Specialkompetens riskerar att gå till spillo när trafikpolisen införlivas i lokalpolisområdena. - Fullständig katastrof, menar Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag. Fotot är taget vid ett annat tillfälle och har inget med artikelinnehållet att göra. Fotograf: Göran Rosengren / Arkiv

Dråpslag för branschen när trafikpolisen i region Syd flyttas över till lokalpolisen

Redan långt innan polisens omorganisation sjösattes den 1 januari i år, spreds en oro inom landets trafikpoliskår att framtiden för den egna verksamheten skulle bli allt annat än ljus. Många befarade att trafikpolisen skulle läggas in under den lokala ordningspolisen på respektive verksamhetsort. Att man därmed skulle tvingas jobba med andra verksamheter såsom renodlade ordningspolisuppgifter och att värdefull specialkompetens på så sätt skulle gå förlorad. Nu tror man inom trafikpolisen att omläggningen blir verklighet inom en mycket snar framtid i region Syd.

Sedan tidigt i höstas har en projektgrupp inom trafikpolisens region Syd jobbat med att fastställa hur trafikverksamheten ska bedrivas och hur den ska vara organiserad.

Projektgruppens uppgift har även varit att föreslå en effektiv och slagkraftig trafikverksamhet i region Syd. Projektgruppen tillsattes på uppdrag av chefen för region Syd, Annika Stenberg, och har bestått av experter från bland annat arbetsgivaren, facket och trafikpolisen.

Gruppens arbete skulle pågå fram till slutet av november, men redan nu meddelar polisledningen, genom Jarl Holmström som är biträdande regionchef i region Syd, att polisens strategiska ledningsgrupp kommer att fatta beslut om att trafikpolisens verksamhet ska läggas över på lokal nivå inom polisen.
– Detta är fullständig katastrof, kommenterar trafikpolis Sören Johansson, som ingår i Helsingborgs trafiksektion som utan överdrift kan benämnas som landets mest effektiva trafikpolis vad gäller att upptäcka och rapportera olaglig transportverksamhet.

Även om lokala polischefer inofficiellt har bedyrat att man inte kommer att förändra trafikpolisens arbetsuppgifter, är man fortsatt orolig inom trafikpolisen som menar att en tänkbar konsekvens av förflyttningen är att övervakning av yrkesmässig och tung trafik ska ställas åt sidan och flyttas ned i prioritetsordningen.
– Så blir det naturligtvis, konstaterar Johansson och tillägger att polisledningen inte inser vilka konsekvenser ett omflyttningsbeslut kan få.
– Vi har ett ansvar mot medborgarna, inte minst mot åkerinäringen, att upprätthålla lag och ordning. Detta ansvar kommer vi inte längre att kunna leva upp till om vi flyttas över till lokalpolisområdena.

Den som har följt tidningen Proffs rapportering, främst på nätet, kan skönja bilden av en effektiv polisverksamhet som hittills i år har inbringat många miljoner till statskassan och som samtidigt har satt käppar i hjulen för åkerier med tvivelaktig verksamhet i Sverige.

Enbart i år har helsingborgarna drivit in över två miljoner kronor i förskott på sanktionsavgifter. Utöver dessa pengar, som alltså är inbetalda, har man även gripit ett 40-tal personer för olika typer av brottslig verksamhet, beslagtagit ett 15-tal fordon som senare har förverkats enligt 7 § trafikbrottslagen, avslöjat cirka 30 rattfyllor, ungefär lika många drograttfyllor samt en handfull falska körkort.

Trafikpolisen i region Syd har dessutom funnit ett flertal efterlysta personer som har kunnat gripas.

Jarl Holmström är den som har det yttersta ansvaret för beslutet att flytta över trafikpolisens verksamhet till den lokala polisen.

Proffs har utan framgång försökt att komma i kontakt med Holmström inför publiceringen av den här artikeln. Men till SVT Nyheter Skåne ger han följande kommentar:
– Vi vill göra den här förändringen för att vi ska komma närmare lokalpolisområdena, så att vi får fler som arbetar med trafikpolisen.

Thomas Morell på Sveriges Åkeriföretag är minst sagt kritisk till att flytta över trafikpolisen till lokalpolisområdena.
– Det finns många ord som vi inte hittar i Svenska Akademiens ordlista för att beskriva det här. Det är fullständig katastrof, ett dråpslag, summerar Morell.

Morell är besviken på landets ledande politiker. Han menar att nedmonteringen av trafikpolisen har pågått under så lång tid att våra svenska politiker rimligtvis borde ha haft tillräckligt med tid på sig att reagera och göra något åt saken.
– Även om det inte var socialdemokraternas beslut att polisen skulle omorganiseras, så var det före det senaste valet mycket prat av Anders Ygeman, vår nuvarande inrikesminister, att skapa ordning och reda på vägarna.
– Ygeman är ju folkets företrädare och man måste kunna kräva att han presterar bättre, menar Thomas Morell.

Om beslutet fattas att föra över trafikpolisen i region Syd till lokalpolisområdena, är det en dyster bild som Morell ser framför sig.
– Då ger man buset fritt spelrum på våra vägar och den seriösa vägtransportnäringen förlorar sitt enda skydd mot oseriös konkurrens, beskriver Thomas Morell, som har cirka tolv års erfarenhet som anställd i polismyndigheten, ska tilläggas.

SVT Nyheter Skåne har idag och igår gjort intervjuer med bland annat Jarl Holmström och Sören Johansson. Ett reportage som kommer att sändas i kommande nyhetssändningar. Klicka här för att komma till SVT Nyheter Skåne.

Om artikeln

Publicerad: 2015-10-23 11:31
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Organisationsförändring Trafikpolisen Vägbrott