TRANSPORTFUSKET I FOKUS
Polisinspektör Sune Nilsson har anmält DSV, i deras egenskap som beställare. - Enligt min mening har de gjort sig skyldiga till brott mot YTL (Yrkestrafiklagen) 6 kapitlet, 2§, beställaransvar, säger han. Polisinspektör Sune Nilsson har anmält DSV, i deras egenskap som beställare. - Enligt min mening har de gjort sig skyldiga till brott mot YTL (Yrkestrafiklagen) 6 kapitlet, 2§, beställaransvar, säger han.

Villkorlig dom för den makedonske föraren

Nu anmäler polisen DSV för brott mot beställaransvaret

Ytterligare en anmälan har gjorts i fallet med den makedonske föraren som med en DSV-trailer och ICA-gods, stoppades av Västeråspolisen den 18 september. Såväl polisen som DSV, utreder fallet och nu har även beställaransvaret lyfts - och den makedonska föraren har fått sin dom.

Vi börjar med föraren som av Västerås Tingsrätt befunnits skyldig till brottet att ha kört med falskt körkort. Polisinspektör Sune Nilsson som var den som rapporterade fallet, sade redan från början att han inte förväntade sig något mer kraftfullt straff då brottet är ett så kallat ”bötesbrott”.
– Brottsrubriceringen var ”brukande av falsk urkund” och det ledde således till att han fick villkorlig dom, att häktningsbeslutet hävs och körkortet är förverkat, säger Sune Nilsson med ett något trött tonfall.

”Körkortet förverkat”?
– Ha, ha. Ja, det låter ju för de flesta lite konstigt eftersom körkortet redan från början inte var äkta, säger han luttrat. Men så är det.

Han pekar emellertid på att föraren satt häktad i fjorton dagar, vilket bör ge en signal om att de tar detta på största allvar.
– Sedan är väl påföljden i minsta laget, men vårt rättsväsende är sådant, förklarar Nilsson.

Domen för föraren var förväntad, men det kan man inte säga om vad som kom sedan. Sune Nilsson igen.
– Fredagen den 10 oktober skrev jag en anmälan mot DSV i deras egenskap som beställare. Enligt min mening har de gjort sig skyldiga till brott mot YTL (Yrkestrafiklagen) 6 kapitlet, 2§, beställaransvar.

Han tycker inte man så lätt bara ska kunna skjuta ifrån sig och hänvisa till att de skrivit avtal med det aktuella åkeriet som lovat att följa bestämmelserna.
– Någon undersökningsplikt och uppföljning måste man kunna kräva, säger han bestämt.

Nu väntar utredning av såväl DSV som det bulgariska åkeriet och detta kommer att ta tid.
– Ja, så snart det är utländska aktörer inblandade, är upp till sex månader inte länge, avslutar Sune Nilsson.

FOTNOT
Gillar du att tidningen Proffs gräver i den här typen av händelser?
Ta en prenumeration – så hjälps vi åt…

Om artikeln

Publicerad: 2014-10-13 15:27
Kategori: Nyheter
Taggar: Beställaransvar DSV Falska körkort ICA Rättsfall