Ekipaget på bilden har inte med det inträffade att göra.Fotograf: Göran Rosengren Ekipaget på bilden har inte med det inträffade att göra.Fotograf: Göran Rosengren

Scanias kontroll stoppade rattfull chaufför

DSV: ?Åkeriet är uppsagt?

Allt fler företag inför allt fler stickprovskontroller för att upptäcka alkoholpåverkade förare. Scania i Södertälje är ett av dessa företag och den 13 januari blev det stopp för en chaufför.

Det var en av DSV:s chaufförer som väckte Securitas misstankar då han anmälde sig för lossning på Tveta-expeditionen. Han blåste positivt, cirka 0,37 promille och fick förklarat för sig att han skulle vänta på polisen.

Vi kontaktar Maria Nordqvist, transportkoordinator på Scania sedan många år. Hon bekräftar det inträffade.
– I väntan på polisen, omhändertogs bilnycklarna, säger hon. Securitas gör verkligen ett bra jobb här, alerta och orädda för att agera.

Sedan snart två år tillbaka, har Scania ökat antalet stickprovskontroller då de undersökt vilka möjligheter som finns för Securitas att kontrollera. Tillsammans med stickproven, görs även kontroller vid misstanke.

Nordqvist berättar att positiva ”blås” alltid innebär att polis tillkallas och nycklar omhändertas. Skulle någon vägra blåsa, sker samma procedur. Ibland får föraren följa med till stationen för att nyktra till, men ofta är de kvar i bilen och Securitas ”provblåser” dem och när det är grönt, får de tillbaka nycklarna.

Nordqvist säger att, mellan tummen och pekfingret, är det i snitt en per månad som är berusad och även om det förekommer svenska fall, är det de utländska som utmärker sig. Rapporterar ni till speditörerna om sådant?
– Vi använder ICarrier där vi anmäler allt som inte fungerar och informationen når direkt till speditörerna som alltid agerar snabbt och tar detta på stort allvar, avslutar Maria Nordqvist.

Säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson på DSV Road i Landskrona, bekräftar att de alltid tar detta på stort allvar. När underleverantörer avviker från ingångna avtal, vidtar DSV kraftfulla åtgärder.
– Vi kontrollerade de uppgifter vi fått av er och de stämmer varför vi nu har sagt upp avtalet med aktuellt åkeri, säger Bengtsson till tidningen Proffs.

Uppsägningsvillkoren är reglerade i avtal och denna uppsägning, som alltså skedde redan dagen efter det inträffade, har skett enligt dessa avtalsbundna villkor.

 

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-01-14 17:38
Kategori: Nyheter
Taggar: DSV Rattfylleri Scania Securitas