Glenn Sjö och Johan Pearson ser ljust på framtiden. Ett kvitto på det är att man just nu bygger en ny monteringshall på cirka 1 200 kvadratmeter samt att man är på väg att köpa ytterligare 16 000 kvadratmeter mark i anslutning till dagens anläggning.Fotograf: Heidi Bodensjö

Utbyggnad och nyanställningar när JPGS storsatsar

Ungt företag med decennier av erfarenhet, satsar stort på utbyggnad och effektivisering genom att anamma "Lean production" och löpande-bandmodellen. JPGS Kaross AB bygger nya termoskåp, flyttar begagnade, utvecklar nya produkter samt reparerar.

De två ägarna Glenn Sjö och Johan Pearson tar emot och bjuder på en rundtur för att visa dagens produktion och hur man ska bygga ut. Det är en stor satsning som innebär en ny monteringshall på cirka 1 200 kvadratmeter.
– Vi är just nu på väg att köpa ytterligare 16 000 kvadratmeter mark i anslutning till dagens anläggning för att kunna fortsätta växa, förklarar Johan.

Nästa etapp blir en ny reparationshall, eller chassimonteringshall, beroende på utvecklingen av etapp ett. Betyder det att ni behöver mer personal vad det lider?
– Cirka fyra-fem personer till, säger Glenn som dessutom lovordar samarbetet med Laholms kommun.

Företaget drog igång 2012 och har snabbt vuxit sig allt starkare. Hur kan det ha gått så fort?
– Vi är två aktieägare som äger hälften var och beslut fattas bara av oss vilket förkortar beslutsgången och leder till färre kompromisser, menar Glenn. Dessutom har vi valt att endast blygsamt, och emellanåt inte alls, ta ut aktieutdelning och istället låtit vinsten gå tillbaka in i företaget eftersom utveckling måste prioriteras.

JPGS har ett brett utbud av produkter från isolerade skåp till dem med tre klimatzoner och har sin nisch jämt fördelad mellan 3,5-tonnare och större lastbilsskåp. Det går att eftermontera aggregat på samtliga skåp eftersom de är isolerade i sitt standardutförande.

Bland de stora kunderna som reparerar hos dem, finns Tommy Nordberghs Åkeri och bland dem som köper nytt är en av de större Jales Åkeri i Dalarna. Resten av kunderna utgör en stor bredd.
– De större skåpen ökar mest, säger Glenn. Vi kan leverera helt färdiga produkter med stripes, alkolås, backkamera och exempelvis On-Spot eller Slirej från mellan en vecka upp till tre efter att chassit anlänt, beroende på vad kunden beställt.

De säger att montering av tillvalsprodukter ständigt ökar vilket de menar innebär en tidsbesparing för kunden som snabbt får ut bilen i produktion.

I verkstaden ser vi en så kallad ”Lean Board” och frågar om de efter utbyggnaden ska införa ”Lean production”?
– Vi är på väg mot det och har en kunnig konsult, säger Johan. Redan nu har vi infört saker i linje med detta som exempelvis mätning av tid för bilarna och teamledare.

Vilka är fördelarna med Lean?
– Bättre ordning, ökad effektivitet och lättare att ha kontroll på vad som behövs i lagret samt uppgradering av effektivitet, tar Glenn som några exempel.

Utmaningen menar de båda består i att hålla igång en löpande-bandproduktion, för om det blir stopp på en station, stannar resten också.

JPGS kommer att ha fyra fordon med på Elmia Lastbil 2016. Vad bjuder ni på?
– Tre fjärrbilar och en mindre bil med vårt nya lättviktsskåp Light Core, som blivit en succé, säger de.

Nyheten de tar med sig, blir ett FNA-klassat skåp med öppningsbar sida.
– Vi kommer att ställa ut ett nytt skåp till en stor kund, men mer om detta får man vänta på tills mässan öppnar, avslutar Johan och Glenn på JPGS i Skummeslövsstrand.

Om artikeln

Publicerad: 2016-06-08 17:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Företagsnyheter JPGS Kaross AB Skummeslövsstrand