TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Sören Johansson, trafikpolisen i Helsingborg, konstaterar snabbt att den här transporten inte hade "många rätt".Fotograf: Göran Rosengren

53 000 kronor i sanktionsavgift till bulgarisk transportör

Polisen: ?Inte mycket som var rätt?

I torsdags den här veckan fastnade ytterligare en bulgarisk långtradare i Helsingborgspolisens nät. De senaste veckorna har vi rapporterat om flera fall där sanktionsavgifter på 40 000 kronor har utfärdats ? men den här gången handlade det om ett ännu högre belopp. Totalt 53 000 kronor.
- Det var inte mycket som var rätt med den här transporten, konstaterar Sören Johansson vid trafikpolisen i Helsingborg.

När Proffs besöker polisens kontrollplats på E6 vid Långeberga i Helsingborg, pågår en kontroll av en långtradare med bulgariska skyltar. Föraren, som är av makedonsk härkomst, står intill sin hytt. Uppe i förarsätet sitter Sören Johansson, trafikpolis i Helsingborg. Till sin hjälp har han kollegan Richard Karlsson och bilinspektörerna Lars-Olof Tuvesson och Stefan Lovén.

Med yviga gester och på övertydlig engelska försöker Sören kommunicera med chauffören. Emellanåt ser det ut som att han förstår vad Sören menar, men oftast visar chaufförens ansiktsuttryck att han inte riktigt är med på noterna.

Det som snabbt framgår av konversationen är att det handlar om många felaktigheter. Sören Johansson radar upp brotten:
– Du har kört för länge utan tillräcklig dygnsvila. Din bil väger för mycket och du har brutit mot cabotagereglerna, förklarar han för chauffören.

Chauffören ser bekymrad ut. Han försöker sig på en förklaring, men antagligen känner både han och polisen efter en stund att språkförbistringarna blir allt för påtagliga. Polisen kontaktar därför en tolk.
– Rättssäkerheten är a och o. Ingen ska behöva känna sig osäker på vad vi säger och menar, därför ringer vi upp en tolk som översätter hela vår konversation via högtalartelefon, förklarar Sören.

Chauffören saknar bland annat dokumentation som bevisar att han haft en internationell transport med sig till Sverige under onsdagen, alltså dagen före kontrollen. Han vill ringa ett samtal för att fixa fram dokumentet i efterhand. Men det kommer inte att göra någon skillnad. Man måste ha det med sig i hytten vid kontrolltillfället, en regel som sannolikt kommit till för att den här typen av dokumentation inte ska kunna efterhandskonstrueras.

Utöver den olagliga cabotagekörningen, som i sig renderade i 40 000 kronor i sanktionsavgift, utfärdades ytterligare sanktionsavgifter. 3 000 kronor för kör- och vilotidsbrott begånget i utlandet och 10 000 kronor i överlastavgift.

Chauffören fick dessutom böter för att ha överskridit dragbilens bruttovikt samt för högt axeltryck på drivaxeln. Han hade inte heller löst någon vägavgift. Trailern var lastad med ADR-gods. Trafikpolis Richard Karlsson, tillika ”ADR-expert”, konstaterar att ekipaget saknar rätt skyltning framåt samt att brandsläckarutrustningen inte är tillräckligt dimensionerad.

Böterna landade, efter avdragen ”rabatt”, på 6 500 kronor. Summa summarum 59 500 kronor för transporten.
– Det här handlar om så mycket mer än en olaglig transport. Alla brister sammantaget pekar på att det här åkeriet och den här chauffören inte har gjort några rätt överhuvudtaget, säger Sören Johansson, som efter sex-sju timmars arbete med ekipaget i fråga inte verkar speciellt trött.
– Nej, det här får man inte bli trött av. Det är viktigt att vi är noggranna.

Inte sällan är det speditören som ikläder sig betalningsansvaret för sanktionsavgifter som utfärdas till de anlitade, utländska åkerierna. Så även i det här fallet. Vid 13-tiden idag, fredag, fick Helsingborgs trafikpolis se kvittot på att de 53 000 kronorna blivit inbetalda till staten.

Sören Johansson och Richard Karlsson ger sig snart ut på vägarna igen, på sina polismotorcyklar(!). Deras erfarenhet och ”blick” för rätt & fel gör att det sannolikt inte dröjer speciellt länge förrän nästa fuskföretag fastnar i deras nät och att ytterligare sanktionsavgifter landar i den svenska statskassan.

Men innan Sören Johansson slår ner visiret och drar iväg, hinner han med en sista kommentar:
– Berättade jag för dig att vi tog en annan bulgar som fick 40 000 i sanktionsavgift? Det var i tisdags.

Sören Johansson försvinner ut på E6. Undertecknad redaktör dammar av sina mattekunskaper och slår sig ner bakom ratten i den egna bilen och konstaterar att ett par mc-åkande herrar i Helsingborg, inom loppet av tre dagar inbringat närmare 100 000 kronor till den svenska staten. Och samtidigt – inte minst viktigt – hjälpt den svenska vägtransportbranschen mot en schystare konkurrenssituation.

Om artikeln

Publicerad: 2015-01-23 13:46
Kategori: Nyheter
Taggar: Helsingborg Olaga cabotage Rättsfall Richard Karlsson Sören Johansson