- Det bara dammade till, och sedan såg jag hur TMA-bilen kommer åkandes i sidled rakt mot mig, säger bärgaren Rickard Svantesson. Fotograf: Rickard Svantesson - Det bara dammade till, och sedan såg jag hur TMA-bilen kommer åkandes i sidled rakt mot mig, säger bärgaren Rickard Svantesson. Fotograf: Rickard Svantesson

Bärgningsarbetet kunde ha slutat i katastrof

TMA-skydd räddade liv på 73:an

Arbetsmiljöverket fortsätter att rulla ut det så kallade bärgarförbudet, med krav på TMA-skydd för servicearbete på väg. Förbudet behövs och det gör helt klart nytta konstaterar Rickard Svantesson från J B Bilbärgning AB som nyligen var med om ett otäckt tillbud där en kranbil körde rakt in i skyddsfordonet under ett bärgningsarbete. En kraftig kollision som kunde ha slutat i katastrof.

Den 12 maj råkade en chaufför från Västberga Åkeri AB ut för ett motorhaveri på väg 73 från Stockholm till Nynäshamn (Nynäsvägen). Bärgare tillkallades, liksom TMA-bil för att skydda bärgningsarbetet.

När TMA-bilen från Björn Wallins Transport AB dök upp ställdes den i höger körfält cirka 45 meter från lastbilen som skulle bärgas. Därefter påbörjade Rickard Svantesson sitt arbete med att hänga upp lastbilen på bärgningsbilen.

När det var gjort kröp Rickard under haveristen för att lossa kardanaxeln. Då körde en kranbil in i skyddsfordonet, som snurrade ett halvt varv.
– Det bara dammade till, och sedan såg jag hur TMA-bilen kommer åkandes i sidled rakt mot mig, säger Rickard Svantesson.

Vad hade hänt om inte TMA-bilen tagit smällen?
– Då hade jag fått drivhjulen på bilen som skulle bärgas rakt över mig.
– Ren flax också att inte någon stod mellan bilarna tillägger han.

Nu skadades ingen person fysiskt vid påkörningen, men såväl TMA-bilen som kranbilen fick omfattande skador och måste bärgas från platsen.

Det allvarliga tillbudet anmäldes i enlighet med arbetsmiljölagens krav till Arbetsmiljöverket (så kallad §3a-anmälan). För ovanlighetens skull gjorde samtliga inblandade företag en anmälan.

L. Bylunds Åkeri, som äger kranbilen som orsakade olyckan, sammanfattar i sin anmälan händelsen på ett mycket talande sätt: Lastbil körde in i TMA-bil som inkräktade på lastbilens körfält på motorväg – 80 km/h.

Men frågan som Rickard Svantesson och andra ställer sig är: Hur kunde chauffören mitt på blanka förmiddagen undvika att se TMA-bilen med skyltar, pilar och allt?

Arbetsmiljöverkets förbud mot servicearbete på väg utan skyddsfordon gällde från början E4 inom Stockholms län. Det har senare utökats till att omfatta även E4 inom Uppsala län, E20 och E18 inom Stockholms län, Värmdövägen och Nynäshamnsvägen.

Från 1 april i år gäller ett liknande förbud, med vite på 100 000 kronor för varje gång det överträds, på E4 och E16 inom Gästriklands län. Den 1 juni utökas området till att gälla även samtliga skyddsklassade vägar inom Örebro län.
På tur står sedan Södermanlands län, Göteborgs- och Malmöområdena.

Om artikeln

Publicerad: 2015-05-28 08:34
Kategori: Nyheter
Taggar: Arbetsmiljö Bärgningsarbete Nynäsvägen TMA Trafikolycka