Andra gången gillt. Chauffören börjar få rutin på det där med olaga cabotage. Andra gången gillt. Chauffören börjar få rutin på det där med olaga cabotage.

Samma förare ? samma åkeri

Togs för olaga cabotage – för andra gången

I tisdags stoppade trafikpolisen i Helsingborg ett dragbilsekipage registrerat i Bulgarien, på väg med lite drygt 11 ton kakor från Van Delft Biscuits & Drinks i Holland, för leverans till Postnord i Helsingborg. Därifrån kan vi sannolikt gissa att kakorna ska fortsätta sin resa till slutdestinationen, eller -destinationerna.

Bakom ratten i den vita Volvo FH:n, tillhörande det bulgariska åkeriet Evra MKD, sitter en makedonsk förare – utan förartillstånd. Han börjar bli rutinerad. Detta är andra gången han blir stoppad av trafikpolisen i Skåne. Förra gången, i september 2015, handlade det om ett lass vevaxlar till Scania.

Den här gången har han kopplat trailern i Trelleborg. Han var på väg med den till Postnord i Helsingborg.
– Kombitrafik, hävdar uppdragsgivaren. Men chauffören hade inte några dokument som gjorde att det kunde styrkas. Och då blir det cabotage. Olaglig sådan i det här fallet, förklarar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson hos Trafikpolisen i Helsingborg.

Inte heller den förra gången hade föraren tillstånd att arbeta som chaufför i EU.
– Diskriminering. Crazy, kommenterade han då till tidningen Proffs.

Diskriminering eller inte. Han har uppenbarligen inte lärt sig något av det förra besöket på polisens kontrollplats. Fortfarande saknar han sitt tillstånd, vilket innebär att han och dragbilen återigen blir förpassad över Sveriges nationsgräns så snart förskottet på sanktionsavgiften är betald.

Det var dock inte samma dragbil han körde. Men den han nu körde, har tidigare varit föremål för kontroll av trafikpolisen i Malmö i augusti förra året.
– Bristerna vi konstaterade den här gången var i princip desamma som kollegorna i Malmö noterat i fjor, berättar Tuvesson, som tillsammans med kollegan, trafikpolis Joakim Hugosson stod för tisdagens ”fångst”.

Trasigt avgassystem, oljeläckage, utslitna länkarmar och lampor som inte fungerar, är några av bristerna som vi hinner med att notera när vi pratar med Tuvesson.
– Det är oerhört tråkigt att vi inte har bättre verktyg för att sätta press på fordonsägaren att åtgärda bristerna. De är inte av så allvarlig art att det kan bli fråga om kvalificerat körförbud, konstaterar Lars-Olof Tuvesson luttrat.

Sanktionsavgiften betalades ganska omgående och transporten kunde fortsätta. Med ny dragbil och annan chaufför.

I sedvanlig ordning, vill vi så klart att så många som möjligt av de inblandade kommer till tals. Vitar kontakt med Fixemer som har bokat transporten med åkeriet, Evra MKD, och får tala med en Martin som inte vill uppge vare sig sitt efternamn eller sin titel. 

Han svarar däremot på flera av våra frågor och bekräftar att Evra MKD har betalat sanktionsavgiften.
– Eftersom vi menar det är en intermodal transport, kan de sedan överklaga och få tillbaka pengarna, säger han.

Vi frågar varför de använder sig av Evra MKD när det är uppenbart att de använder förare utan förartillstånd och att transporterna inte alltid åtföljs av korrekt dokumentation.
– Vi använder dem inte så mycket och det här var en ny förare på sin första resa har de sagt till oss, säger Martin.

Proffs berättar om att samma förare, på samma åkeri, i september förra året blivit stoppad för exakt samma brott och Martin blir först tyst och sedan säger han indignerat att de blivit utsatta för lögn.
– Absolut måste vi ta kontakt med dem om detta för det här är inte alls bra och dessutom genant för vårt företag, avslutar Martin.

När vi frågar efter kontaktuppgifter till Evra MKD för att kunna ställa frågor till åkeriet, nekar han oss detta. Därmed har vi inte, trots idoga försök, lyckats få några kommentarer från åkeriet. 

Thomas Käll är ansvarig för Postnords utrikestrafik och han berättar att godset ingår i så kallat TPL, tredjepartslogistik. 

Det innebär att kunder enbart har lagerutrymme hos Postnord och därmed är det inte Postnord som beställer transporterna.
– Vi kommer emellertid att informera vår kund om incidenten och på så sätt visa att vi fått kännedom om detta, avslutar  Thomas Käll.

Om artikeln

Publicerad: 2016-05-06 21:17
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Olaga cabotage Trafikpolisen