Martin Lundstedt i hemtam miljö men med nytt märke.Fotograf: Tommy Holl

Nye Volvochefen på plats

Som enda svenska lastbilstidning deltog Proffs i nye Volvochefen Martin Lundstedts första pressträff. Detta på morgonen under hans första arbetsdag. Det betydde slutet på de sex månaders karantän som anställningskontraktet med Martins tidigare arbetsgivare Scania stipulerat. 

Redan valet av plats ger en vink om nya och mer verklighetsnära tider. Sammankomsten skedde nämligen på verkstadsgolvet i Volvo lastbils- och bussverkstad i Bäckebol. Det är Sveriges största Volvo Truck Center-anläggning. Den ligger parallellt med E6 på Hisingen intill Göteborg. 

Av naturliga skäl kunde Martin Lundstedt inte säga så mycket om sina kommande planer för Volvo. Förväntningarna på ökad lönsamhet är emellertid stora. Framför honom ligger ett maratonlopp att lära känna medarbetare, sätta sig in i produktfloran och de olika marknaderna. Volvos moderna lastbilsprogram är nog minsta bekymret medan märkesutbudet troligen behöver ses över och renodlas.

Antalet och mångfalden fabrikat inom koncernen närmar sig Kolmårdens djurpark. Vad sägs om Volvo, Renault Trucks, Mack, UD Trucks, Eicher, SDLG, Terex Trucks, Prevost, Nova Bus, UD Bus, Sunwin Bus. IT och Volvo Penta?

Marknadsmässigt bör säkert Volvos USA-affär genomlysas och speciellt sorgebarnet Mack som följde med Renaultförvärvet i början av 2000-talet efter det att Volvos försök att ta över Scania gått i stöpet.

Hjärtligast var mötet med lastbilsteknikern Patrik Dahlberg, en veteran med närmare 30 år som mekaniker. Tillsammans studerade de under ivrig diskussion bland annat tillståndet på insprutningsspridare som låg utspridda på en arbetsbänk.

Proffs återkommer med en grundlig intervju när Martin Lundstedts första 100 dagar är avverkade. Men vi passar så klart på att önska honom lycka till!

Om artikeln

Publicerad: 2015-10-23 15:26
Kategori: Nyheter
Taggar: Martin Lundstedt Vd Volvo Lastvagnar AB