabbt med hjälp av krutladdningar.

Om artikeln

Publicerad: 2016-08-16 16:05
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsmiljö Fordonsnyheter Nya Scania Personsäkerhet S-serie