Ekipaget ställdes upp vid polishuset i Helsingborg, där det också klampades. Foto: Heidi Bodensjö

Schenkerekipage rapporterades för olaga cabotage

Den 29 februari klampades ett Schenkerekipage av Helsingborgspolisen. Olaga cabotage och sanktionsavgift. Kombitrafik säger transportören EUT Transport & Logistik AB i Örebro, som trots invändningarna inte hade något annat val än att betala in 40 000 kronor i förskott till staten.

Trafikpolisen i Helsingborg stoppar en estländsk bil med tillkopplad, svenskregistrerad Schenkertrailer. Bakom ratten sitter en chaufför hemmahörande i Ukraina men som har estländskt visum.

Föraren hävdar att han kör kombitransport. Polisen konstaterar dock att det saknas dokument som styrker förarens uppfattning.

Peter Åkesson är driftchef på EUT Transport & Logistik AB, som lagt ut transportuppdraget på det estländska åkeriet. Peter berättar för tidningen Proffs att EUT nästan uteslutande sysslar med kombitrafik och att de har cirka 45 fordon i trafik i Sverige med övervägande Nordiska förare.

Peter säger inte alls att polisen har gjort fel, men han menar att det är mer eller mindre omöjligt att göra rätt med dokumenten för kombitrafik.
- I det här fallet var trailern lastad i Österrike och hade gått på tåg till Rostock, färja över och sedan hämtats i Trelleborg för vidare transport till Jönköping, berättar Åkesson. Dokumentationen ligger plomberad på vagnen tills vi får transporten.

Men sträckan Trelleborg – Jönköping är cirka 30 mil. En kombitransport får ju max vara 15 mil. Hur resonerar du?
- Eftersom största delen av resan har gått med tåg, är det begreppet "närmast lämpliga omlastningsstation" som gäller, förklarar Åkesson.
- Hade trailern däremot skeppats från exempelvis England med båt till Göteborg, hade det varit 150 kilometer som gällt.

Peter Åkesson säger att det är omöjligt att skapa ett dokument som uppfyller de krav kombidirektivet ställer på dokumentationens exakthet då man inte alltid kan ange vilket tåg som kommer att användas än mindre vilken dragbil som kommer att hämta trailern sedan.

Åkesson har haft kontakt med Transportstyrelsen upprepade gånger och han säger att de ser problemet.
- Tillsammans med Schenker försöker vi få fram en lösning som gör att vi kan ha dokument att visa upp när fordonet blir stoppat, säger han. Exempelvis kan Schenker skapa ett dokument med alla detaljer som inte kunde förutses innan och sedan faxa det till hamnen där chauffören hämtar ut det innan han kopplar.

Han säger att Transportstyrelsen tycker idén är bra, men inte ultimat. Åkesson tycker också att transportörerna hamnar i skottgluggen när inte tydliga besked kan ges och att man inte sällan får olika svar på vad som gäller beroende på vem frågan ställs till.

Med tanke på svårigheterna att få fram dokumenten som styrker transportens laglighet, menar han att de inte ges tillräckligt med tid för att få fram handlingarna.
- Om ett fordon stoppas på kvällen, kan vi inte genom exempelvis Schenker, få fram de dokument som behövs och då måste vi lägga ut sanktionsavgiften för att det inte ska bli problem med leveransen till kunden. Jag vill ha glasklara besked på hur vi ska göra för att det ska vara rätt eftersom det inte kan vara meningen att man ständigt ska gå och vara orolig för att man kanske gjort fel, avslutar Peter Åkesson.

Anders Green på Schenker i Göteborg, ansvarar för så kallade strategiska fraktinköp. Han bekräftar Peter Åkessons berättelse och tycker oklarheterna är bekymmersamma. Vad gäller dokumenten i just detta fall, fanns endast förarens CMR, men han pekar på att när transportens art ska styrkas av hamn- och järnvägsmyndighet, uppstår problemet med vilka de myndigheterna är och om de ens finns för detta.

Delar av direktivets krav är om inte omöjliga, så mycket svåra att uppfylla, anser han och berättar att Åkesson tagit fram ett förslag på lösning.
- Vi ska träffa honom och andra speditörer på ett möte i Malmö skyndsamt, för att ta del av detaljerna kring förslaget och förhoppningsvis komma fram till en lösning som fungerar för såväl Transportstyrelsen som för polisen, avslutar Anders Green.

Efter att förskottet på sanktionsavgiften erlagts under tisdagen, har trailern hämtats medan dragbilen i skrivande stund, fortfarande stod kvar.

Om artikeln

Publicerad: Onsdag 2 Mars 2016, kl 17:07
Kategori: Nyhet
Taggar: EUT Transport & Logistik AB, Helsingborg, Kombidirektivet, Olaga cabotage, Schenker, Trafikpolisen

Kustbevakningen får utökade befogenheter

”Fortsatt fokus på sjörelaterad verksamhet”

Varje dag förvånas transportbranschen över de många bristfälliga ekipage som ostört kan komma in och köra genom hela Sverige för att sedan stoppas i Norge. Där blir det inte sällan körförbud, förbud mot fortsatt färd och dryga böter.

Tunga Rallyt Väst firar 25-årsjubileum

”Veteranbilsrally för kommersiella fordon”

Lördagen den 5 maj körs Tunga Rallyt Väst 2018. Tävlingen är öppen för lastbilar och bussar som är minst trettio år gamla. I år är det dessutom 25-årsjubileum för rallyt.

Volvo Lastvagnar introducerar nytt begagnatkoncept i Europa.

”Det nya företaget kommer att heta Arrow Truck Sales GmbH”

Volvo Lastvagnar utforskar nya sätt att få marknaden för begagnade lastbilar att växa på de europeiska marknaderna. Arrow Trucks Sales är en väletablerad handelsverksamhet i USA och kommer nu till Europa. Begagnade lastbilar av alla märken kommer att handlas från och med hösten 2018.

Rumänskt ekipage får tekniskt körförbud

”Åkaren vill inte anlita en svensk verkstad”

Både dragbilen och trailern kräver omfattande reparationer, men åkaren vill inte anlita en verkstad. Han ringer till en bekant i Rumänien och snart rullar en servicebil ut på vägarna med destination kontrollplats Långeberga, Helsingborg.

Thomas Morell (SD) svarar Monica Green (S)

”Vore det inte bättre att diskutera sakfrågor?”

Det är märkligt ändå, att så fort argumenten tryter hos Socialdemokraterna, anklagar de motparten för att "svartmåla" och de använder begrepp som "storvulet svepande och demoniserande av verkligheten" i sin argumentation.

Uppstickare utmanar i budbranschen

"Vi jobbar aktivt med att utmana konkurrenterna"

Sedan 1976 har Best Transport med säte i Årsta, erbjudit små och stora företag smidiga transportlösningar. De vill bli den ledande aktören på snabba transporter i Norden och utmanar nu konkurrenterna i södra och mellersta Sverige med budtjänsten Best Paket.

De får inte stoppa fortsatt färd

”Men fyndet av lite ADR, ger dem den befogenheten”

Det är full aktivitet i Helsingborgs färjeläge när Tullen, polisen och Kustbevakningen är på plats den 12 april. Kustbevakningen får mycket att göra och vi hakar på.

Transportföretagen om vårbudgeten:

”Det saknas en tydlig transportpolitik”

Trots att regeringen i vårbudgeten föreslår att potentialen utanför storstadsområdena ska tas tillvara bättre, saknas fortfarande en trovärdig transportpolitik för att hela Sverige ska kunna leva, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef på Transportföretagen som frågar sig: Vart tog hela Sverige-satsningen vägen?

Ulvskog: Jag ska fortsätta driva Jens frågor

”Transportfrågorna ligger mig varmt om hjärtat”

Marita Ulvskog är Europaparlamentariker och delegationsledare för den svenska (S)-delegationen i Europaparlamentet. Nu tar hon över nyligen bortgångne Jens Nilssons transportfrågor i EU.

Ändrad maxvikt för vissa treaxliga fordon

Regeringen har beslutat att ändra maxvikten för vissa treaxliga fordon från 26 ton till 28 ton. Det innebär en möjlighet att transportera upp till 64 ton på BK1-vägar.

Svensk DAF-tekniker trea i Europafinalen

”Klart att jag vill vinna en dag”

Nu har årets DAF-tekniker 2018 i Europa korats och segern gick till Österrike, följt av Tyskland. Sverige kom, genom Hugo Bergman, på en hedrande tredjeplats.

Monica Green (S) svarar Thomas Morell (SD)

”Vi lägger inte tid på att svartmåla. Vi får något gjort istället”

När Sverigedemokrater använder sin tid till att svartmåla, storvulet svepande och även demonisera, använder vi vår tid till att få något gjort. Att Sverige är det mest trafiksäkra landet har inte kommit automatiskt, utan är ett långt och tålmodigt arbete både med infrastruktur och folkbildning.

Asg-träff i Göteborg

”Vi vill värna minnet av tiden då det begav sig”

Ännu en gång samlades ASG-gruppen i Göteborg för att umgås och minnas tiden då det begav sig, som det heter. Den tiden kommer aldrig igen och genom att samlas, vill man värna minnet av det som varit.

Dachser har medvind

”Ökade priser för flyg- och sjötransporter en del av framgången”

Under räkenskapsåret för 2017, uppnådde Dachser för första gången en omsättning på över sex miljarder euro. En ökning av bruttointäkterna med 7,2 procent.

"Vallöftena 2014 liknar en ”pyspunka”

”Svenska förarkåren är ett föredöme när det gäller nykterhet”

För en dryg vecka sedan, stoppade polisen en misstänkt rattfylla i ett tungt fordon. Det var allmänheten som ringde till polisen och larmade om en lastbil som körde mot trafiken på motorvägen utanför Landskrona. Föraren greps och häktades senare misstänkt för grovt rattfylleri.

Tidningen Proffs fre 13 april 2018

13 april 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 13 april 2018
Stäng

13 april 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Vi har provkört Iveco med gasdrift
  • Jimmie Åkesson på besök hos Börje Jönsson och Trafikpolisen
  • Valet 2018: Så vill S och M jobba för en bättre åkeribransch
  • 80-årig bryggeribil fortfarande i tjänst
  • Hur ska bärgare få betalt av utländska åkare?
  • Polisen: \"Vi får agera mänskliga sköldar\"
  • Konferens med fokus på parkeringsproblemen
  • Långsjöns rastplats - bäst i test (igen)
  • Norge störst - inte bara i skidspåret
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant