TRANSPORTFUSKET I FOKUS
LKW Walters ledning informerades om händelsen i måndags och beslutet blev att omedelbart avsluta samarbetet med det aktuella åkeriet.

Två förare i samma lastbil – ingen fick köra

En ledig chaufför och tillika Proffsläsare, promenerade i morse med sin hund längs polishuset i Helsingborg. Utanför myndigheten noterar han ett bulgariskt lastbilsekipage med hjulklampar. Han fotograferar ekipaget och skickar bilden till redaktionen, med den korta frågan, "Vad har hänt här, tro?".

Proffs kontaktar trafikpolisen i Helsingborg för att vidarebefordra tipsarens fråga.
Det visar sig att trafikpolisen redan under måndagskvällen stoppade lastbilsekipaget vid Långeberga i Helsingborg. I lastbilen fanns då två chaufförer som körde i så kallat tvåförarsystem. Båda makedonska medborgare – och båda saknade förartillstånd. Och transporten visade sig dessutom vara olaga cabotage.
– Ett glasklart sådant, kommenterar Richard Karlsson, trafikpolis i Helsingborg.

Polisens kontakter med det bulgariska åkeriet (med makedonskt telefonnummer) har varit många. Åkeriet hävdar styvnackat att det hela rör sig om en fullt laglig transport.
– Det är helt fel. Dragbilen har kommit till Sverige med en internationell transport i slutet av juli. Därefter har den rullat i nio dagar. Och sedan den 11 augusti har den inte rullat alls enligt vad vi kan se, förklarar Richard.

Chaufförerna har inte mycket information att ge.
– Den ene föraren har kört en annan bil, för samma åkeri, innan han började köra med den som vi stoppade. Det här var hans första resa med den här bilen, säger Richard Karlsson.

Bakom dragbilen hänger en LKW-trailer. Enligt uppgift har LKW nyligen kontrakterat åkeriet för att köra linje mellan Sverige och Norge. Internationell trafik, med andra ord. Varför den här transporten mellan Trelleborg och Vänersborg överhuvudtaget kördes, kan LKW enligt polisen inte förklara.

Trots åkeriets idoga försök att övertyga polisen om transportens laglighet, har man nu tvingats betala ett förskott om 40 000 kronor i sanktionsavgift.
– Chaufförerna kunde endast visa upp en enda fraktsedel och den gällde för den aktuella transporten. Bilen har dessutom varit i landet för länge och båda förarna saknade tillstånd att arbeta i EU, summerar Richard Karlsson.
Att ekipaget klampades beror på det sistnämnda. Att förartillstånd saknades.

Gerhard Mueller på LKW Walter är allt annat än road och besvikelsen över ekipaget som stoppats för såväl olaga cabotagetrafik samt framförts av förare som inte ens får arbeta inom EU, är stor.

Sedan den senaste incidenten som Proffs skrev om, har man fortsatt lägga resurser på att stävja den här typen av problem och det har verkligen gått framåt. Därför är det oerhört tråkigt när andras göranden försvårar arbetet, anser Mueller.

Det aktuella åkeriet har tre bilar som kör för LKW Walter, mestadels mellan Sverige och Norge. När semestersäsongen närmade sig, bestämdes det med åkeriet att chauffören från en av bilarna skulle ha semester från och med 1 augusti och vidare. Den sista transporten utfördes 31 juli.

Åkeriet ringer den 30 augusti och meddelar LKW att chauffören är tillbaka från semestern och vill börja köra för dem igen.

– Den svenska LKW-filialen gav chauffören en lastning från Trelleborg till Göteborg, utan att veta att den information åkeriet gett dem, var felaktig, säger Mueller. Fordonet hade under tiden kört för någon annan.

Den informationen hade inte svenska LKW som således utgick från att detta var den första av tre tillåtna inrikestransporter.
– Vi blev både förvånade och mycket missbelåtna när vi fick veta att ekipaget stoppats av polisen, säger Mueller med eftertryck.

För att få godset levererat så snart som möjligt, bestämde de sig för att ordna med betalningen som sedan, utan omsvep, kommer att dras från åkeriets ersättning.

LKW Walters ledning informerades om händelsen och beslutet blev att omedelbart avsluta samarbetet med åkeriet.

– De två andra fordonen kommer att tas ur trafik under morgondagen och vi kommer med oförminskad kraft, fortsätta att sålla ut ”de svarta fåren” ur vår verksamhet, avslutar en bestämd Gerhard Mueller på LKW Walter i Österrike.

Totalt i Sverige har idag 39 olaga cabotage rapporterats. Knappt 30 av dessa i Helsingborg.

Om artikeln

Publicerad: 2015-09-01 20:15
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg LKW Olaga cabotage Trafikpolisen