TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Stoppad - smet - stoppad igen - fick köra vidare. Hela storyn om Ljupcho från Makedonien i kort version. Det är endast bilen i mitten som är involverad i händelsen som vi rapporterar om.Fotograf: Tormod Magelssen / Tungt.no

Makedonsk ”smitare” åkte fast igen – släpptes av åklagare

Chauffören stack från en norsk kontroll på Svinesund i våras. En månad senare, i maj, stoppas han i Helsingborg ? och blir klampad. Nu har han dykt upp igen på Svinesund. Han som för några månader riskerade ett års fängelse för att ha smitit från norsk polis lyckas återigen slippa undan. Den här gången tack vare en norsk åklagare som valde att lägga ner ärendet.
- Vi är uppgivna, säger Øyvind Grotterød, tillförordnad chef på Statens vegvesen, Svinesund.

Kommer du ihåg historien om den makedonske chauffören som avvek från Svinesund efter att ha fått körförbud – och som en månad senare stoppades i av polisen i Helsingborg? Nu har han varit i Norge igen – på Svinesund. Och återigen blev det stopp för fortsatt färd. Den här gången med rosa kätting på drivhjulen.
– Det var i samband med en kontroll av utgående trafik mot Sverige som en av våra inspektörer kände igen chauffören. Detta trots att han bytt bil och uppdragsgivare sedan sist, berättar Øyvind Grotterød, tillförordnad chef på Statens vegvesen, Svinesund.
– Förra gången stoppades han i ett vrak, en Volvo FH med bulgariska skyltar. Den här gången kom han i en tyskregistrerad DAF, tillägger han.

Chauffören, Ljupcho Dukandinovski, rapporterades nu för att ha avvikit från kontrollplatsen i våras.

Ljupcho berättade i våras för tidningen Proffs om att han var egen åkare, men att han efter allt som hände i april och maj, skulle resa hem och fundera över framtiden. Kanske skulle han avveckla sitt företag.

Uppenbart bestämde han sig för att göra sig av med åkeriets enda bil. Problemet som nu har dykt upp är att han saknar förartillstånd. Och därför blev det återigen stopp på Svinesund.

Tidningen Proffs kollegor i Norge, på Tungt.no, åkte till Svinesund för att dokumentera den senaste händelsen. På Statens vegvesens ”parkeringsplats” står en ganska sliten DAF dragbil med tillkopplad LKW Walter-trailer. Men när vår reporter tar upp sin kamera, dyker plötsligt en mycket irriterad karl upp. Han frågar på dålig engelska varför vi fotograferar lastbilen.

Det framkommer snart att mannen i fråga är åkeriets – och därmed fordonets ägare i egen hög person. Han säger att om vi publicerar bilder på ekipaget, kommer han att bli ekonomiskt straffad av sin uppdragsgivare.
– Det är ju inte bilen som det är fel på, det är chauffören som saknar papper, säger åkeriägaren irriterat.

Åkeriägaren erkänner sedan att han gjort en miss som har anställt Ljupcho utan att kontrollera om han får lov att arbeta i EU.

Under tiden våra norska kollegor pratar med åkeriägaren, kommer Øyvind Grotterød med nedslående nyheter. Åklagaren i Østfolds polisdistrikt har gett besked om att ärendet som rör Ljupchos avvikande i våras, har lagts ned ”i brist på bevis”. Detta trots att inspektörerna vittnar om att det är rätt chaufför, i kombination med fotodokumentation från förra gången han stoppades.
– Så här kan vi inte ha det. Det underminerar vår kontrollverksamhet. När vi tar steget att rapportera så får de allt serverat på silverfat. Vi har verkligen jobbat för att göra rapporten så detaljerat som möjligt, suckar Øyvind.

– Vi är uppgivna på grund av beslutet. Samtidigt måste vi nu se över våra egna rutiner för de rapporter som vi lämnar till polisen, tillägger han.

Vad händer med Ljupcho Dukandinovski nu då?
– Vi måste ju låsa upp kättingarna på hjulen och släppa iväg ekipaget. Den andre föraren har ju tyskt körkort så han får lov att köra, avslutar Øyvind Grotterød.

Läs även:

Här klampas bilen som smet från norsk kontroll

Freja: ”Vi har sagt upp avtalet”

Om artikeln

Publicerad: 2015-09-05 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Klampning Norge Statens Vegvesen