TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Mattias Andersson lät sig inte luras. - Passet gjorde mig misstänksam även om det vid första anblicken såg äkta ut, säger han.

Trafikpolisen Mattias lät sig inte luras

Chaufför häktad – visade upp falska handlingar

Under detta års andra vecka, stoppades ännu en gång ett ekipage från ett åkeri i Norrköping. Polisassistent Mattias Andersson, Polismyndigheten Dalarna, kunde konstatera att passet var falskt och därmed hade föraren ingen rätt att arbeta inom EU. Mannen anhölls och är nu även häktad.

Fast för Mattias Andersson, börjar detta redan i slutet av förra året då polisen fick in ett tips om att det aktuella åkeriet använde sig av en förare som, enligt tipsaren, inte hade korrekta dokument.

Andersson var inte i tjänst den dagen de fick veta att föraren var ute och körde, så han vände sig till Örebropolisen för assistans.
– De mötte upp ekipaget på terminalen hos en av de stora speditörerna, berättar han.
Det visade sig att det inte var den chaufför de sökte, men han togs ändå in för kontroll, men det visade sig att hans handlingar var i ordning varför han senare släpptes.

Den 1 december får de istället ”napp” i Borlänge då de stannar ett annat av åkeriets ekipage och för förarens del var inte tal om någon friande dom.
– Nej, det var en bosnisk förare med tyskt körkort, bosniskt förarkort och han saknade pass, berättar Andersson.

Föraren utvisades och en anmälan om brott mot utlänningslagen samt brott mot yrkestrafiklagen upprättades mot chauffören. Även åkeriet anmäldes för olaga yrkesmässig trafik samt brott mot utlänningslagen.

Det dröjer emellertid inte länge förrän det är dags igen. Under det här årets andra vecka får polisen åter ett hett tips om att chauffören från samma åkeri är på gång. Och denna gång lyckas man håva in en fångst i Borlänge.

Den bosniske föraren visar upp ett bosniskt förarkort, tjeckiskt körkort, bosniskt nationellt ID-kort och pass samt ett extra pass från Kroatien.
– Passet gjorde mig misstänksam även om det vid första anblicken såg äkta ut, säger Andersson och berättar att han använder sig av en särskild webbsida, Prado, där man kan kolla äktheten på handlingar.

Prado är knutet till Europeiska Unionens Råd och är ett offentligt register över äkta identitets- och resehandlingar online.
– Det är mycket användbart och dessutom tillgängligt dygnet runt, säger Mattias.

Det kroatiska passet legitimerar att föraren får köra i Sverige, om det varit äkta, men misstänker således polisen att det inte är. Andersson upptäcker nämligen att det saknas flera av de säkerhetsmarkörer som alltid finns i äkta handlingar. Misstanken om att passet kan vara falskt, stärks ytterligare då passet är förlust-/stöldanmält. Detta bekräftas även av IPO, International Police Organisation, som alla EU-medlemmar är med i.
– Jo, passet var dessutom anmält stulet, alternativt förkommet.

Andersson griper mannen på plats vid 18-tiden rubriceringen är brukande av falsk urkund och nu börjar en nära nog sex timmar lång procedur.

Andersson kontaktar åklagaren och därefter håller han ett förberedande förhör med föraren.
– Förhöret gör det möjligt för åklagaren att sätta sig in i ärendet för att kunna bedöma om det finns grund för att anhållande, förklarar Andersson.

Och det finns det. Men, när en person anhålls, måste beslut om häktning fattas inom fyra dygn från häktningstillfället. I skrivande stund gick den tiden ut och idag, den 9 januari, häktades mannen av Falu tingsrätt.

Mattias Andersson förklarar också att en svensk förare i samma situation, normalt inte anhålls, men om det bedöms finnas risk att den misstänkte vill undandra sig rättvisan, finns det en flyktfara och därmed anhållnings- och sedermera häktningsskäl.

Vid ett-tiden på natten, är fallet till sist packat och klart för nästa steg. Under dessa timmar har tolk kallats in, kontakter med IPO tagits, förhör hållits och rapporter har skrivits. Så många timmar, ett enda fall.

Men, hur blir det med åkeriet? Blir det någon anmälan mot dem även denna gång? Det kan inte Andersson svara på ännu eftersom han och utredaren fortfarande diskuterar detta.
– Frågan är hur mycket man kan kräva av åkaren, säger han fundersamt. Det finns ju det som kallas ”straffbar oaktsamhet”, men jag är inte helt säker på att vi kan få igenom det i en tingsrätt.

Men, det är ju inte första gången åkeriet har problem av den här arten. Kan inte det tas in i beräkningen att han borde ha kontrollerat sina förare redan efter första incidenten? Att han, eftersom det hände igen, visat ointresse för detta och därför kan anses varit oaktsam?
– Det är inte alltid så enkelt. Hade föraren inte haft det kroatiska passet, hade åkeriet varit tvunget att kontrollera att det fanns arbetstillstånd inom EU för de tre månader han i så fall får arbeta här, men passet såg äkta ut. Som jag sade innan: hur stor kontroll av handlingar ska man kunna kräva av en åkare, avslutar Mattias Andersson och låter frågan hänga i luften.

Proffs återkommer när det är dags för den spännande fortsättningen i Tingsrätten.

Om artikeln

Publicerad: 2015-01-09 17:29
Kategori: Nyheter
Taggar: Falska handlingar Norrköping Rättsfall